شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
تصاویر/ نشست تخصصی روش‌های نوین تبلیغ دین در رسانه‌های جدید

حوزه/ دکتر اخگری گفت: نسل ما مهاجران به دنیای دیجیتال است و کودک امروزی که رسانه دیجیتال را از اول زندگی خود تجربه کرده به بومیان دیجیتال و یا نسل اپلیکیشن تبدیل‌شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، دکتر محمد اخگری عضو هیئت‌علمی دانشکده تولید دانشگاه صداوسیمای جمهوری اسلامی، امروز در نشست تخصصی روش‌های نوین تبلیغ دین در رسانه‌های جدید که در اداره کل پژوهش های اسلامی رسانه در قم برگزار شد با ارائه گزارشی از «کتاب الهیات را گوگل کردن؟ دین و چند رسانه» گفت: این کتاب در سال 2012 در حوزه علمی تربیتی در آلمان منتشرشده و نویسندگان این کتاب همه در حوزه الهیات مسیحیت فعالیت دارند و برای من ازاین‌جهت این کتاب جالب است که نشان‌دهنده دغدغه مردم جهان نسبت به الهیات است.

مترجم کتاب الهیات را گوگل کردن؟ دین و چند رسانه با اشاره موضوعات این کتاب تصریح کرد: بخش‌های مختلف دین در اینترنت، عناصر دینی در تبلیغات اینترنتی دین در تلویزیون، رخدادهای خبری رسانه‌ای و دین، نقد دین در رسانه‌ها، خطابه دینی، فیلم‌های کوتاه، سینمایی، پویانمایی و حوزه‌های این‌چنینی از مهم‌ترین بخش‌های این کتاب است.

جایگاه آیکن ها در زندگی امروزی

دکتر اخگری گفت: تغییر مدل رسانه از ادراک شنیداری-عقلی به ادراک تصویری-زیبایی با آی کن‌ها جدید سبب شده تا رسانه تبدیل به یک ابزار تبدیل شود که انسان‌ها خواسته و یا ناخواسته در آن به این‌سو و آن‌سو حرکت کنند.

وی در ادامه با اشاره به نسل امروز خاطرنشان کرد: نسل ما مهاجران به دنیای دیجیتال است و کودک امروزی که رسانه دیجیتال را از اول زندگی خود تجربه کرده به بومیان دیجیتال و یا نسل اپلیکیشن تبدیل‌شده است.

عضو هیئت‌علمی دانشکده صداوسیمای جمهوری اسلامی ابراز داشت: امروز در این فضا دین در بازار رسانه جستجو می‌شود و اگر ما خدا را در گوگل جستجو کنیم با ویکی‌پدیا و این‌گونه مراجع مجازی مواجه می‌شویم و مسئله سبب شده تا مرجعیت دینی کم شود.

نسل امروز به دنبال محتوای خلاصه و سرع است

وی اضافه کرد: نسل امروزی زمانی برای تجربه کردن اطلاعات و پردازش را ندارد و همه‌چیز را به‌صورت خلاصه می‌خواهد به دست بیاورد و این مسئله سبب شده تا در جهان امروزی خیلی از مسائل تغییر کند.

دکتر اخگری با اشاره به داوری‌های رسانه‌ای بیان داشت: عده‌ای با تفکر بدبینانه مخالف رسانه هستند و برخی نیز معتقد به مزایای رسانه هستند و دراین‌باره دیدگاه نقادانه به این موضوع صحیح‌ترین عملکرد است ازاین‌رو باید ما همه تهدیدها و فرصت‌ها موردبررسی قرار دهیم و مهارت رسانه باید رأس امور عالمان دینی در جهان کنونی قرار بگیرد.

وی در ادامه افزود: سواد رسانه‌ای به معنای استفاده از ابزار نیست و باید بدانیم که رسانه در کجا سودرسان و در کجا تهدید برای تلقی می‌شود و متأسفانه ما کمتر دراین‌باره کارکرده‌ایم و در اینجا سؤالی پیش می‌آید که این ما هستیم که رسانه را کنترل می‌کند و یا اینکه رسانه کنترل ما را در دست گرفته است.

وی گفت: در اروپا حق امحای اطلاعات در بیگ دیتای فضای مجازی به تصویب رسیده است و کسانی که می‌خواهند سابقه خود را در فضای مجازی تغییر دهند می‌توانند با روند قانونی این کار را انجام دهند و این نشانه از اهمیت رسانه در زندگی امروزی است.

 وجوه مختلف بازتاب دین در رسانه

عضو هیئت‌علمی صداوسیمای جمهوری اسلامی با اشاره به وجوه مختلف بازتاب دین در رسانه خاطرنشان کرد: دین و رخدادهای رسانه، دین و موسیقی، دین و تبلیغات بازرگانی دین و قالب‌های مختلف تلویزیونی از وجوه مختلف بازتاب دین در رسانه محسوب می‌شوند.

وی ادامه داد: در مقالات موجود در کتاب الهیات را گوگل کردن؟ دین و چند رسانه آمده است که رسانه به‌عنوان موتور تحول دین مبتنی بر آداب و سنت به دین تحت سلطه بازار است.

دکتر اخگری اظهار داشت: مهم‌ترین ویژگی اینترنت تعاملی بودن آن است کلیه فرایندی‌هایی که کاربر با سرور خود انجام می‌دهد فرایند تعامل است.

وی افزود: فردی سازی، خود اجتماعی سازی، خودسازمان‌دهی، کمتر شدن نقش نهادهای اجتماعی همچون خانواده و مدرسه، پررنگ شدن نقش رسانه و ایفای نقش رسانه در معنا دهی، ارزش‌آفرینی و هویت‌سازی سیر تکامل رسانه‌ای به شمار می‌رود.

ضرورت ایجاد جذابیت در رسانه

عضو هیئت‌علمی دانشکده صداوسیمای جمهوری اسلامی گفت: ایجاد جذابیت برای کودک و نوجوان و کشش کاربر در رسانه وظیفه ما است، ما در رسانه ملی و تلویزیون اغلب مفاهیم دینی را به‌صورت مستقیم بیان می‌کنیم و فضای مجازی این امکان را برای ما فراهم کرده با جذابیت و به‌صورت غیرمستقیم مفاهیم خود را به مخاطب ارائه دهیم.

وی ادامه داد: امروز اوقات فراغت بیشتر از کلاس درس برای کاربران و افراد جذابیت دارد زیرا به‌صورت مستقیم و با اراده خود به دنبال مطالب می‌رود، ما در حوزه علمیه قم فعالیت‌های زیادی داشته‌ایم؛  ولی پروژه‌های غربی‌ها در فضای اینترنتی دقیق‌تر است به شکلی که نهادهای دینی با نهادهای رسانه‌ای باهم تعامل دارند.

موفقیت غرب در رسانه 

اخگری اذعان داشت: یکی از مهم‌ترین مسائل موجود در کشور ما سرمایه‌گذاری بر روی نسل آینده یعنی کودک و نوجوان است و متأسفانه شبکه پویا که تنها شبکه کودک و نوجوان است، تاکنون نتوانسته همچون برنامه‌های خارجی محتوای جذاب ارائه دهد.

وی در پایان گفت: تولید محتوا برای نسل جوان باید همراه با برنامه باشد و این مسئله نقش مبلغان دینی را در این عرصه پررنگ‌تر می‌کنند، مبلغ دینی باید در این عرصه به دلیل نیاز جامعه حضورداشته باشد و متخصص رسانه شود زیرا جامعه امروزی ما جامعه اپلیکیشنی و دیجیتال است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha