شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
آیین رونمایی کتاب «باریک الله شیخ حسن» در مهدی‌شهر

حوزه/ مراسم رونمایی کتاب «باریک الله شیخ حسن» خاطرات خود نوشته دکتر حسن‌یوسفیان در مهدی‌شهر با حضور مسئولان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از سمنان، مراسم رونمایی کتاب «باریک الله شیخ حسن» خاطرات خود نوشته دکتر حسن‌یوسفیان از دوران هشت سال دفاع مقدس در مهدی‌شهر زادگاه این نویسنده و با حضور رزمندگان و ایثارگران دوران دفاع مقدس و فعالان فرهنگی و هنری، فرهیختگان و پژوهشگران و خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران به همت بنیاد شهید و امور ایثارگران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، اداره کتابخانه‌های عمومی و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، دارالقرآن مهدی‌شهر در سالن همایش‌های کانون شهید بیدقی مهدی‌شهر برگزار شد.

دکتر حسن‌یوسفیان تاکنون نوزده جلد کتاب جهت تدریس در حوزه و دانشگاه نوشته ولی در بیستمین اثر ماندگارش به خاطرات خود و هم‌رزمان مهدی‌شهری‌اش در دوران هشت سال دفاع مقدس پرداخته است.

استقبال گرم مردم از این آیین، پخش کلیپ و نماهنگ، حضور والدین شهید محمدصادق یوسفیان و دکتر حسن‌یوسفیان، تجدید خاطرات رزمندگان و ایثارگران دوران دفاع مقدس ازجمله حاشیه‌های آیین رونمایی کتاب «باریک الله شیخ حسن» در مهدی‌شهر بود.

اگر رزمندگان دست‌به‌قلم نشوند، افراد بیگانه غیر واقعیت‌ها را نشر می‌دهند

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان نیز که به‌عنوان سخنران اول این آیین جهت خیرمقدم مهمانان توسط مجری برنامه دعوت شد، ضمن تقدیر و تشکر از استقبال مردم از این آیین و با بیان اینکه این استقبال مردمی برای ما امیدبخش و دلگرمی است، اظهار داشت: کتاب «باریک الله شیخ حسن» کتابی ماندگار در حوزه ادبیات پایداری و دفاع مقدس است.

نورعلی غلامحسین نیا سماکوش تصریح کرد: اگر کسانی که اهل جبهه و جنگ هستند و با این فرهنگ آشنایی دارند دست‌به‌قلم نشوند دیگران که تجربه‌ای در این فرهنگ ندارند آنچه را که نباید بنویسند را می‌نویسند و این خوشایند نیست.

وی افزود: موج حملات و تهاجمات رسانه‌های غربی و بیگانه در موضوعات مختلف سبب شده است که اگر رزمندگان دست‌به‌قلم نشوند، افراد بیگانه غیر واقعیت‌ها را نشر می‌دهند.

غلامحسین نیا سماکوش خاطرنشان کرد: باید با فضاسازی و بیان و نگارش واقعیت‌های هشت سال دفاع مقدس، از نشر اکاذیب و غیر واقعیت‌ها توسط رسانه‌های غربی و بیگانه جلوگیری کنیم.

کتاب «باریک الله شیخ حسن» واقعیت‌های دفاع مقدس است/دشمنان به برکت انقلاب اسلامی به ضجه و بیچارگی افتاده‌اند

سردار اکبر معصومیان از فرماندهان هشت سال دفاع مقدس به‌عنوان سخنران دوم آیین رونمایی کتاب «باریک الله شیخ حسن» در مهدی‌شهر به جایگاه دعوت شد، با اشاره به سخن بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی امام خمینی (ره) که فرمودند «ما در جنگ دوستان و دشمنان را شناختیم و در جنگ انقلاب را صادر کردیم و در جنگ ریشه‌های انقلابمان را در منطقه دوانیدیم»، اظهار داشت: امروز حتی آن‌کسانی که می‌خواستند از نیل تا فرات دولت اسلامی تشکیل دهند به برکت انقلاب اسلامی به ضجه و بیچارگی افتاده‌اند.

وی افزود: شهیدان انقلاب اسلامی بچه‌های رساله‌ای بودند و کسانی که اهل رساله باشند از خط اصلی و صراط مستقیم منحرف نمی‌شوند؛ مقام معظم رهبری در خصوص دفاع مقدس فرمودند که «هرچه هست را بگوئید» و شیخ حسن‌یوسفیان هرچه را که از دفاع مقدس بود در این کتاب گفته‌اند.

این فرمانده هشت سال دفاع مقدس با اشاره به سخن رهبر معظم انقلاب اسلامی که فرمودند «8 سال دفاع مقدس گنج است و هرچه از آن بگوییم تمام نمی‌شود»، گفت: باید هرچه از دفاع مقدس دیده‌ایم را به قلم و نگارش بیاوریم تا جامعه امروز با واقعیت‌های جنگ آشنا شوند و با دفاع مقدس بیگانه نباشند.

سردار معصومیان که گفته‌هایش عنوان کتاب باریک الله شیخ حسن را به خود اختصاص داده به بیان خاطرات آن روز جنگ پرداخت و خاطرنشان کرد: شهدا تک‌تکشان مجسمه انسانیت و شرف بودند و ما جامانده از این قافله هستیم، من درحالی‌که 13 تیرخورده بودم و از هوش می‌رفتم و باز دوباره به هوش می‌آمدم درزمانی که آقای یوسفیان به بالای سر من آمد و می‌خواست به من کمک کند به او به زبان محلی گفتم (باریک الله شیخ حسن برو جلو).

لزوم بیان و نگارش داستان و واقعیت‌های دفاع مقدس در قالب آثار هنری

حسینعلی جعفری نویسنده و پژوهشگر ادبیات پایداری نیز در آیین رونمایی کتاب «باریک الله شیخ حسن» در مهدی‌شهر اظهار داشت: کار شیخ حسن‌یوسفیان اقدام ارزشمند و خوبی است اما گلایه ما از بسیاری از نویسندگان این است که چرا این‌قدر دیر؟

وی افزود: می‌توان گفت یکی از دلایل ضربه خوردن در این 30 همین نگفتن‌هاست و این حرکت و کار شیخ حسن یک جهاد به شمار می‌رود.

جعفری با بیان اینکه باید این داستان‌های دفاع مقدس و این واقعیت‌هایی که شکل‌گرفته است در قالب آثار هنری به نگارش درآید، خاطرنشان کرد: آقای یوسفیان هم راوی و هم نویسنده است و قلم روان و صادقانه‌ای دارد و می‌داند کجا و چه باید بنویسد و این خاطرات تاریخ و فرهنگ دفاع را مشخص می‌کنند.

این نویسنده دفاع مقدس و ادبیات پایداری گفت: شهادت همانند لباس تک سایز می‌ماند که اندازه هر کس نمی‌شود و این لباس زمانی اندازه تن آدم می‌شود که به تن برود.

در انتشار آثار دفاع مقدس کم گذاشته‌ایم

دکتر حسن‌یوسفیان مؤلف کتاب «باریک الله شیخ حسن» نیز در این آیین با اشاره به جزئیات نگارش این کتاب اظهار داشت: مؤلف کتاب «باریک الله شیخ حسن» 12 فصل دارد که در 10 فصل آن هرکدام با محوریت یک عملیات و یک‌فصل نیز آر دوران طفولیت و اویل انقلاب و یک‌فصل هم با عنوان (در حسرت عملیات) که توفیق حضور در منطقه را نداشتم و هم‌زمان‌شده بود با شهادت برادرم شهید محمدصادق یوسفیان.

وی افزود: بنده سعی کرده‌ام با تألیف این کتاب خودم را به فضای نگارش و داستانی نزدیک کنم و ارزیابی این موضوع با مخاطبان این کتاب است و کتاب «باریک الله شیخ حسن» گزارشی از واقعیت‌های جبهه اعم از خوبی‌ها و اگر احیاناً لغزشی بوده و هر چه واقعیت در جبهه بوده است و بنده نیز تأکید می‌کنم که قطعاً کسانی هستند که خاطرات آنان بیش از ما هست اما تاکنون شاید فرصتی برایشان فراهم نشده است تا نقل خاطره کنند.

یوسفیان گفت: تاکنون بیست جلد کتاب در حوزه دین به چاپ رساندم که تعدادی از این کتاب‌ها در حوزه و دانشگاه تدریس می‌شود و به چندین زبان زنده دنیا ترجمه‌شده و سعی کردم در کتاب اخیر مصداق‌های انسان کامل را معرفی کنم.

وی در خصوص دیدار با مقام معظم رهبری گفت: نکته جالب برای من در این دیدار این بود که تا گفتم «من طلبه‌ام» رهبر معظم انقلاب اسلامی فوراً به علت این نام‌گذاری پی برد و قبل از اینکه چیزی به جمله قبلی اضافه کنم، خودشان فرمودند: «یعنی یک نفر در جبهه به شما گفت: باریک الله شیخ حسن؟».

بر پایه این گزارش، کتاب «باریک الله شیخ حسن» با محوریت خاطرات دفاع مقدس به قلم دکتر حسن‌یوسفیان محقق و پژوهشگر دینی، ازجمله کتاب‌های اهدایی به رهبر معظم انقلاب اسلامی بود.

در حاشیه این مراسم نیز یدالله علی اکبری دایی نویسنده  اشعاری در خصوص دکتر حسن یوسفیان برای حضار قرائت کرد.

در پایان این مراسم و با حضور نورعلی غلامحسین نیا سماکوش مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان، سید جواد رضوی مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان سمنان، سردار اکبر معصومیان از فرماندهان هشت سال دفاع مقدس، پدر شهید محمدصادق یوسفیان و دکتر حسن‌یوسفیان، عباس پارسا فرزند شهید ولی‌الله پارسا از کتاب «باریک الله شیخ حسن» در مهدی‌شهر رونمایی شد.

گفتنی است؛ حسن‌یوسفیان در سال ۱۳۶۱ شمسی در مهدی‌شهر تحصیل علوم دینی را آغاز کرد و پس از دو سال به قم آمد؛ در دوران جنگ تحمیلی، چند سالی تقریباً ترک تحصیل‌کرده بود، امّا پس از پایان یافتن جنگ، پیشرفت تحصیلی رضایت بخشی داشت و در امتحانات سراسری حوزه در سال ۱۳۷۵ شمسی در «پایه دهم» نفر اول شد.

در سال ۱۳۷۳ شمسی در «مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی» پذیرفته شد و دوره کارشناسی را در سال ۱۳۷۶ و دوره کارشناسی ارشد دین‌شناسی (کلام) را در سال ۱۳۸۱ به پایان رساند؛ از سال ۱۳۸۲ تحصیل در مقطع دکتری در رشته کلام را در دانشکده تربیت مدرس دانشگاه قم آغاز کرد و در سال ۱۳۸۸ از پایان‌نامه دکتری خود با عنوان «بررسی نظریه حقیقت دوگانه از دیدگاه ابن رشد و ابن رشدیان» دفاع کرد، کار تألیف و پژوهش را در سال ۱۳۷۵ با نگارش کتاب «پژوهشی در عصمت معصومان» آغاز کرد و این اثر اول، پس از چاپ در سال ۱۳۷۸ به‌عنوان کتاب سال حوزه و نیز کتاب سال دانشجویی کشور برگزیده شد.

تألیفات دیگر یوسفیان نیز به لطف خداوند با توفیقاتی همراه بوده؛ چنان‌که کتاب «عقل و وحی» به‌عنوان پژوهش برگزیده کنگره دین‌پژوهان کشور در سال ۸۱ و نیز کتاب سال حوزه در سال ۸۴ انتخاب‌شده است و پژوهش «باورهای دینی و چالش‌های نو» نیز در سال ۸۳، اثر برگزیدهٔ کنگرهٔ دین‌پژوهان شده است، هم‌اکنون وی به‌عنوان عضو هیئت‌علمی، به کار تألیف و تدریس در مؤسسه امام خمینی (ره) اشتغال دارد

گفتنی است انتشارات سوره مهر این کتاب در 465 صفحه، قطع رقعی و با تیراژ 1250 نسخه روانه بازار نشر کرده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha