شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
خوانسار

حوزه/ امام جمعه شهر خوانسار گفت: اخلاق نظری پله ای است برای نیل به اخلاق عملی، اما صرف اخلاق نظری کافی نیست، بلکه طلبه باید آراسته شود به مجموعه ای از آداب و خلقیات حسنه که به آن اخلاق عملی گفته می شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، حجت الاسلام خواجه کریمی، امام جمعه خوانسار در جمع طلاب مدرسه علمیه خواهران کریمه اهل بیت(ع) این شهرستان گفت: گفت: اخلاق نظری پله ای است برای نیل به اخلاق عملی، اما صرف اخلاق نظری کافی نیست، بلکه طلبه باید آراسته شود به مجموعه ای از آداب و خلقیات حسنه که به آن اخلاق عملی گفته می شود.

امام جمعه خوانسار ادامه داد: ما انسان ها برای ایجاد اخلاق عملی در خود نیازمند استاد و راهنما هستیم، لذا خداوند متعال در قرآن می فرماید"لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ" یعنی من پیامبر را به عنوان الگو برای شما قرار دادم در تمامی امور، پس پیامبر استاد و راهنمای ماست در اخلاق عملی.

وی افزود: ما خیلی اوقات از نظر اخلاق نظری مشکلی نداریم و نسبت به مفاهیم اخلاقی کاملا آشناییم، اما به مرتبه اخلاق عملی نرسیده ایم، در حالی که آنچه در حوزه حائز اهمیت است اخلاق عملی می باشد و ما باید رسول خدا را در تمام حرکات و رفتارهایمان الگو قرار دهیم.

امام جمعه خوانسار ابراز داشت: این که رسول خدا می فرمایند "إنی بُعثتُ لِأُتمم مکارم الاخلاق" منظور اخلاق عملی است. پیامبر ما لین لسان بودند و با دیگران به نرمی و زیبا سخن می گفتند هیچ گاه تندی نمی کردند و بسیاری دیگر از خلقیات رسول خدا که باید برای ما الگوی عملی باشد.

حجت الاسلام خواجه کریمی یادآور شد: به عنوان مثال وقتی در سیره معصومین(ع) نگاه می کنیم در می یابیم که اهتمام ویژه ای به نماز جمعه داشتند و فرمودند" اگر کسی سه هفته بدون عذر نماز جمعه را ترک کند منافق است" پس ما نیز باید این سیره را آداب زندگی خود قرار دهیم و نسبت به حضور در نمازجمعه  توجه بیشتری داشته باشیم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha