سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
حضرت آیت الله جوادی آملی در دیدار جمعی از اعضای موسسه وارث انبیاء

حوزه/ حضرت آیت الله جوادی آملی گفتند: فقه ما با تلاش و مجاهدت علما، هم رجال و هم درایه اش تامین شده است، اما در تفسیر، مقتل، تاریخ و حقوق هنوز مشکل داریم، باید تلاش شود که مقتل نیز مانند فقه بیّن الرشد شود.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، حضرت آیت الله جوادی آملی در دیدار جمعی از اعضای موسسه وارث انبیاء وابسته به عتبه حسینی سلام الله علیه، که در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء در قم برگزار شد، با اشاره به ایام اربعین حسینی، اظهار داشتند: شعار رسمی ما در ایام محرم و صفر این دعا است که به محضر خداوند عرض می کنیم « أَعْظَمَ اللَّه اجورنا بمصابنا بالحسين عليه السّلام، و جعلنا و إيّاكم من الطالبين بثاره»؛ بخش اول این دعا برای ثواب بردن است اما بخش دوم این دعا، رسالتی که بر عهده ماست را نشان می دهد، که از خداوند می خواهیم به ما آن توفیق را بدهد که خون بهای حسین بن علی(ع) را بگیریم.

ایشان ادامه دادند: در اینجا چند نکته مطرح می شود اول اینکه خون بهای هر کسی را اولیاء او باید بگیرند و کس دیگری حق این کار را ندارد، دوم اینکه کسی از قاتلین سید الشهداء زنده نمانده تا خون بهای حضرت را از او بگیریم. معلوم می شود جریان حسین بن علی(ع) جریان حق و عدل و مبارزه با باطل است که در همه اعصار وجود دارد، کسانی که در هر زمانی با حق و عدل مخالفت کردند باید مورد قصاص قرار بگیرند و کسانی که در پی حق هستند باید خون بهای حسین(ع) را بگیرند. از طرف دیگر وجود مبارک پیامبر(ص) فرمود «أَنَا وَ عَلِيٌّ أَبَوَا هَذِهِ الْأُمَّة»؛ بیاید فرزندان ما باشید، و ما پذیرفتیم، حالا که ما فرزندی عترت را قبول کرده ایم و فرزندان ائمه(ع) شدیم در نتیجه آنها پدر ما را کشتند بنابراین، این وظیفه ماست که خون بهای سیدالشهداء را مطالبه کنیم.

معظم له در فراز دیگری از سخنان خود تصریح داشتند: ما یک علم الدراسه داریم و یک علم الوراثه؛ علم الدراسه همین علم اکتسابی است که استاد درس می دهد و شاگرد آن را می آموزد، اما علم الوراثه اکتسابی نیست و از راه درس و بحث حاصل نمی شود، بلکه از راه پیوند که همان «تولّی» است حاصل می شود.

حضرت آیت الله جوادی آملی خاطرنشان کردند: اگر کسی یک پیوند تام داشت و با تمام وجود گفت «إِنِّي سِلْمٌ لِمَنْ سَالَمَكُمْ، وَ حَرْبٌ لِمَنْ حَارَبَكُمْ، وَ وَلِيٌّ لِمَنْ وَالاَكُمْ، وَ عَدُوٌّ لِمَنْ عَادَاكُمْ» این شخص داری پیوند است و از راه این پیوند به او علم الوراثه می دهند، لذا شما می بیند در بین آن همه آقایان ، یک بحرالعلوم پیدا می شود.

ایشان ادامه دادند: در اینجا باید فرق وارث مال و وارث علم نیز مشخص شود؛ در مساله مال تا مورث نمیرد چیزی به وارث نمی رسد، اما در مساله علم تا وارث نمیرد چیزی به او نمی رسد؛ «موتوا قبل ان تموتوا»، «حاسبوا أنفسكم قبل أن تُحَاسبوا» یا در جای دیگر می فرماید « زنوا أنفسكم من قبل أن توزَنوا »، لذا شما باید هم در مدار علم الدراسه حرکت کنید و هم تلاش کنید تا به علم الوراثه برسید.

معظم له تاکید داشتند: فقه ما با تلاش و مجاهدت علما، هم رجال و هم درایه اش تامین شده است، اما در تفسیر، مقتل، تاریخ و حقوق هنوز مشکل داریم، باید تلاش شود که مقتل نیز مانند فقه بیّن الرشد شود.

در ابتدای این دیدار، ضمن ارائه تعدادی از نشریات تخصصی و منشورات موسسه وارث انبیاء خدمت آیت الله جوادی آملی، گزارشی از فعالیت های علمی، پژوهشی و آموزشی موسسه نیز خدمت ایشان ارائه گردید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha