پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حمید پارسانیا

حوزه/ اینکه هرساله تعداد زیادی از مردم از سراسر کشور به پیاده‌روی بزرگ اربعین می‌پیوندند و در این اجتماع عظیم و مردمی حضور پیدا می‌کنند، نشان دهنده هویت اسلامی است، مدیریت این اجتماع عظیم یک مدیریت الهی است و ما به تنهایی نمی‌توانیم این جریان عظیم و بزرگ را مدیریت کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، حجت‌الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا امروز در مراسم هم‌اندیشی علمی زیارت اربعین که در مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران برگزار شد با اشاره به نقشی که اربعین در تکوین هویت جامعه ایرانی و اسلامی ایفا می‌کند اظهار کرد: دفاع مقدس و ۸ سال جنگی که با عراق داشتیم، نوعی هویت‌سازی توسط عراقی‌ها بود و عراقی‌ها با این جنگ می‌خواستند هویت‌سازی کنند.

وی افزود: ایران اسلامی نیز پس از پیروزی انقلاب اسلامی، سعی می‌کرد که هویت ایرانی اسلامی را تبیین و ترویج کند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: جهان اسلام در دوران معاصر و پس از فروپاشی دولت عثمانی، سیاست‌های هویتی جدیدی را دنبال می‌کرد که متاثر از مفاهیم نوینی بود که از اندیشه‌های جهان مدرن و غرب الگو می‌گرفت.

وی ادامه داد: این الگوگیری موجب می‌شد که بخش‌هایی از هویت تاریخی فراموش شود و بخشی دیگر از هویت‌ها گسترش و ترویج پیدا کند.

حجت‌الاسلام  والمسلمین پارسانیا گفت: تغییرات فرهنگی موجب شد که ما از فرهنگ غرب الگوگیری کنیم و روز به روز فرهنگ غرب در جامعه اسلامی گسترش پیدا کرد و غربی‌ها نیز تلاش می‌کردند تا هویت جدیدی را به کشور‌های اسلامی تحمیل کنند.

وی اظهار کرد: باید به هویت اصلی و حقیقی اسلای توجه داشته باشیم و سعی کنیم تا این هویت در جامعه ترویج شود و گسترش یابد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: ویژگی‌های معنوی هویت اسلامی و به پیوند خوردن این هویت به هویت مهدوی و هویت مقاومت موجب شده است که این هویت کامل‌ترین و بهترین هویت باشد و همین مسئله هویت اسلامی را با دیگر هویت‌ها متمایز کرده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین  پارسانیا عنوان کرد: اینکه هرساله تعداد زیادی از مردم از سراسر کشور به پیاده‌روی بزرگ اربعین می‌پیوندند و در این اجتماع عظیم و مردمی حضور پیدا می‌کنند، نشان دهنده هویت اسلامی است، همچنین به نظر من، مدیریت این اجتماع عظیم یک مدیریت الهی است و ما به تنهایی نمی‌توانیم این جریان عظیم و بزرگ را مدیریت کنیم.

 

 
۳۱۳/۳۲

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha