پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
 آیت الله جواد فاضل

حوزه/ رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) گفت: رسیدن به خداوند غیر از مودت فی القربی امکان پذیر نیست؛ از این جهت انسان باید مودت را در خود تقویت کند؛ به همین جهت است که نباید اجازه کمرنگ شدن این عنصر را در زندگی خود و خانواده بدهیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی شامگاه سه شنبه 24 مهرماه در سوگواره شعر امام حسن مجتبی(ع) «حماسه صبر» که در سالن اجتماعات مرکز فقهی ائمه اطهار (ع)  قم برگزار شد، گفت: امام حسن مجتبی(ع) مظلومیتی غیرقابل تصور را تحمل کردند؛ معاویه پس از شهادت امیرالمؤمنین(ع) به کوفه آمد و متوجه شد که امام حسن مجتبی(ع) دارای جایگاه بسیار عظیمی در قلوب مردم است و به همین جهت به دنبال شکستن این جایگاه شد.

عضو جامعه مدرسین بیان کرد: معاویه در همین جهت به منبر رفت و به جهت حرمت شکنی خواست که امام را از چشم مردم بیاندازد و سخنان خود را با حرمت شکنی نسبت به امیرالمومین(ع) مطرح کرد.

وی گفت: امام حسن(ع) به معاویه گفت وای بر تو ای معاویه تو پدر من را لعن می‌کنی و پیامبر (ص) فرمود کسی که امام علی(ع) را سب کند پیامبر(ص) را سب کرده وکسی که پیامبر (ص) را سب کند خدا را سب کرده است.

استاد حوزه در ادامه به مباحث مرتبط به شعر و شاعری برای اهل بیت(ع) پرداخت و افزود: اشعار مرتبط به اهل بیت(ع) باید با استفاده از مضامین عالیه باشد.

وی یادآورشد: یکی از مهمترین تلاش هایی که باید داشته باشیم، حرکت در مسیر اهل بیت(ع) است؛ بیان شده که پیامبر(ص) به امر خدا می‌فرماید به امت خودت تا قیامت بگو هیچ اجری از شما غیر از مودت فی القربی نمی‌خواهم.

آیت الله فاضل لنکرانی گفت: اگر این سوال مطرح شود که چرا این بحث مطرح شده پاسخی که می توان به آن داد این است که این بحث منجر به ایجاد معنویت در زندگی ما می شود؛ مودت فی القربی رمز بقای دین تکامل و وحدت انسان‌ها است.

وی تصریح کرد: علمای بزرگ اهل سنت نیز این فی القربی را گفتند و خداوند تاکید کرده است که اصل رسالت مودت به حضرت زهرا(س) و امیرالمؤمنین(ع) و امام حسن(ع) و امام حسین(ع) و اهل بیت (ع) است و این مطلب، تصریح شده است.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) اظهارکرد: رسیدن به خداوند غیر از مودت فی القربی امکان پذیر نیست؛ از این جهت انسان باید مودت را در خود تقویت کند؛ به همین جهت است که نباید اجازه کمرنگ شدن این عنصر را در زندگی خود و خانواده بدهیم.

وی با ذکر این مطلب که پدران و مادران باید مودت فی القربی را به فرزندان خود تاکید کنند گفت: پس از شهادت امیرالمؤمنین(ع) امام حسن مجتبی(ع)خطبه خواندند و فرمودند، از اهل بیتی هستم که خداوند مودت آن‌ها را واجب کرده است و اگر به اهل بیت(ع) مودت داشته باشیم رضای الهی را به دست می‌آوریم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha