جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
رزق و روزی

حوزه/ (خداوندا!) تو شب را به روز و روز را به شب درآورى و زنده را از مرده و مرده را از زنده بیرون آورى و هر كه را خواهى بى ‏شمار روزى مى ‏دهى.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، استاد محسن قرائتی در تفسیر نور به ارائه «نکات ناب» و «پیام های زیبای آیات قرآن کریم» پرداخته که حوزه نیوز در این نوشتار، آیه 27 سوره مبارکه آل عمران را در قالب مجموعه «قطره ای از دریا» ارائه می نماید.

* آيه               

تُولِجُ اللَّيْلَ فِي النَّهارِ وَ تُولِجُ النَّهارَ فِي اللَّيْلِ وَ تُخْرِجُ الْحَيَّ مِنَ الْمَيِّتِ وَ تُخْرِجُ الْمَيِّتَ مِنَ الْحَيِّ وَ تَرْزُقُ مَنْ تَشاءُ بِغَيْرِ حِسابٍ

* ترجمه                      

(خداوندا!) تو شب را به روز و روز را به شب درآورى و زنده را از مرده و مرده را از زنده بیرون آورى و هر كه را خواهى بى ‏شمار روزى مى ‏دهى.

* نکته ها                     

این آیه و آیه، قبل دوازده مرتبه نشانه‏ هاى قدرت خدا را نام برده است تا روح توحید را در انسان شكوفا كند.

مراد از داخل كردن شب در روز و یا روز در شب، یا كم و زیاد شدن طول ساعات شب و روز در فصل ‏هاى مختلف است و یا غروب و طلوع تدریجى. البتّه معناى اوّل روشن‏تر است.

نمونه قدرت ‏نمایى خداوند در بیرون آوردن زنده از مرده، آفریدن سلّول زنده از مواد غذایى بى ‏جان است.

گاهى از كافران مرده دل، فرزندان مؤمن و زنده دل، و از مؤمنان زنده دل، فرزندانى كافر و مرده دل ظاهر مى‏ شود كه این یكى از مصادیق آیه است. [تفسیر مجمع‏البیان، ج‏2، ص 728]

مراد از رزق بى ‏حساب، رزق فراوان و بى ‏شمار است، نه آنكه حسابش از دست او خارج باشد. و ممكن است مراد آن باشد كه رزق او خارج از محاسبات شماست، و او از راهى كه گمان نمى ‏برید رزق مى ‏دهد.

تفاوت مردم در رزق، یكى از حكمت ‏هاى الهى است، تا مردم به یكدیگر نیازمند بوده و تشكیل زندگى اجتماعى دهند و صفات سخاوت و ایثار و صبر و قناعت در آنان شكوفا شود. زیرا در صورت یكسان بودن، این صفات شكوفا نمى‏ شود. امّا اگر یكى نعمتى داشت و دیگرى كمتر داشت یا نعمتى دیگر داشت، مردم براى جبران كمبودها دور هم جمع مى ‏شوند و صفات تعاون و سخاوت از طرف دارنده نعمت، و صفات قناعت و عفّت و صبر از سوى نادار شكوفا مى ‏شود.

* پيام ها                      

1- تغییرات شب و روز و پیدایش فصل‏ ها یكى از بركات و الطاف الهى است. «بیدك الخیر... تولج اللیل فى النهار»

2- علاوه بر آفرینش، هرگونه تغییر و تدبیر به دست اوست. «تولج اللیل فى النهار»

3- قدرت خداوند محدود نیست. او از مرده، زنده و از زنده، مرده خارج مى ‏سازد. «تخرج الحىّ من المیّت و تخرج المیّت من الحىّ»

4- سرچشمه لطف الهى بى ‏انتهاست. رزق بى‏ حساب، یعنى براى سرچشمه رزق محدودیّتى نیست. «ترزق من تشاء بغیر حساب»

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha