سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
​اختتام پروژه دیجیتالی آثار تاریخی و اسلامی در کشور آفریقایی مالی

حوزه/ پروژه دیجیتالیزه کردن آثار تاریخی و اسلامی در مالی که یکی از فعالیت های مربوط به برنامه «آرشیوهای در خطر» در کتابخانه بریتانیا می باشد، پس از ۹ سال با بیش از ۲۰۰ هزار نسخه خطی به پایان رسیده است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» به نقل از thenational، با به پایان رسیدن پروژه حفظ و دیجیتالیزه کردن آثار و تاریخچه اسلامی کشور آفریقایی مالی، کارشناسان معتقدند که به دستاوردهای جدیدی از رابطه اسلام و آفریقا دست یافته اند.

در پایان این پروژه 9 ساله، که یکی از پروژه های مربوط به برنامه «آرشیوهای درخطر» در کتابخانه بریتانیا می باشد، آخرین دسته از 8 هزار بسته «دست نوشته ها و نسخ خطی اسلامی» به صورت دیجیتالی از کتابخانه ها و مجموعه های خصوصی واقع در سرتاسر شهرهای مالی  از جمله جنه و باماکو جمع آوری و تحویل داده شدند.

این پروژه نتیجه تلاش تعداد زیادی از داوطلبان تیم محلی از آرشیو داران، کتابخانه داران و فعالان است.

این آرشیو دیجیتالی، قرار است در کتابخانه اصلی پایتخت قرار داشته و کپی هایی از آن در شهرهای جنه و همچنین کتابخانه بریتانیا در لندن باشد. این مجمموعه شامل تقریبا 200 هزار صفحه از قرآن های مذهب و آثار فقه اسلامی است

به علاوه رساله های ریاضیات و پزشکی، جغرافیا و نجوم، و همچنین رونوشت های تاریخ شفاهی که توسط  خارجی ها ارائه شده اند- شاعران و داستان پردازان غربی آفریقایی تبار - و همچنین آثار مبهمی که تا کنون ناشناخته بوده و به طور محلی به عنوان "مارابوک" شناخته شده در این مجموعه قرار داده شده اند.

گفتنی است حفظ آثار تاریخی مالی زمانی توجه بین المللی را به خود جلب کرد که در ژانویه 2013، تندروهای القاعده بیش از 4 هزار دست نوشته تاریخی ارزشمند را در کتابخانه شهر تیمبوکتو در مالی نابود کردند.

در آغاز ماه دسامبر، مراسمی برای پایان یافتن این پروژه در شهر باماکو پایتخت کشور آفریقایی مالی برگزار می شود. کشور مالی یکی از قدیمی ترین شهرها در صحرای آفریقا می باشد و تاریخچه ای بسیار غنی دارد.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha