جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام و المسلمین سید حمید روحانی

حوزه/ رئیس بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی گفت: راه مقابله با مخالفان و تجمل گرایان، تقویت اراده، تهذیب نفس و مراقبه و پیروی از راه امام راحل است. دفاع از خط امام راحل زمانی محقق می شود که از خط و آرمان های ایشان شناخت داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین سید حمید روحانی پیش ازظهر امروز در نشست تخصصی «آیت الله سید مصطفی خمینی(ره)، الگوی حوزه انقلابی» که درسالن اجتماعات دانشگاه معارف اسلامی درقم برگزار شد، گفت: علم دراسلام جایگاه عمیقی دارد و از آن مهمتر تربیت است که از علم مقدم تر است.

رئیس بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی، با بیان اینکه امام راحل معتقدند« کسی که علم دارد و تربیت ندارد، فسادش عالم گیراست»، افزود: کسی که شیخ فضل الله نوری را به شهادت رساند، در ظاهر روحانی بود، این صدماتی که از سوی بعضی اهل علم برحوزه وارد شده، غیر قابل جبران است.

این محقق ادامه داد: امروز همه تلاش دشمن بازداشتن جوانان از تربیت اسلامی و ترویج تربیت غربی است. این تربیت حتی درغذای ما هم اثرگذار است. اگر نتوانیم به تربیت اسلامی مجهز شویم، امروز می بینیم که چه کسانی با لباس روحانیت می خواهند راه امام(ره) و استقلال ملت را ازبین ببرند.

 رئیس بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی ابرازداشت: امام راحل معتقد به عزت و استقلال بودند، ولی برخی افراد معتقدند استقلال و عزت پوچ است و سخن از کدخایی آمریکا می زنند. اینها کسانی هستند که از تربیت اسلامی برخوردار نبوده و دشمن این مسئله را خوب درک کرده و بر روی آنها برنامه ریزی نموده است.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی گفت: امام راحل معتقدند استعمارگران از تربیت دینی و اسلامی می ترسند و کسی که این تربیت را  نداشته باشد، تلاش می کند هر طوری است استقلال و عزت مسلمین و اسلام را ازبین ببرد.

این پژوهشگر تاریخ اسلام و انقلاب، گفت: حضرت امام(ره) دارای خصوصیاتی چون مراقبه بود. مراقبه یعنی طوری حرف بزنی و در طول شبانه روزی قدم برداری، که مخالف مبانی دینی و قوانین الهی نباشد. امام راحل از دوران جوانی مراقب رفتار و اعمالش بود. اگر کسی مواظب اعمال و رفتار باشد، به بالاترین درجات می رسد.

رئیس بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی اظهار داشت: ویژگی دوم امام راحل، اراده است. امام بزرگترین ویژگی اش اراده بود و این اراده و پشت کار را از طریق مراقبه به دست آورده بود. دیگران را هم توصیه به مراقبه می کردند.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی گفت: ویژگی دیگر ایشان، تهذیب نفس بود. انسان مهذب می تواند به همه کمالات برسد. اگر مراقبه و تهذیب نباشد، علم هیچ اثری ندارد. امام راحل کتابهای متعدد نوشتند که یکی اسرار الصلاه و کشف الاسرار بود، در میان حوزویان هم فراگیر شد، ولی هیچ وقت نامی از خود نمی برد.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی باتأکید بر اینکه از ویژگی های خاص امام راحل این بود که با رفتارشان انسان سازی می کرد و یکی از این افراد همسرشان بود، افزود: از این چنین والد و مکتبی، حاج مصطفی متولد و تربیت وسر منشاء بسیاری از خیرات برای اسلام می شود.

ساده زیستی از خصوصیات شهیدحاج مصطفی خمینی بود

این محقق بابیان اینکه اولین خصوصیات شهید مصطفی خمینی، ساده زیستی بود، اظهار داشت: این آدم ساده زیست، وکیل امام بود و پول های فراوانی در دست شان بود و حق استفاده از پولها را داشت؛ ولی هرگز به خود اجازه استفاده از  آن پولها را نمی  داد، با اینکه احتیاج شدید داشتند و برای امرار و معاش پول نداشتند و از دیگران قرض می کردند، ولی همیشه ساده زیستی را پیشه زندگی می کردند.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی گفت: این ساده زیستی اولین قدم بود که حاج مصطفی را به بسیاری از مراتب عالیه نفسانی و ارزشهای الهی رساند. در کنار این مسئله، دیگر خصوصیتشان، آقازادگی بود، ولی با این حال هیچ گاه از این منصب برای برای پیش برد اهداف و برنامه هایشان بهره نمی برد.

رئیس بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی تاکید کرد: وقتی امام راحل تبعید و زندانی می شوند، حاج مصطفی به درستی رسالت خود را انجام می دهد و حوزه و خانواده را اداره می کند.

این پژوهشگر تاریخ اظهار داشت: از همه مهمتر به یاد محرومان و مستضعفان بود. در نجف  اگر متوجه می شد، طلبه ای از نظر زندگی و امرار و معاش، اوضاع درستی ندارد، همه تلاشش را به کار می گرفت تا زندگی آن طلبه را درست  و مشکلاتش را رفع کند.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی گفت: حاج مصطفی مانند والدشان عاشق مردم بود. عشق مردم جدای از عشق به خدا نیست. اما بعضی ها تنها سخن از عشق به مردم می کنند، ولی درعمل، مردم  برایشان اهمیتی ندارند چون تربیتشان اسلامی نیست.

این پژوهشگر افزود: حاج مصطفی دل بسته به خدا، خدا ترس، آمر به معروف و ناهی از منکر بود. ایشان وقتی متوجه شد که کسی برخلاف ارزشهای دینی رفتار کرد، با او به شدت برخورد می کرد و این قضیه در نجف و کربلا سر وصدای زیادی کرد که یکی از ایران این چنین کاری را با رئیس فلان قبیله کرد.

رئیس بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی اظهار داشت: ایشان معرفت به اهل بیت(ع) و معصومین(ع) داشت. به گونه ای به حضرت علی(ع) عشق می ورزید که تا کنون از کسی این چنین سراغ نداشتم.

راه امام  و شهید مصطفی را بشناسیم

حجت الاسلام والمسلمین روحانی گفت: اگر می خواهیم از بسیاری ازخطرها درامان بمانیم، باید راه امام راحل ها و شهید مصطفی را بشناسیم و درهمین مسیر قدم برداریم. اگر این موضوع برای ما به عنوان حجت مورد توجه بود، امید است بتوانیم از خطرات حفظ کنیم.

این پژوهشگر بابیان اینکه در گذشته حوزه درمقابل امام راحل بود، گفت: در همین حوزه بعضی به طور کلی به خاطر منافع شخصی و بعضی به خاطر ناامیدی، حوزه از دست می رود، مبارزه فائده ای ندارد، باید حوزه را حفظ کرد، با امام راحل درگیر بودند. چرا امام راحل توانسته یک تنه درمقابل این حوزه پیروز شود، به دلیل همان مراقبه، اراده، تربیت اسلامی و از خود گذشتن بود.

 وی عنوان کرد: ایشان چون خود را نمی دیدند و خودش مهم نبودند، وقتی مراقبه و اراده داشت و با اراده می گفت «بر همه مشکلات پیروز می شویم». وقتی می گفتند حریف آمریکا نمی شویم، معتقد بود «می توانیم».

این محقق اظهار داشت: توطئه هاو  جنجالی هایی که در جامعه به راه انداختند، قصد دارند راه امام راحل را به بن بست، بکشانند و بین مردم  و امام راحل جدایی بندازند، تنها مقابله راه مراقبه و تربیت اسلامی است.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی گفت: اگر بتوانیم این خصوصیات شهید را بگیریم و بکار ببندیم؛ قطعا بر بسیاری از اندیشه ها پیروز هستیم، چون اینها اسیر قدرت، مقام و شهوت هستند، راه مقابله با مخالفان و تجمل گرایان، تقویت اراده، تهذیب نفس و مراقبه و پیروی از راه امام راحل است.

 همراهی مردم افتخار روحانیت است

این پژوهشگر افزود: یکی از بزرگترین افتخارات امام راحل دوری از خودنمایی، تجمل گرایی و اشرافی گرایی، شهرت طلبی و مردمی بودن بود و یکی از افتخارات روحانیت در طول تاریخ همین همراهی، عشق، امید و پشتیبانی مردم بوده، ولی امروز درجامعه عده ای گرفتار اشرافی گرایی و بساط طاغوت شده و دنبال این هستند مردم را از آرمانهای امام راحل دور کنند.

این محقق اظهار داشت: دفاع از خط امام راحل زمانی محقق می شود که از خط و آرمان های امام راحل  شناخت داشته باشیم، باید روی نوشته های امام مطالعه کرد و بکار بست.

 رئیس بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی اظهار داشت: امروز نااهلانی همه تلاششان این است راه و اندیشه امام راحل مسدود سازند و از بین ببرند.

امام راحل دنبال عزت و استقلاب کشور بود

حجت الاسلام والمسلمین روحانی گفت: امام راحل به این کشور عزت و کرامت بخشید، ولی افراد نااهل به دنبال ترویج بی غیرتی، بی عزتی و بی تفاوتی هستند و می خواهند کشور را به دوران شاه برگردانند تا آمریکا وارد کشور شود، عزت برود تحقیر بیاید. کشوری که عزت و شرافت دارد یک دفعه که تسلیم نمی شود پس باید قدم به قدم با ذلت پذیری و تسلیم پذیری آشنا کرد  تا زمینه برای بی غیرتی، بی تفاوتی و بی عزتی ایجاد شود.

رئیس بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی اظهار داشت: تعطیل کردن امر به معروف و نهی از منکر در همین راستا است، معتقدند با شمشیر که نمی شود مردم را هدایت کرد، کاری کردند که کسی اگر منکری را دید، اعتراض نکند.

خطر اشرافی گری

این پژوهشگر افزود: بزرگترین خطر برای خط امام راحل، اشرافی گری است، امام معتقد بودند کسانی می توانند با ما باشند که درد فقر را چشیده اند، اما امروز می بینیم، کسانی  که  نه برای انقلاب سیلی خوردند، نه با امام راحل بودند، مدعی اند. یک نفر از همین ها نوشت کسی می تواند در سیاست دخالت کند که لااقل یک بار سوار هواپیما شده باشد و غذای خوبی خورده باشد. سعی می کنند مردم را از صحنه بیرون کنند.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی گفت: درگذشته اسلام از سوی نااهلان درفشار بوده و افرادی برمسلمانان حاکم شدند و آن همه مشکلات را برای اسلام ایجادکردند. الان انقلاب همین طور است. ممکن است بعضی وارد شوند، کارهایی انجام دهند، ولی انقلاب از بین نخواهد رفت، چون انقلاب برگرفته از دین و قرآن است، اما بدانیم خطر جدی است.

سخنان امام راحل  و رهبر انقلاب تحلیل و نشر پیدا کند

این پژوهشگر افزود: باید روی سخنان امام راحل و رهبری  پافشاری و تحلیل کرد. در زمان انقلاب طلاب و روحانیون حرف های امام راحل را تحلیل می کردند و  در کشور منتشر می شد.

این محقق اظهار داشت: چرا عده ای نسبت به نظریه و تحلیل رهبر معظم انقلاب بی تفاوت هستند و تنها به چند سخن از ایشان بسنده می کنند، خطر بسیار جدی است و باید مواظب بود و مراقبت کرد.

313/40

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha