جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
مصر کار بازسازی و مرمت مسجد ظاهر بیبرس را از سر می گیرد

حوزه/ به گفته وزیر آثار باستانی مصر، انتظار می رود که کار مرمت و بازسازی مسجد ظاهر بیبرس در قاهره، ۱۲ تا ۱۸ ماه به طول انجامد و بودجه ای معادل ۵.۵۷ میلیون دلار نیز لازم دارد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» به نقل از channelnewsasia، مصر کار بازسازی مسجد باستانی «ظاهر بیبرس» در قاهره را از سر می گیرد. این مسجد یک بنای تاریخی متعلق به قرن سیزدهم است که کار بازسازی و مرمت آن به خاطر چالش های سیاسی 7 سال به تعویق افتاده بود.

کار بازسازی این مسجد باستانی نخستین بار در سال 2007 آغاز شد اما در سال 2011 به خاطر درگیری های سیاسی در این کشور و سقوط حسنی مبارک، متوقف گردید. از آن زمان تاکون دولت مصر برای به دست آوردن بودجه کافی به منظور بازسازی مسجد با چالش های زیادی روبرو بوده و تحولات سیاسی و حملات ستیزه جویان سبب عقب نگه داشتن گردشگران و سرمایه گذاران خارجی شد.

به گفته وزیر آثار باستانی مصر، انتظار می رود کار این مسجد با بودجه 100 میلیون پوندی(5.57 میلیون دلار آمریکا) به پایان برسد و پروژه باستانی و مرمت این مسجد نیز 12 تا 18 ماه به طول خواهد انجامید.

گفتنی است کشور مصر گنجینه ها و بناهای ارزشمند باستانی زیادی دارد، اما به دلیل کمبود بودجه و بی توجهی بسیاری از آنان هم اکنون دروضعیت نامناسبی قرار دارند.

 

مسجد ظاهر بیبرس

مسجد ظاهر بَیبَرس (یا کوتاه: مسجد ظاهر) از مسجدهای کهن در قاهره است که الظاهر بیبرس، چهارمین سلطان سلسلهٔ ممالیک، آن را در سال ۶۶۵قمری/ ۱۲۶۶ میلادی ساخت و در طول تاریخ، بارها کاربری آن دگرگون شده است.

سلطان الظاهر بیبرس ، بن عبدالله البیندرکاری در سال ۶۶۵ قمری ایدهٔ ساخت این مسجد را یافت. در سال ۶۶۷ ساخت آن پایان یافت. به‌هنگام حضور فرانسوی‌ها در مصر، مسجد به قلعه‌ای دگرگون شد. در عصر محمدعلی، به اردوگاه تکرونی‌های سنگالی؛ سپس به کارخانه صابون‌سازی؛ کشتارگاه در عصر انگلیسی‌ها تبیدل شد ، تا اینکه در ۱۸۹۳، کمیسیون حفظ یادگارهای کهن عربی، این مسجد را بازسازی کرد و کاربری اصلی آن را بازگرداند.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha