جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حوزه یزد

مدیر حوزه علمیه خواهران استان یزد، «علم» را براساس فرمایش مولا علی(ع)میراث گرانبها دانست و گفت: به گنج قناعت متوسل شویم تا درستکار و امین و نسبت به دنیا سیر باشیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»در یزد، حجت الاسلام والمسلمین محمد کارگر شورکی در کارگاه یک روزه دانش افزایی و ارتقای توان پژوهشی اساتید سطح دو مدارس علمیه خواهران استان یزد که امروز به میزبانی مدیریت حوزه خواهران استان برگزار شد، اولین روز ماه صفر و توصیه به قرائت دعای این ماه، آغاز جنگ 110 روزه صفین و نیز ورود سر مبارک سیدالشهدا(ع) به شام را یادآور شد.

وی با قدردانی از فعالیت اساتید حوزه علمیه خواهران و شرکت کنندگان در این کارگاه با اشاره به روایتی از امیر مؤمنان علی(ع)، اظهار کرد: علم میراث گرانبهایی است یعنی ما از انبیا و اولیا این میراث را داریم که بهترین افراد روی زمین هستند و در روایت دیگری به نقل از معصوم(ع) «أَلْعِلْمُ نُورٌ يَقْذِفُهُ اللّه فِى قَلْبِ مَنْ يَشآءُ» یعنی علم، نورى است كه خداوند به قلب هر كس كه بخواهد مى افكند.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان با بیان اینکه فراگیری علم به تنهایی کافی نیست تصریح کرد: بنا به رایتی دیگر«آَوضَعُ الْعِلْمِ مَا وُقِفَ عَلَى اللِّسَانِ وَأَرْفَعُهُ مَا ظَهَرَ فِي الْجَوَارِحِ وَالْأَرْكَانِ»یعنی پست ترين دانش تنها بر سر زبان است و والاترين دانش در اعضاى بدن انسان آشكار می شود، پس علمی که عمل در آن نباشد بی ارزش است و استفاده درست از این میراث گرانبها مهم است.

حجت الاسلام والمسلمین کارگر شورکی بیان کرد: در حکمن 73 از نهج البلاغه می خوانیم «مَنْ نَصَبَ نَفْسَهُ لِلنَّاسِ إِمَاماً فَلْيَبْدَأْ بِتَعْلِيمِ نَفْسِهِ قَبْلَ تَعْلِيمِ غَيْرِهِ وَ لْيَكُنْ تَأْدِيبُهُ بِسِيرَتِهِ قَبْلَ تَأْدِيبِهِ بِلِسَانِهِ وَ مُعَلِّمُ نَفْسِهِ وَ مُؤَدِّبُهَا أَحَقُّ بِالْإِجْلَالِ مِنْ مُعَلِّمِ النَّاسِ وَ مُؤَدِّبِهِمْ .» یعنی آن كه خود را در مرتبه پيشوايى قرار مى ‏دهد بايد پيش از مؤدب نمودن مردم به مؤدب نمودن خود اقدام كند، و پيش از آنكه ديگران را به گفتار ادب نمايد، بايد به كردارش مؤدب به آداب كند، و آن كه خود را بياموزد و ادب نمايد، به تعظيم سزاوارتر است از كسى كه فقط ديگران را بياموزد و تأديب كند.

وی ادامه داد: نوع احترام گذاشتن استاد یعنی  چگونه نام خدا و ائمه اطهار(علیهم السلام) را بر رزبان جاری کردن، حتی استاد خودش چگونه یاد می کند در طلاب اثر دارد و طلاب در زمینه پوشش، گفتار، اخلاق، قبل از نگاه به گفتار استاد به عمل استاد نگاه می کند.

استاد حوزه علمیه یزد و میبد تأکید کرد: هم معلم دیگران و هم معلم خودمان باشیم و اگر هر کس خودش را اصلاح کند، جامعه هم اصلاح می شود و در کلام حضرت علی(ع) آمده« وَ مُؤَدِّبُهَا أَحَقُّ بِالْإِجْلَالِ مِنْ مُعَلِّمِ النَّاسِ وَ مُؤَدِّبِهِمْ» یعنی آن كه خود را بياموزد و ادب نمايد، به تعظيم سزاوارتر است از كسى كه فقط ديگران را بياموزد و تأديب كند.

حجت الاسلام والمسلمین کارگر با طرح این سؤال که چرا حضرت علی(ع)علم را میراث گرانبهایی می دانند؟ بیان کرد: این لطف و عنایت خدا را به خود قدر بدانیم و به گنج قناعت متوسل شویم تا درستکار و امین و نسبت به دنیا سیر باشیم، چون هرگز با حقوق نجومی نمی توان سیر دنیا شد و به داده های خداوندی (این گنج تمام نشدنی) خداوند قانع باشیم، تا خداوند هم در مقابل این قناعت به عمل کم شما قانع خواهد شد.

در این کارگاه یک روزه، دیگر اساتید حوزه علمیه خواهران استان یزد از جمله خانم دهقانی معاون پژوهش مرکز مدیریت خواهران و دکتر ملک ثابت برای سخنرانی در جمع اساتید حضور یافتند.

انتهای پیام/313/47

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha