چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
 تصاویر/ هشتمین نشست مدیران میانی واحدهای ستادی مرکز مدیریت حوزه

حجت‌الاسلام‌والمسلمین میر معزی گفت: ۳۰۰ درس خارج با هزاران طلبه در حوزه وجود دارد؛ اما متأسفانه فقه که مهم‌ترین رشته حوزه است کم‌ترین آثار تولیدی را در بخش کتاب سال دارد از این رو به ضعف ساختار پژوهش در حوزه پی می بریم و باید ساختار پژوهش را تغییر دهیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سید حسین میر معزی معاون پژوهش حوزه‌های علمیه امروز در هشتمین نشست مدیران میانی واحدهای ستادی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه که در سالن آیت‌الله حائری(ره) مدیریت حوزه‌های علمیه برگزار شد، گفت: در هفتمین نشست مدیران میانی واحدهای ستادی گزارش‌ها معاونت پژوهش مطرح شد و این نشست نیز ادامه مباحث نشست قبلی است و  با این زمان کم قادر به بازگو کردن تمام فعالیت‌های معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه نخواهیم بود.

وی با اشاره به تقسیم‌های پژوهش‌گران حوزوی در مدارس علمیه ابراز داشت: از پایه‌یک تا ششم طلبه با عنوان پژوهش آموز و طلاب سطوح دو، سه و چهار با عنوان پژوهش‌یار و طلبه بعد از سطح چهارم با عنوان پژوهش‌گر در نظام جاری حوزه‌های علمیه و معاونت پژوهش شناخته می‌شود.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه با اشاره به‌ ضرورت ترویج فرهنگ پژوهش در بین اساتید حوزه علمیه خاطرنشان کرد: کسانی که می‌خواهند حکم استادی دریافت کنند و یا از سطحی به سطح بالاتر ارتقاء پیدا کنند‌ باید دوره‌های پژوهشی را بگذرانند.

وی در ادامه با اشاره به سمت قائم‌مقام معاونت پژوهش در امور استان‌ها اظهار داشت: با تغییر ساختار حوزه‌های علمیه معاونت پژوهش با حجم بالایی از مدارس کشور و همچنین مدارس قم مواجه شد که در این راستا قائم‌مقام پژوهش در بخش استان‌ها و کارشناس مسئولانی در بخش مدارس قم در حال فعالیت هستند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین میر معزی گفت: در حال حاضر با تشکیل مدیریت سطوح عالی مسائل اجرایی شدن فقه معاصر با این بخش است و تشکیل دبیرخانه و شورای سیاست‌گذاری مسئولیت سیاست‌گذاری را عهده‌دار هستند.

وی افزود: جشنواره علامه حلی یک برنامه آموزشی برای طلاب پژوهش آموز و پژوهش‌یار است و نباید این انتظار وجود داشته باشد که کارهای فاخری ارائه شود که البته کارهای فاخری در بین آثار ارسالی موجود است.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه اظهار داشت: جشنواره علامه حلی و کتاب سال حوزه در مرکز نخبگان امتیاز محسوب می‌شود و ما با بنیاد نخبگان کشور در حال تعامل هستیم تا برای برگزیدگان جشنواره علامه حلی و کتاب سال امتیازی را در مرحله کشور کسب کنیم.

وی گفت: متأسفانه ساختارهای پژوهش در حوزه ضعیف است و باید این ضعف جبران شود که البته نیازمند زمان و برنامه‌ریزی است.

وی در پایان یادآور شد: ۳۰۰ درس خارج با هزاران طلبه در حوزه وجود دارد اما متأسفانه فقه که مهم‌ترین رشته حوزه است کم‌ترین آثار تولیدی را در بخش کتاب سال دارد از این رو به ضعف ساختار پژوهش در حوزه پی می بریم و باید ساختار پژوهش را تغییر دهیم.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha