شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام شمالی

حوزه/نماینده مقام معظم رهبری و رئیس مرکز اسلامی لندن گفت: امروز دنیا بیش از پیش تشنه آشنایی با اسلام و معارف اسلامی است لذا باید حوزه علمیه در زمینه تربیت مبلغین بین المللی فعال تر از گذشته عمل کند.

حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی شمالی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» با اشاره به مهارت های یک مبلغ بین المللی و نیاز امروز جامعه بین الملل، اظهارداشت: بحمدلله در هر سال تحصیلی سیاست های آموزشی، پژوهشی و تبلیغی طلاب بر اساس برنامه های مصوب و چشم اندازهای ترسیم شده به مدارس علمیه ابلاغ می گردد که ان شاءالله با جدیّت از سوی مجریان دنبال و اجرایی گردد.

مدیر موسسه بین المللی مطالعات اسلامی افزود: آنچه مسلم است، هر کسی بتواند در این وادی تلاشی کرده باشد، قطعا موفق و در راستای پیشبرد اهداف و سیاست های حوزه بزرگ امام صادق(ع) و تربیت سربازان متخلق امام عصر(عج) گام بردارد.

این مبلغ عرصه بین الملل ادامه داد: امروز هر طلبه فاضل ، محقق، پژوهشگر و زبان دانی که از حوزه علمیه فعالیت بین المللی خود را آغاز می کند با توجه به عقبه علمی  خود، نقش بسزایی را در ترویج، تبلیغ و گستردش اسلام عزیز و معارف آن ایفا می کنند، لذا جهان نیازمند مبلغینی متخصص در امر تبلیغ است.

رئیس مرکز اسلامی لندن اظهارداشت: تربیت مبلغ متخصص، زمانبر و وقت گیر است؛ اما آنچه حاصل می شود راهنمایی و تربیت انسان هایی است که شناختی از اسلام و معارف آن ندارند و این هدایت و روشنگری ارزشی مضاعف دارد.

حجت الاسلام والمسلمین شمالی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فعالیت علمی و اجرایی خود در حوزه علمیه و عرصه بین الملل گفت: از سال 61 به واسطه حضور در مدرسه حقانی رسماً وارد حوزه شدم و سپس در سال 63 مدرسه شهیدین تشکیل شد و تحصیلات را در این مدرسه مبارک ادامه دادم.

وی افزود: سال 68 وارد درس خارج شدم، در مقطع لیسانس، فلسفه غرب را در دانشگاه تهران انتخاب کردم، آشنایی با فلسفه غرب برای تکمیل سیر فلسفی و مقایسه برای من خیلی جالب بود، لذا فوق‌لیسانس را هم در رشته فلسفه غرب در دانشگاه تهران گذراندم. در همان سال‌ها در قم تدریس انگلیسی عمومی و تخصصی و بعد معارف اسلامی به زبان انگلیسی را شروع کردم.

استاد حوزه علمیه با اشاره به سوابق علمی، پژوهشی و اجرایی خود گفت: در موسسه علمی و پژوهشی امام خمینی(ره)، جامعةالزهرا فعالیت علمی و آموزشی را تجربه کردم و در بعضی دانشگاه‌ها و در بعضی دوره‌هایی که برای شیعیان خارجی برگزار می‌شد؛ مثلاً اولین دوره سال 73 شمسی بود که برای یک‌سری از شیعیان که از کشورهای مختلف آمده بودند، بحث خودشناسی را تدریس کردم که بعدها در ۵۹ شماره تهران تایمز و سرانجام در سال ۷۵ به‌عنوان کتاب self-knowledge چاپ شد.

نماینده مقام معظم رهبری در انگلستان خاطرنشان کرد: درهمان سال از سوی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) به بنده بورسیه داده شد که انگلستان رفتم و دکتری را گذراندم و همزمان مسئول مرکز اسلامی منچستر شده و آن‌جا به طور جدی درگیر فضای بین‌الملل شدم و البته طی دو سه دهه اخیر فعالیت هایی در حوزه کشورهای عربی و اروپایی داشتم تا اینکه از فروردین 93 رئیس مرکز اسلامی در لندن شدم.

حجت الاسلام و المسلمین شمالی در خصوص مرکز اسلامی لندن گفت: این مرکز در سال 1998 در ساختمان محل فعلی که دارد شروع به‌ کار کرده است، قبل از آن هم یکی دو سال در ساختمان‌های اجاره‌ای فعالیت داشته است. مرحله تأسیس مرکز و گرفتن مجوزها و کارهای مختلفی که شد، طی یک دوره هشت ساله که آیت‌الله محسن اراکی مسئول بود، انجام شد. حدود ده سال حجت‌الاسلام والمسلمین معزی مسئولیت مرکز را عهده دار بود و هر کدام از این‌ عزیزان هم، تلاش‌های درخوری داشتند. بنده که به لندن رفتم، مرکز را کاملا از بیرون و درون می‌شناختم؛ چون تأسیس مرکز همزمان با رفتن ما به منچستر بود و ارتباط کاری داشتیم. در طول این سال‌ها که بنده مسئول این مرکز هستم، سعی کرد‌ه‌ام که از همه کارهای مثبتی که در طول این مدت انجام شده، صیانت کنم. حتی اگر بعضی کارها به دلایلی متوقف شده؛ ولی خوب بوده احیا کنیم.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه  معتقدم وقتی مدیری در جایی منصوب می‌شود، بنا را بگذارد بر این‌که آن‌چه که هست را حفظ کند؛ مگر این‌که خلافش ثابت بشود، اظهارداشت: با توجه به این اصل سعی کردیم، آن چیزی که هست را حفظ کنیم؛ منتها اگر جایی به این جمع بندی برسیم که می‌شود کار را بهتر کرد یا یک کار جدیدی باید شروع کرد، انجام می‌دهم.

رئیس مرکز اسلامی لندن گفت: بعد از این همه سال فعالیت مرکز، چون من با فضای تبلیغی و آکادمیک آن‌جا آشنا بودم و هم با شیعه‌ها و مسیحی‌ها کارهای مختلفی کرده بودم، به طور طبیعی انتظار می‌رفت که متفاوت‌تر عمل کنیم؛ لذا در یک‌سری محورها، کارهای جدیدی را در کنار حفظ و تقویت کارهای موجود شروع کردیم که در سه محور مهم بوده که ما باید افراد را قوی کنیم، بعد سازماندهی نماییم و سپس جامعه شیعی خودمان را عرضه کنیم. البته این بدین معنا نیست که ابتدا باید اولی تمام بشود، بعد برویم سراغ دومی؛ بلکه باید در هر سه محور در حد توان و ظرفیت کار کنیم. برای این‌که جامعه شیعی خودمان را به آن حد مطلوب برسانیم، باید روی افراد کار کنیم که این هم با آموزش می‌شود. بنابراین من روی آموزش خیلی تکیه کردم.

 اکبر پوست چیان

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha