جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ درس خارج فقه رسانه توسط  حجت الاسلام والمسلمین رفعتی

حوزه/ کسانی که در رسانه دینی حضور می یابند، لازم است ایمان داشته باشد؛ اما از باب ضرورت اگر این فرد ایمان نداشته باشد و رسانه دینی به آن نیاز داشته باشد، به شرط عدم مفسده در رسانه دینی، می توان از این فرد بهره ببرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین رفعتی در درس خارج فقه رسانه ای که در مدرسه علمیه امام موسی کاظم(ع) در قم برگزار شد، با اشاره به شرایط پیام رسانان در رسانه دینی گفت: اولین شرط پیام رسانان و اصحاب رسانه، ایمان است. برای این شرط چند دلیل ذکر شده است که از جمله آن تناسب حکم موضوع و فحوای ادله ای که ایمان را در قاضی و امام جماعت شرط می دانند، است.

استاد حوزه علمیه قم، با بیان اینکه آیا این شرط استثناء دارد یا نه؟ افرود: بحث حکم ضرورت و مصلحت، تابع حکم ثانوی است؛ یعنی کسانی که در رسانه دینی حضور می یابند، لازم است  ایمان داشته باشد؛ اما از باب ضرورت اگر این فرد ایمان نداشته باشد و رسانه دینی به آن نیاز داشته باشد، به شرط عدم مفسده در رسانه دینی، می توان از این فرد بهره ببرد.

حجت الاسلام والمسلمین رفعتی بابیان اینکه ارائه این مباحث براساس فقه سنتی مرحوم صاحب جواهر خواهد بود، یعنی حتی اگر اقوالی در مسئله نبود، احتمالات را به جای اقوال ذکر می کنیم، اظهارداشت: یک احتمال این است که در اینجا شرط دیگری هست و این شرط از لوازم رسانه دینی است؛ یعنی عدالت از لوازم رسانه دینی است و کسی که پیام رسانی می کند، حتما  بایدعادل باشد. احتمال دیگر این است، عدالت شرط لازم نباشد.

سخنگوی حوزه های علمیه افزود: حالا اگر عدالت را شرط دانستیم. برای شرط عدالت ادله ای ذکر شده، یکی از آن دلایل، فحوای اشتراط عدالت در بعضی مسائل خطیر مانند قضاوت، امام جماعت، امام جمعه و راوی پیام و خبر است.

وی عنوان کرد: این افراد لازم است عادل باشند، همان ادله ای که می گوید عدالت دراین افراد شرط است، همان ادله شرط عدالت در اصحاب رسانه را هم ضروری می داند.

سخنگوی مدیریت حوزه های علمیه بابیان اینکه بعضی از فقهاء با توجه به ادله قرآن، عدالت را شرط می دانند و با استناد به به همین ادله ثقه را شرط نمی دانند، گفت: به خاطر همین معتقدند که کسی خبر می آورد، شرطش عدالت است نه ثقه بودن.

این استاد حوزه بابیان اینکه از نظر مشهور فقهاء عادل کسی است که مرتکب گناه کبیره نشود و اصرار بر صغیره نداشته باشد، گفت: این عدالت درهمه امورات و منصب ها وجود دارد و از همین مسئله استفاده می شود که اصحاب رسانه عادل باشند.

رئیس شبکه جهانی ولایت اظهارداشت: این تعبیر به گناه کبیره و صغیره، به این دلیل است، چون نافرمانی خدا را کوچک می شماریم، صغیره می نامیم و الا نافرمانی خدا هر چه باشد، گناه کبیره است. این بی احترامی به مولی است، گر چه اسم آن را صغیره قرار دهیم.

این استاد حوزه اظهارداشت: حتی در معنای عدالت، بعضی فقها مانند امام راحل در تحریر الوسیله معتقدند، اگر کسی گناه صغیره انجام دهد، یعنی گناه کبیره انجام داده و به همین دلیل بعضی افراد در اقامه به امام جماعت نماز تا عدالت برایشان احراز نشود، اقتدا نمی کنند.

313/40

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha