جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
کتب اسلامی

حوزه/ یک استاد دانشگاه و روانشناس گفت: با اشاره به ضرورت تطبیق احادیث دینی با مباحث روان شناسی و اجتماعی، افزود: امروز جامعه اسلامی به شدت نیازمند کسانی است که بتوانند دلسوزانه و جهادگونه در بحث تفسیر و تاویل احادیث با امهیت روانشناختی وارد میدان عمل شوند.

اصغر فرضیایی، روان شناس و محقق در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در استان کردستان، با اشاره به اینکه آیات، احادیث و کلام اهل بیت علیهم السلام سرشار از نکات روانشناختی و اجتماعی است، اظهار داشت: اگر نگاهی کوتاه ولی عمیق به مباحث و خروجی احادیث ائمه اطهار(ع) و آیات قرآن داشته باشیم، به خوبی نکات روان شناختی بسیاری می توان از آنها استخراج کرد.

این رواشناس در ادامه سخنان خود بیان کرد: با وجود این همه منابع علمی، اجتماعی و صد البته روان شناختی در دین اسلام، هنوز به صورت تخصصی به ارتباط احادیث دینی با مباحث روان شناختی پرداخته نشده است و کسی هم به صورت جدی وارد این عرصه نشده است.

فرضیایی ادامه داد: از سوی دیگر در کتب مهم دینی مانند نهج البلاغه، صحیفه سجادیه و... نکات اجتماعی و روان شناختی بسیاری نهفته است که باید این منابع استخراج و در اختیار جامعه و رفع ناهنجاری ها و کجروها قرار بگیرد.

وی با تاکید بر اینکه حدیثی در دین اسلام پیدا نمی کنیم که دارای نکات روانشناسانه و اجتماعی نباشد، گفت: در مطالعاتی که بنده در طول این سالها بر روی احادیث و ارتباط آنها با مسائل روانشناختی داشته ام به این نتیجه رسیده ام که هر حدیث و روایت نکات بسیار ظریفی در امور تربیت فردی و جمعی دارد.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به ضرورت تطبیق احادیث دینی با مباحث روان شناسی و اجتماعی، افزود: امروز جامعه اسلامی به شدت نیازمند کسانی است که بتوانند دلسوزانه و جهادگونه در بحث تفسیر و تاویل احادیث با امهیت روانشناختی وارد میدان عمل شوند.

این روان شناس با تاکید بر اینکه تفسیر و تاویل یک حدیث در یک روز و 365 حدیث در طول سال برای فرد مخاطب ثمرات بسیاری معنوی بسیاری به دنبال دارد، گفت: در احادیث نکاتی نهفته است که در صورت عمل به آنها نه تنها فرد از نظر روحی سلامتی خود را حفظ می کند بلکه انرژی مثبت به پیرامون خود یعنی جامعه و افراد آن می دهد.

فرضیایی ادامه داد: متاسفانه تاکنون کسی به صورت جدی به این ارتباط تنگاتنگ دین اسلام و اصول اجتماعی و روان شناختی آن نگاه نکرده و همین امر باعث کم توجهی به این منابع ارزشمند  شده است، لذا توجه و تعمق در هر کدام از احادیث، انسان را به سمت ارتقا فکری، اعتقادی و اسلامی رهنمود می سازد.

وی با تاکید بر اینکه باید در حوزه ها و مدارس علمیه کشور به خوبی بعد روان شناختی و اجتماعی احادیث و آیات قرآن برای طلاب تبیین شود، گفت: اسلام از نظر معارف علمی و عملی بسیار غنی است و هیچ دینی به اندازه اسلام دارای ذخائر فکری و عقیدتی نیست، لذا طلاب باید در دوران تحصیل خود همواره بتوانند بر آیات و احادیث احاطه کامل و جامعی داشته باشند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha