جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام رفیعی

حوزه/ شبهه مطرح شده درباره این که «امام حسن مجتبی(ع) در حمله به جرجان و مازندران شرکت داشتند»؛ هیچ یک از منابع شیعه به این موضع نپرداخته اند و تنها در منابع اهل سنت آمده است و همه این منابع نیز از شخصی به نام" مدائنی" نقل قول کرده اند که این مدائنی نیز وابسته به درگاه بنی عباس بوده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین رفیعی امروز در مراسم سوگواری شهادت امام حسن مجتبی(ع) که در مسجد مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) قم و با حضور جمع کثیری از اساتید حوزه، طلاب و عموم عاشقان اهل بیت(ع) برگزار شد، با اشاره به مظلومیت های مستمر امام حسن مجتبی(ع) در طول تاریخ و هجمه هایی که به آن امام همام شده است گفت: امام مجتبی(ع) از دو ناحیه مورد هجمه قرار گرفتند، اول بنی امیه و معاویه بعد از صلح و دوم از ناحیه بنی عباس و منصور دوانیقی که با سادات حسنی درگیر شده بودند.

وی افزود: امروزه نیز متاسفانه این هجمه ها و تهمت ها در فضای مجازی و شبکه های ماهواره ای علیه آن امام همام انجام می شود و لازم است با کار دقیق تاریخ پژوهشی به این شبهات پاسخ داده شود.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه خاطر نشان ساخت: یکی از شبهاتی که مطرح می شود، حضور امام حسن مجتبی(ع) در حمله به جرجان و مازندران در سال 30هجری می باشد که با اندک مطالعه و دقت در منابع تاریخی این شبهه برطرف می شود.

این کارشناس مذهبی در رد این شبهه گفت: بنده کامل برای این شبهات وقت گذاشتم و به این نتیجه رسیدم که هیچ از منابع شیعه به این موضع نپرداخته اند و تنها در منابع اهل سنت آمده است که  وقتی در تمام این نقل ها دقت می کنیم متوجه می شویم که همه این منابع از یک شخصی به نام" مدائنی" نقل قول کرده اند که این مدائنی نیز وابسته به درگاه بنی عباس بوده است.

وی افزود: در تمام این شبهات وقتی دقت می کنیم می بینیم که در اسناد این روایات که عموما در منابع غیر شیعه یافت می شود، همگی ارسال، مجهول و وضاع وجود دارد که بعضا نقل این روایات نیز خالی از غرض نبوده است.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با اشاره به وظیفه خطبا و مبلغین در پاسخگویی شفاف به این شبهات خاطر نشان ساخت: امروزه مهم و لازم است که در مسائل تاریخی به صورت شفاف برای مردم روشنگری شود تا خدای ناکرده کسی دچار شک و تردید نشود.

وی با اشاره به سایر خصوصیات امام مجتبی(ع) از جمله شجاعت آن حضرت به ذکر چندین نمونه از شجاعت های امام حسن مجتبی(ع) پرداخت و گفت: متاسفانه در بعضی بیان ها نسبت به امام دوم از شجاعت ها و رشادت های آن حضرت کمتر سخن به میان می آید که این خود نشان از مظلومیت امام حسن(ع) می باشد.

 

 

۳۱۳/۳۲

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha