پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
باقریان

امام جمعه زرین شهر که خود دانش آموخته رشته اقتصاد است، گفت: بخش خصوصی مومن و متعهد و انقلابی از تحکم های موردی دولت ناراحت است، تعامل دولت به دور از هر گونه سیاست زدگی کلید اصلی حل مشکل است که در بیانات روز گذشته مقام معظم رهبری هم مطرح شد.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» از اصفهان، حجت الاسلام قاسم باقریان از فارغ التحصیلان رشته اقتصاد دانشگاه، پیش از ظهر امروز در گردهمایی ائمه جمعه استان، در اتاق بازرگانی اظهار کرد: در چند بخش سخن داریم نخست عرصه نظری و برنامه های کلان اقتصادی کشور و قوانین  است.

وی با بیان اینکه این عرصه تنها بستری است که هر فعال اقتصادی و تولیدگر برای حرکت در کشور مجبور است بر روی این ریل و جاده حرکت کند، تصریح کرد: مجموعه قوانین کشور و برنامه های کلان اقتصادی کشور چون ریل قطار است که فعالین اقتصادی را مجبور به حرکت دراین چهار چوب می‌کند.

امام جمعه زرین شهر عنوان کرد: این ریل‌گذاری ها و قوانین در خیلی از جاها به شدت دچار آسیب است، متاسفانه در سال های اخیر بازنگری و ترمیم نکردیم و چون تار عنکبوتی است که هر فعال اقتصادی، هر دولت و هر مدیری  را در دام خود گیر انداخته و چه بسا غرق می سازد.

وی افزود: بخش دوم اقتصادی عرصه میانی و مدیریتی کشور و بخش سوم مردم، بنگاه ها و اشخاص حقیقی و حقوقی است، که شامل نهادهای دولتی و صنفی می شود.

حجت الاسلام باقریان خاطرنشان کرد: بخش اول اقتصادی، بخشی بوده که فوق قوای سه گانه و به شدت مورد غفلت قرار گرفته و متاسفانه باعث شده با تغییر رئیس جمهورها و سران قوا هم امور اقتصادی به دلیل بستر نامناسب و ریل ناصحیح اقتصادی در کشور، سامان نپذیرد.

وی ادامه داد: بازنگری کلی روی راهبردها و قوانین اقتصادی کشور داشته باشیم و سپس متناسب با مکتب و آموزه های اسلامی و عدالت و پیشرفت تنظیم کنیم، اصلاح این سیاست ها در اولویت است.

امام جمعه زرین شهر عنوان کرد: مشکل دولتمردان ما این است که در تار بستر نامناسب اقتصادی گیر افتاده اند، البته روزنه هایی هم برای خروج وجود دارد، ولی مسئولان دولتی به هزاران دلیل به فکر خروج از این روزنه ها نیستند و خود را درگیر سیاسی کاری و روز مرگی می کنند.

وی اضافه کرد: مجموعه قوه مقننه که شامل مجلس و شورای نگهبان است مسئولیت عمده ای در زمینه اصلاح این بستر نامناسب دارد که متاسفانه توجه چندانی به روزنه ها نمی شود، مطامع فساد و فطرت خوشگذرانی انسان هم می طلبد که به دنبال دردسرها نرویم.

حجت الاسلام باقریان با اشاره به اینکه بخش خصوصی و اصل 44 پس از یک دورانی که مبتنی بر سیاست های اقتصادی سوسیالیستی و دولتی بود، مطرح ساختیم، گفت: صرفا با یک تفسیری که روی اصل 44 قراردادیم دست بخش خصوصی را باز گذاشتیم، ولی سیستم های حاکم در کشور متناسب با اصل 44 بازنگری نشد.

وی اذعان کرد: متاسفانه خیلی از نهادهای اقتصادی و تولید به اسم بخش خصوصی بود، ولی مدیران دولتی قرار دادیم که مالک نبود و دلسوزیی کافی برای کارآمدی و بهره وری کامل را نداشت.

استاد حوزه خاطرنشان کرد: یکی دیگر از مشکلاتی که در این مسیر به وجود آمد تشکیل اصناف و تشکل های صنفی با هدف مطالبه گری مشکلات هر صنف از دولت بود که متاسفانه با قراردادن مدیران وابسته به دولت عملا یک نوع سوء استفاده ابزاری اتفاق افتاد.

وی با اشاره به صنف کامیون داران که اخیرا مشکلات خود را در سطح کشور مطرح ساختند و معضلاتی را به وجود آورد، بیان کرد: به دلیل دور شدن صنف ها از رسالت حقیقی خود و امتیاز دادن مسئولان صنف به دولت ها، شاهد به صحنه آمدن اعضای اصناف در کف خیابان ها برای حل مشکلات خود هستیم.

حجت الاسلام باقریان خاطرنشان کرد: متاسفانه برخی از ما با رهنمودهای مقام معظم رهبری برخورد تشریفاتی داریم و حاضر نیستیم منویات ایشان را  به عنوان نسخه شفابخش اجتماع و دستورالعمل برداشت کنیم.

وی ابراز کرد: دولت و بخش خصوصی سعی کنند با همراهی نخبگان، به سمت حل مشکلات و ارائه راهکار بروند؛ با تشریفات زدایی و پرهیز از نمایش گرایی جلسات به سمت تحقق عملی گره گشایی امور برویم.

امام جمعه زرین شهر یادآور شد: بخش خصوصی مومن و متعهد و انقلابی از تحکم های موردی دولت ناراحت است، تعامل دولت به دور از هر گونه سیاست زدگی کلید اصلی حل مشکل است که در بیانات روز گذشته مقام معظم رهبری هم مطرح شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha