شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
الگوی پیشرفت اسلامی

حوزه/ عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: سند الگوی ۵۰ ساله پیشرفت ایران، بهترین نقشه راه برای دولت های آینده است.

حجت الاسلام محمد ملک زاده در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با اشاره به اهمیت صدور سند الگوی پیشرفت ایران در پنجاه سال آینده که از سوی مقام معظم رهبری و ایشان برای تکمیل این سند از نخبگان و صاحب نظران کشور فراخوان مشورتی داده اند، اظهار داشت: در شرایطی که دشمنان سرسخت جمهوری اسلامی ایران با پراکندن موج ناامیدی در جامعه از خاتمه کار نظام اسلامی در روزها و هفته‌های آینده سخن می‌گویند، رهبر معظم انقلاب با ارائه نقشه راه پنجاه‌ ساله برای جمهوری اسلامی، ضمن امیدبخشی به جامعه، پاسخ دندان شکنی نیز به دشمنان انقلاب اسلامی می‌دهند و ثابت می‌کنند که نظام به آینده خویش چنان مطمئن است که به تدوین برنامه 50 ساله اقدام نموده است.

وی افزود: موضوعات مطرح شده در سند پنجاه ساله که از ویژگی‌هایی چون واقع بینی و آرمان گرایی، بالادستی و عملیاتی بودن، انسجام و تحول آفرینی برخوردار می‌باشد، در وضعیت کنونی برای ملت ایران بسیار امید بخش است و در واقع ارائه این الگوی پیشرفت 50 ساله، پاسخ به مدعیان وجود بن بست در کشور می‌باشد.

عضو انجمن مطالعات سیاسی حوزه علمیه قم همچنین با اشاره به بهره گیری از مراکز علمی و نخبگان در تنظیم این سند گفت: در پی تدوین الگوی پایه اسلامی -ایرانی پیشرفت که در آن اهم مبانی و آرمان‌های پیشرفت و اُفق مطلوب کشور در 5 دهه آینده ترسیم و تدابیر مؤثر برای دستیابی به آن طراحی شده ، رهبر معظم انقلاب اسلامی ، دستگاه‌ها، مراکز علمی، نخبگان و صاحب‌نظران را به بررسی عمیق ابعاد مختلف سند تدوین‌شده و ارائه نظرات مشورتی برای تکمیل و ارتقای این سند بالادستی فراخواندند.

وی اضافه کرد: معظم له همچنین مرکز الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت را موظف کردند که با مشورت مراجع مندرج در ابلاغ، نظرات و پیشنهادهای تکمیلی را بطور دقیق بررسی نموده و مورد بهره‌برداری قرار دهد و نسخه ارتقایافته الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را حداکثر ظرف 2سال آینده برای تصویب و ابلاغ ارائه کند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بیان داشت: مسلماً تهیه این سند با چنین کیفیتی که به همت بیش از سه هزار تن از متفکران و متخصصان و صاحبنظران و چند هزارتن از جوانان فرزانه تدوین شده و در معرض بررسی و ارتقا از سوی دستگاه‌ها و نخبگان قرار گرفته است، می‌تواند بهترین و کاملترین الگوی پیشرفت جامعه و نظام اسلامی به شمار آید.

حجت الاسلام ملک زاده همچنین در بخش دیگری از سخنان خود گفت: هیچ حرکت مهمی بدون وجود نقشه راه مناسب به سرانجام نمی‌رسد. تدوین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت سرآغازی است برای پیمودن راهی طولانی و متناسب با مقتضیات جامعه اسلامی ایران که به ابتکار رهبر معظم انقلاب اسلامی بر طبق نقشه راه علمی و عملی تهیه شده است و طبق خواسته رهبر معظم انقلاب باید از ابتدای قرن 15 هجری شمسی اجرای این الگو با سرعت مطلوب آغاز شود و امور کشور بر مدار آن قرار گیرد و تمامی دولت‌ها در راستای اهداف این سند گام بردارند.

وی افزود: در واقع سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، سندی است که نقشه راه پیشرفت جمهوری اسلامی ایران را در پنج دهه آینده ترسیم خواهد کرد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به این که مهمترین رکن این سند بالادستی و الگوی 50 ساله ایران اسلامی، مدل توسعه اسلامی در آن است، ابراز داشت: بررسی دیدگاه‌های مقام معظم رهبری در خصوص چگونگی توسعه کشور ایران نشان می‌دهد که ایشان همواره از اصطلاح پیشرفت اسلامی به جای مفهوم توسعه غربی استفاده نموده‌اند.

وی گفت: از سوی دیگر رهبر معظم انقلاب در مقاطع مختلف از جمله در سند حاضر ضمن تبیین تفاوت دیدگاه مبانی غرب و اسلام نسبت به انسان و وظایف فردی و اجتماعی او، لزوم بازشناسی الگوی توسعه و مدل مورد نیاز برای پیشرفت کشور ایران را بر اساس مبانی اسلامی مورد تأکید قرار داده و تصریح کرده‌اند: پیشرفت کشور تنها بر اساس الگوی اسلامی - ایرانی امکان‌پذیر است و مهمترین وظیفه نخبگان اعم از دانشگاهی و حوزوی تنظیم نقشه جامع پیشرفت کشور بر اساس مبانی اسلام است.

۳۱۳/۸

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha