پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
حجت الاسلام علی راد

حوزه/ مدیر بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در قم، بابیان اینکه بابیان این‌که هر کار انسانی ممکن است گرفتار آسیب‌هایی شود، افزود: باید این آسیب‌ها را با فعالیت‌های علمی و پژوهشی بررسی کرد تا بعد از شناخت آن‌ها، آسیب‌ها را برطرف کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام علی راد، در دومین نشست کارگروه توسعه آموزش و پژوهش اعتاب مقدس ایران که امروز در بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در قم برگزار شد، گفت: اعتاب مقدس معصومین علیهم‌السلام در حوزه ترویج معارف ناب شیعی نسبت به دستگاه‌ها و نهادهای فعال در این عرصه پیشتازند.
وی شناخت جایگاه و نقش اعتاب مقدس را لازمه مدیران و کارکنان فعال در این اماکن مطهر دانست و گفت: مدیران و خادمان حرم‌های شریف معصومین علیهم‌السلام جایگاه و نقش حقیقی خود را به‌خوبی بشناسند تا بر اساس این نقش‌ها، عهده‌دار وظایفی که بر دوش آن‌ها قرار داده‌شده است، باشند و با نتایج مطلوبی در این عرصه نائل شوند.
مدیر بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در قم افزود: هر ذهنیتی که از عتبه و جایگاه آن در میان خادمان این اعتاب مقدس وجود داشته باشد، رویکرد آن‌ها را در نقش‌آفرینی و تأثیرگذار بودن تعیین می‌کند.
وی با ابراز تأسف از این‌که تصورها درباره جایگاه اعتاب مقدس در همه مباحث آموزشی و پژوهشی به‌عنوان اصل بنیادین اثرگذاری نیست، گفت: اعتاب مقدس معصومین علیهم‌السلام نسبت به مساجد، نهادها و دولت‌ها، ویژگی فرا هویتی دارند که می‌توانند عهده‌دار نقش‌های مهمی در ترویج تعالیم ناب اسلامی داشته باشند.
حجت‌الاسلام راد انحصار خادمی در حرم‌های معصومین علیهم‌السلام به‌عنوان خدمت به زائر را تفکری نادرست عنوان کرد و گفت: ادب خدمت به زائران، اهمیت زیادی دارد که تمامی اعتاب مقدس باید نسبت به آن اهتمام جدی داشته باشند و از شرایط لازم در خدمت‌رسانی است، ولی شرط کافی نیست.
وی ادامه داد: خدمتی که در آستان‌های مقدس معصومین علیهم‌السلام انتظار می‌رود، خدمت تأثیرگذار است. خدمت تأثیرگذار، خدمتی است که بتواند عتبه را به اهداف والا که در میان اعتاب مقدس مشترک است، برساند. اعتاب مقدس باید به قدرت‌های بزرگ نرم در منطقه شیعیان باشد؛ خدمت مؤثر باید فاصله عتبه را به اهداف خود نزدیک‌تر کند.
مدیر بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در قم خدمت مؤثر را نیازمند ویژگی‌هایی دانست و گفت: نخستین ویژگی در حوزه نگرش خادمان است؛ داشتن فنون و مهارت‌های لازم نیز از دیگر ویژگی‌ها برای خدمت مؤثر است که مدیران و کارکنان باید نسبت به آن‌ها اهتمام داشته باشند.
وی ادامه داد: خدمت مؤثر باید متناسب با نیازها، اهداف عتبه مربوطه و متناسب با گروه‌های مختلف زائران باشد؛ خدمتی مؤثر است که ارائه آن هدفمند باشد.
حجت الاسلام راد جامعیت و فراگیری خدمت را از دیگر ویژگی‌های خدمت مؤثر دانست که باید ناظر بر تمامی نیازهای زائران باشد و ادامه داد: زائران سرمایه‌هایی هستند که در سفر خود به عتبه مقدس معصومین علیهم‌السلام، نیازهای مختلفی دارد که تنها لحظاتی از آن در حرم‌ها و زیارت تأمین می‌شود؛ باید نسبت به دیگر نیازهای زائران نیز برنامه‌ریزی شود.
وی بابیان این‌که هر کار انسانی ممکن است گرفتار آسیب‌هایی شود، افزود: باید این آسیب‌ها را با فعالیت‌های علمی و پژوهشی بررسی کرد تا بعد از شناخت آن‌ها، آسیب‌ها را برطرف کرد.

انتهای پیام// ۱۵/ ۳۱۳

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha