جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
خبر گزاری حوزه

حوزه/ استادیار دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد به تبیین وجوه تعامل حوزه های علمیه و دانشگاه ها در عرصه آن دسته از مسائل مستحدثه، نوظهور و بی سابقه پرداخت که در اثر شرائط زمان احکام جدیدی پیدا کرده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از مشهد، دکتر محمدجواد عنایتی راد، استادیار دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد، در میزگرد تخصصی همایش «مسائل مستحدثه و حوزه علمیه، چالش ها و رویکردها» در مدرسه سلیمانیه مشهد، به تبیین مسائل مستحدثه پرداخت و گفت: مسائل مستحدثه مسائل بی سابقه و نوظهوری است که در اثر شرائط زمان احکام جدیدی پیدا کرده است.

استاد یار دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد با بیان این که برخی مسائل همچون پیوند اعضاء، تلقیح و باروری مصنوعی از جمله مسائل نوظهور و مستحدثه هستند که سابقاً مطرح نبوده، اما امروز در حوزه پزشکی مورد بحث است، تصریح کرد: مسائلی همچون خون و یا ذبح با دستگاه های مدرن و مجسمه سازی از مسائل جدیدی هستند که باید از منظر فقه بررسی شود.

وی با بیان این که در مسائل مستحدثه مبانی کلامی مفروض وجود دارد که از این جمله می توان به جامعیت دین اشاره کرد، افزود: دین نسبت به همه مسائل نظری بخصوص در حوزه مسائل جدید احاطه داشته و نکته دیگر این است که مساله دو عنصر زمان و مکان و نقش آن در استخراج منابع دینی بر اساس مسائل روز باید مورد تاکید و توجه قرار داشته باشد.

 عنایتی راد با بیان این که اصل مساله امروز تعامل حوزه و دانشگاه بوده و باید حوزه های علمیه فقه پویایشان به زبان علمی مدرن باشد، خاطر نشان کرد: اگر فقه حوزه در قالب حقوق تدوین می شد شاید راحت تر از این می توانستیم با دنیا تعامل داشته باشیم و امروز نیز آنچه مورد نیاز است، بازنویسی فقه به زبان علمی در حوزه مسائل پزشکی بوده و بازنویسی فقه به زبان علمی در حوزه مسائل پزشکی به عنوان وجه تعامل میان حوزه و دانشگاه می تواند مدنظر باشد.

استادیار دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد با بیان این که نکته دیگر تدوین شماری از ابواب فقهی روز به زبان روز برای حقوقدانان، روانشناسان و پزشکان است، تصریح کرد: در حقیقت مسائل فقهی وقتی در قالب چارچوب حقوقی، پزشکی و روانشناسی قرار می گیرند، این می تواند تعامل ما را با دنیا راحت تر و آسان تر کند.

وی با بیان این که در فقه رسالت فقیه تشخیص موضوعات نیست، بلکه فقط در موضوعاتی که تبیین موضوعی بر آن صورت گرفته و یا شارع در آن نظر داشته با فقیه است، ابراز کرد: در غیر موضوعات تبیین شده، نیاز به نظر متخصص وجود دارد و این تبیین موضوعات، می تواند به عنوان وجه دیگری از تعامل حوزه های علمیه و دانشگاه باشد.

دکتر عنایتی راد با بیان این که موضوعات زیادی در حوزه مسائل مستحدثه پزشکی وجود دارند که باید احکام آن بررسی شوند، رحم اجاره ای، همجنس گرایی، سن یائسگی زنان و .... را از جمله آنها عنوان و بیان کرد: ما امروز با این نوع مسائل مواجه هستیم که مکلف قضایا را شاید به خوبی درک نکند که اینجا حجیت قول خبره مطرح بوده و باید رجوع به متخصص داده شود.

استادیار دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد با بیان این که در فهم آیات و روایات در موضوعات تخصصی همچون طب، اجتماعی، اقتصادی و ..... باید از متخصصان علم نیز بهره ببرید و کارگروه های مشترک حوزه و دانشگاه برگزار شود، افزود: در حوزه علوم پزشکی، روانشناسی و اجتماعی باید در مدارس از اساتید تخصصی نیز استفاده و بهره گیری شود.

انتهای پیام ۳۱۳/۴۹

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha