چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
بهجت پور

حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور در بازدید از مرکز تخصصی حوزوی امام حسین(ع) یزد، رویکرد زنانه را در پژوهش های حوزه خواهران خواستار شد و گفت: سند توسعه و نقشه جامع حوزه های خواهران در هر استان تدوین شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»در یزد، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت پور در بازدید از مرکز تخصصی خواهران سطح سه(ارشد) حوزوی امام حسین(ع)یزد، در نشستی با مدیر این مرکز و معاونان وی، زحمات همکاران این مجموعه را در زمینه عمرانی، راه اندازی شش رشته تخصصی با وجود کمبود فضای آموزشی و رعایت نظم در تمام سطوح حوزه تحسین نمود و از مدیریت شجاعانه خانم شاکری برای ایجاد شش رشته تخصصی سطح سه(کارشناسی ارشد)با توجه به فقدان زیربنای استاندارد ابراز شگفتی و سپاسگزاری کرد.

وی به مشخص کردن اولویت ها و اصلاح رویکردها توصیه کرد و با نهی از روز مرگی ها و گذر زمان، اظهار کرد: کار نیمه تمام را نمی شود، رها کرد و ما حوزویان باید اوقات چنین نشست ها و دیدارهایی را به مباحث پژوهشی و ارائه پیشنهاد بپردازیم و به دنبال یافتن راهی برای رهایی از دغدغه های عمرانی باشیم.

مدیر حوزه های علمیه خواهران کشور افزود: معتقدم باید عاطفه خود را کنار بگذاریم و مدبرانه در ساخت و ساز روی کیفی ترین و ارزشمند ترین مجموعه ها تصمیم بگیریم و با فازبندی برای اتمام هر پروژه زمان بندی کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور، توسعه سطح سطح چهار را در حد اشباع آن در استان یزد خواستار شد و گفت: یک نقشه جامع برای توسعه دانش در حوزه خواهران استان تدوین شود؛ ایجاد دو رشته مشابه در سطوح کارشناسی ارشد و دکترا در یک مجموعه آموزشی باعث حذف هزینه های دوگانه از جمله موازی کاری، خرید نرم افزارها وکتب مرجع می شود و پایان نامه های تخصصی هر رشته در دو مقطع در یک مکان در اختیار طلاب قرار می گیرد.

مدیر حوزه های علمیه خواهران کشور تصریح کرد: توسعه دانش از بالا به پایین شروع می شود که به طور مثال باید سطح چهار فراوان داشته باشیم و از دل سطح چهار سطح سه و از دل سطح سه هم سطح دو بیرون بیاید.

حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور افزود:  توسعه پایدار اول با راه اندازی اندیشکده ایجاد می شود و سپس با طراحی  نظام دانش، به سمت تأسیس پژوهشکده و تولید ادبیات علمی پیش می رود و سپس این پژوهشکده ها به سمت دکترای سطح چهار سوق می یابد و طلاب در خدمت پژوهشکده رساله خود را تدوین می کنند و بخش هایی از پژوهش ها را سامان می دهند.

مدیر حوزه های علمیه خواهران کشور ادامه داد: یکی از انتظارات من طراحی و تدوین سند توسعه و نقشه جامع هر استان برای حوزه خواهران است که چند رشته، چند مجله و چند پژوهشکده، چقدر سطح دو تا چهار، چقدر خروجی باید داشته باشیم و چه میادینی برای آنها وجود دارد و ما باید برای هر استان سند توسعه را بنویسیم که در پنج سال آینده کجا هستیم؟استان یزد برای 500 هزار بانوی استان نقش بایسته خود را بازی کند.

حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور اظهار کرد: اگر استاد توانا نباشد همیشه متوسط به پایین خواهد بود و باید هرم دانش را روی استاد و ادبیات تولید شده باشد و اگر استاد توانا برای طلبه پیدا کنید آن را طوری عمل می اورد که استاد دیگری با 15 سال هم عمل نمی آورد و توسعه پایدار از نگاه و از ادبیات و ظرفیت های دانشی مستقر در استان شروع شود.

مدیر حوزه های علمیه خواهران کشور تصریح کرد: اگر زنان مفسر و مجتهده تفاسیری بنویسند که قبلا نوشته شده است، به عنوان مرجع مطرح نمی شود، اما اگر آیات با رنگ و بوی زنان و مسائل مورد اشاره زنان در قرآن بیان شود، بیشتر مورد استقبال قرار می گیرد، به طور مثال در فقه معاملات هنوز جایگاه زنان را تعریف نکرده ایم که در صورت پرداختن به مباحث فقهی مثل تجارت و شرکت اگردارای رویکرد زنانه باشد استقبال قرار می گیرد.

*بسیاری از مسائل زنان روی زمین مانده است

حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور ابراز کرد: بسیاری از مسائل زنانه روی زمین مانده است و حوزه خواهرن باید حل کند و در واقع در طراحی های خود این موضوعات را در نظر بگیریم و از ادبیات علمی و پایان نامه ها با یک تیم هوشمند شروع کنیم.

وی اضافه کرد: پژوهش های حوزه خواهران باید رنگ و بوی زنانه بگیرد تا ذهن پژوهشگران به این سمت برود و در دل این هر مقاله ای بیرون بیاید و چاپ شود، چون جامعه به آن نیازمند است و ما در زمینه توسعه پایدار حوزه علمیه خواهران باید به سمت مدارس سطح سه و چهارپیش برویم.

این مقام مسئول در حوزه خواهران کشور از دیگر موضوعات مورد مطالعه در مورد زنان را «رجال» و آیات زنان در قرآن و یا آیات مشترک مردان و زنان دانست و گفت: تاریخ زنان اصلا فکر نشده است و در زمینه رجال زنان جای پژوهش ها خالی است.

حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور خاطر نشان کرد: کار کردن در این زمینه به حوزه خواهران هویت ویژه می دهد و ما را جدا می کند و باعث دیده شدن بانوان حوزوی ما و جایگاه حوزه خواهران می شود.

وی توصیه کرد: به رغم همه مشکلات تمرکز خود را روی حل مسأله بگذاریم و اگر خوب توانا شدیم و نقش خود را پیدا کنیم، مورد حمایت واقع می شویم و ما باید دارای توان و قدرت حل مسأله قلمداد شویم.

در ادامه این نشست صمیمانه، خانم منصوره شاکری مدیر مدرسه، معاونان مدرسه و یکی از اساتید به بیان دیدگاهها و درخواست های خود از مدیر مدارس علمیه خواهران کشور پرداختند.

انتهای پیام/313/47

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha