چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
زیارت اربعین

حوزه/ امام صادق علیه السلام در زیارت اربعین، غرور، بی توجهی به سرای آخرت، هوا پرستی و پیروی از فرافکنان و مستوجبین آتش را از عوامل مهم ضلالت و گمراهی برمی شمرند.

خبرگزاری «حوزه»/ جهالت و عدم آگاهی، عارضه ایست که همواره بر روی فطرت حق طلب انسان، سایه افکن شده و نور بصیرت را در دل او خاموش می گرداند. مبارزه ی علنی با جهل و بی بصیرتی، حقیقت انکار ناپذیری ست که امام حسین علیه اسلام  را به قیام وا داشت.

در زیارت اربعین می خوانیم: « ... وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِیك لِیسْتَنْقِذَ عِبَادَك مِنَ الْجَهَالَةِ وَ حَیرَةِ الضَّلالَةِ ... / و جانش را در راه تو بذل كرد تا بندگانت را از جهالت و سرگردانی در گمراهی برهاند ...».

* عوامل جهل

امام صادق علیه السلام در زیارت اربعین، غرور، بی توجهی به سرای آخرت، هوا پرستی و پیروی از فرافکنان و مستوجبین آتش را از عوامل مهم ضلالت و گمراهی برمی شمرند.

معاوضه ی سرای جاویدان با متاع ناچیز دنیا، قدرت طلبی و حب ریاست، انتخاب همنشینانی که به دلیل نفاق ذاتی جایگاه ابدیشان جز آتش نیست، باعث کوری دل های مردم شد تا آنجایی که بر علیه مقتدای زمان دسیسه چینی و همکاری کردند و امام حسین علیه السلام را به شهادت رسانند و دستان خود را به خون معصوم خدا آلودند. با اینکه شاید بارها از زبان رسول الله (صل الله علیه و آله و سلم) شنیده بودند: «...وَ تَعاوَنوا عَلَى البِرِّ وَ التَّقوى وَ لا تَعاوَنوا عَلَى الإِثمِ وَ العُدوانِ.../ در راه نیکی و پرهیزگاری با هم تعاون کنید و (هرگز) در راه گناه و تعدّی همکاری ننمایید...».

* موانع جهل

در آن زمان بذل جان، عالی ترین مرتبه ی مبارزه با  سایه ی تاریک و شوم جهل بود که سید و سالار شهیدان از هیچ تلاش و ایثاری فروگذاری نکرد و با تمام وجود به مبارزه با آن پرداخت و راه جهاد پیش گرفت؛ جهادی صبورانه.

 «... فَجَاهَدَهُمْ فِیك صَابِرا مُحْتَسِبا حَتَّی سُفِك فِی طَاعَتِك دَمُهُ وَ اسْتُبِیحَ حَرِیمُه/  پس با آنان درباره تو صابرانه و به حساب تو جهاد كرد، تا در طاعت تو خونش ریخته شد و حریمش مباح گشت...».

صبر، معرف و نشانه ی ایمان است. شاهد این سخن،کلام امام صادق علیه السلام می باشد که می فرمایند: «الصَّبرُ رأس الایمان».

بنابراین، جهادِ خورشیدِ عالم تابِ کربلا، که همیشه ی تاریخ، انگیزه دهنده ی مردان مبارز و حق طلب بوده، معامله ای با خدای بی همتاست که صبورانه پیش رفت و رنگ کدر ضلالت را از دلها زدود و تا قیام قیامت، راه روشن و ریسمان نجاتِ آزادی خواهان شد.

* گفتار پایانی

جهل ستیزی و بذلِ صبورانه ی جان در راه حقیقت، زندگی سعادتمندانه و شهادتی بی نظیر را برای فرزندِ علی بن ابیطالب رقم زد تا تمسک و پیروی از منطق عاشورایی او درهای بهشت و نیکبختی را به روی بشریت بگشاید و جوانه های امید و ایمان را در دل مومنین به او بپروراند.

بار خدایا! چراغ هدایت حسینی را در دستان ما روشن بدار و ما را در زمره ی پیروانش قرار بده.

منابع:

زیارت اربعین

سوره ی مائده

فضل ابن حسن، شیخ طبرسی، مشکاه الانوار فی غرر الاخبار

نویسنده: زهره نوروزی اصفهانی/ طلبه حوزه علمیه اصفهان

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha