پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
مجلس شورای اسلامی

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

آمریکا وارد نبرد تن به تن تحریمی شد

دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا روز سه‌شنبه نام ۲ شهروند ایران را در فهرست تحریم‌های موسوم به تروریسم قرار داد.وزارت خزانه‌داری آمریکا بدون ارائه هیچ مستنداتی این دو شهروند ایران را به ارتباط با گروه «طالبان» متهم کرده است. علاوه بر این دو شهروند ایران، ۴ شهروند افغانستانی و ۲ شهروند پاکستان هم به همین بهانه تحریم شده‌اند.

 

علوی کارنامه نجومی اطلاعات را رو کرد

حجت الاسلام والمسلمین سید محمود علوی گفت: در چند روز اخیر سه تیم تروریستی در خوزستان شناسایی و افرادشان که ۱۵ نفر بودند دستگیر شدند.وی اظهار کرد: به ادعای بازداشت شدگان، آنان قصد انجام اقدامات انتحاری و آسیب و به شهادت رساندن بخشی از زائران را داشتند که با نیت پاک زائران اباعبدالله و همت سربازان گمنام امام زمان(عج ) دستگیر شدند.علوی افزود: تمامی تلاش های آمریکا با همراهی صهیونیست و در رأس آن آل سعود بر این است که کشور ما را با انواع و اقسام  ترفندها دچار مشکل کنند و با سرمایه گذاری بر روی جریان های  تجزیه طلب و تکفیری آن را به انجام اقدامات تروریستی تشویق کند اما به یاری خدا از هر ۱۰۰ اقدام ضدامنیتی که در تلاش برای انجام آن بودند ۹۹ مورد آن کشف و خنثی شده و این تعداد کشف تیمهای تروریستی در سطح دنیا و در سطح دستگاهای اطلاعاتی بی نظیر است.وزیر اطلاعات اظهار کرد: به جرأت می توان گفت در کشورهایی مانند فرانسه از هر ۱۰ اقدام تروریستی تنها توانسته اند ۵ یا ۶ عملیات را کشف کنند و مابقی توسط تروریستها عملیاتی شده است و این در حالیست که در جمهوری اسلامی از هر ۱۰۰ تیم تروریستی ۹۹ تای آنها کشف شدند و به زیر ضربه رفتند.

 

نعمتی جلسه محرمانه خانه سبز را فاش کرد

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس، از برگزاری نشست غیرعلنی خانه ملت با حضور مسئولان مربوطه برای بررسی لوایح مربوط به FATF از جمله CFT خبر داد. بهروز نعمتی از برگزاری جلسه مجلس به صورت غیرعلنی خبر داد و گفت: قرار است با حضور آقایان ظریف و عراقچی درباره آخرین مسائل مربوط به الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم CFT گزارشی به مجلس ارائه شود.وی تصریح کرد: قرار است رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و همچنین سه تن دیگر از نمایندگان در این جلسه دیدگاه‌های خود در این باره را مطرح کنند.

 

سپاه کشتی‌های انگلیسی را در تنگه هرمز میخ کوب کرد

پایگاه تلگراف در گزارشی نوشته است که قایق‌های تندرو سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در تنگه هرمز با ناوشکن انگلیسی رو در رو شدند.به گزارش تلگراف، سه قایق تندرو ایرانی روز گذشته با یک ناوشکن نیروی دریایی انگلیس که سه کشتی انگلیسی را در تنگه هرمز و در نزدیکی خلیج فارس همراهی می‌کرد، رو در رو شدند.در این جریان، قایق‌های تندرو ایرانی با متوقف کردن این ناوشکن به وی اعلام کردند که باید فاصله قانونی ۱۰۰۰ یارد معادل ۰.۹ کیلومتری خود از حاشیه بندر را رعایت کند.تلگراف نوشته است که نیروهای دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در تماسی رادیویی با مایکل کارتر کوین فرمانده این ناوشکن به وی گفتند: "ما اینجا هستیم تا از حاکمیت ملی و سرزمینی خود دفاع کنیم و اقدامات معمول و روزانه خود را انجام می‌دهیم. "

 

ردپای شرکت های هرمی روی سکه های پایتخت کشف شد

جعفری دولت آبادی، دادستان تهران گفت: دادستانی بدلیل سرمایه‌های مردم در موسسات مالی، با تدبیر به موضوع ورود کرد، مثلا در پرونده ثامن‌الحجج با ۱۲ هزار میلیارد تومان سپرده. دولت سرانجام تصمیم گرفت حداقل ۲۰ هزار میلیارد تومان وجوه بانک مرکزی را به موسسات تزریق کند تا بخشی از وجوه مردم مسترد شود. خانمی با خانواده‌اش ۳۲ هزار سکه خریدند و در تحقیقات مشخص شد که متهم زن در شرکت‌های هرمی نقش داشته و دارای چندین پرونده قضایی بود که همگی مختومه شده بود و با این پول‌ها سکه خریداری کرده. در بازرسی از منزل این خانم ۲۴۵۰۰ عدد سکه در کولر منزل و ۱۰۸ کیلو طلا کشف شد.

 

لاریجانی اروپا را به باد انتقاد گرفت

دکتر لاریجانی با اشاره روابط ایران و فرانسه در سال های گذشته، گفت: البته حضور منافقین در فرانسه یک نکته منفی در اذهان مردم ایران ایجاد کرده است، زیرا منافقین مسئول ترور 17 هزار نفر از مردم است.دکتر لاریجانی ادامه داد: فرانسه جزء اولین کشورهای اروپایی بود که بعد از خروج آمریکا از برجام، نسبت به این مسئله واکنش نشان داده و این اقدام را محکوم کرد و رئیس جمهور فرانسه اعلام کرد که ظرف چند هفته اقدامات قابل قبولی برای تحقق توافق هسته ای صورت می دهد، از این رو کشورهای اروپایی باید به تعهداتشان عمل کنند، اما آن چیزی که دیده می شود، تنها حمایت سیاسی است.

 

قلیان زنگ خطر را برای زنان به صدا درآورد

رییس مرکز تحقیقات پیشگیری و کنترل دخانیات با بیان اینکه میزان مصرف سیگار در زنان یک دهم مصرف در مردان است، گفت: این در حالی است که میزان مصرف قلیان در هر دو جنس تقریبا برابر است و این موضوع یک زنگ خطر است.وی ادامه داد: همچنین مطالعاتی درباره مصرف قلیان در زنان انجام شده است. طبق این مطالعات، حدود ۲۰درصد از زنان تجربه مصرف قلیان را داشته و حدود ۳۰درصد از آن‌ها به صورت تفریحی قلیان می‌کشند.مصرف دخانیات در زنان موجب کاهش تخمک‌گذاری و برهم خوردن سیکل باروری آن‌ها می‌شود و تولیدمثل آن‌ها را به خطر می‌اندازد. همچنین مصرف دخانیات در دوران بارداری هم به مادر و هم جنین آسیب می‌رساند.

 

سالمندان به رشد ۳ برابری رسیدند

سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه در سال ۱۹۸۰ میلادی تعداد سالمندان جهان ۳۸۲ میلیون بوده و این تعداد در سال ۲۰۱۷، به ۹۶۲ میلیون نفر رسیده است گفت: این به آن معناست که در طول ۳۷ سال جمعیت سالمندان دو برابر شده و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۵۰ تعداد سالمندان در جهان به ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون نفر برسد.سرپرست وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی با تأکید بر اینکه باید برای سالمندان خدمات اجتماعی اقتصادی را به دو تا سه برابر افزایش دهیم اظهار کرد: در طول این چند سال برنامه‌ریزی‌های مشخصی برای سالمندان شکل گرفته است، از جمله این اقدامات استقرار دبیرخانه شورای ملی سالمندان و تشکیل کارگروه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی ذیل وزارت بهداشت و شورای عالی رفاه و تامین اجتماعی ذیل وزارت تعاون کار بوده است.

 

اسلام آباد برای میرجاوه شرط گذاشت

محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان در توضیح آخرین اقدامات صورت گرفته برای مرزبانان ربوده شده در میرجاوه، گفت: سفارت ایران در پاکستان، سفارت پاکستان در تهران، وزیر کشور و وزیر دفاع پیگیر وضعیت این مرزبانان ربوده شده هستند.وزیر امور خارجه، تصریح کرد: دولت پاکستان اذعان داشته در صورت همکاری ایران پیگیر پیدا کردن مرزبانان ربوده شده خواهیم بود، در واقع مسئولیت دولت پاکستان به جهت اتفاق این حادثه و نگهداری این مرزبانان در خاک این کشور است.

 

دومینوی استعفاء ها بازار را  بی رئیس کرد

بعد از خداحافظی محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت و معرفی رضا رحمانی به عنوان سرپرست این وزارتخانه از سوی رئیس جمهور، امروز حسن یونس سینکی معاون وزیر صنعت و دبیر ستاد تنظیم بازار نیز استعفا داد.این استعفای سینکی در شرایطی انجام می شود که تعداد زیادی از معاونان وزیر صنعت نیز طی هفته های گذشته استعفای خود را به محمد شریعتمداری تقدیم کرده بودند.

 

قدرت اقتصادی پایتخت کسری آورد

غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران در چهلمین نشست هیات نمایندگان اتاق ایران گفت: یکی از این حقایق این است که بپذیریم اقتصاد ایران آن‌گونه که عنوان می‌شود بدون درآمدهای نفتی اگرچه در ابعاد اجتماعی پیشرفت‌های خوبی داشته ولی درزمینهٔ اقتصاد، تولید و صادرات در اقتصاد جهان حرفی برای گفتن ندارد اما از آن‌سو در مصرف یکه‌تاز است. شهرهای بزرگ بسیاری را خواسته یا ناخواسته رشد و گسترش داده‌ایم، بدون آنکه به لطمه‌های انسانی این حجم آشفته از ساختمان‌ها، ماشین‌ها، آلودگی‌ها، مؤسسات دولتی و شبه‌دولتی، بنگاه‌های کوچک و بزرگ ورود پیدا کرده باشیم و آن‌ها را در تناسب با اندازه تولید واقعی کشور و بخش‌های مولد اقتصاد بنیان نهاده باشیم. از این‌ رو می‌بینیم قدرت اقتصادی پایتخت در صادرات کالا 1.5 میلیارد دلار و واردات 12 میلیارد دلار تخمین زده می‌شود، یعنی 10.5 میلیارد دلار کسری وجود دارد که این موضوع در بحث خدمات وضع به‌مراتب آشفته‌تری دارد. نفت موجب شده تا جامعه به سطحی از رفاه دست یابد و مطالبه بخشی از امکانات از دولت‌های وقت را داشته باشد که در شرایط کاهش درآمدهای نفتی، این امر جز با انتشار و چاپ اسکناس و رشد هزینه‌های دولت‌ها امکان‌پذیر نبوده و نیست. هزینه‌های اضافی که به‌طور غیرمستقیم از قدرت خرید جامعه کاسته است و زیان‌های آن بیشتر از منفعت آن نصیب اقشار آسیب‌پذیر جامعه شده است.

 

بانک جهانی درآمد روزانه جمعیت جهان را اعلام کرد

بانک جهانی در تازه ترین گزارش خود اعلام کرد که با وجود پیشرفت ها در کاهش فقر شدید، همچنان تعداد افراد فقیر در سراسر جهان به طرز غیر قابل قبولی بالا است که نشان می دهد میلیاردها نفر هنوز برای تامین نیازهای اساسی خود به شدت تقلا می کنند. در این گزارش آمده که تقریبا نیم از جمعیت جهان با کمتر از ۵.۵۰ دلار در روز امرار معاش می کنند و سهم فقرا در اقتصادهای ثروتمندتر رو به افزایش است. مجموع افرادی که در فقیر هستند بین سال های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ میلادی بیش از ۶۸ میلیون نفر کاهش پیدا کرده که این رقم تقریبا معادل جمعیت تایلند یا بریتانیا است. به نقل از ایبنا، این مطالعه نشان می دهد که فقر جهانی با درآمد روزانه ۵.۵۰ دلار از رقم ۶۷ درصد بین ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۵ میلادی به ۴۶ درصد کاهش پیدا کرده است. ماه گذشته میلادی بانک جهانی اعلام کرد که فقر شدید در سال ۲۰۱۵ میلادی به ۱۰ درصد کاهش پیدا کرد.

 

اصلاح‌طلبان از داخل منحل شدند

عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات گفت: شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان بعد تشکیل پارلمان اصلاحات منحل می‌شود.سعید نورمحمدی، عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات اظهار داشت: مهم‌ترین دستورکار درباره سازوکار شورای عالی سیاست‌گذاری بود که قرار شد این شورا تا زمان تشکیل مجمع عالی اصلاح‌طلبان یا همان پارلمان اصلاحات به فعالیت خودش ادامه دهد.وی افزود: در ۴ ماه آینده احتمالا پارلمان اصلاحات یا همان مجمع عالی اصلاح‌طلبان تشکیل شود. برخی  احزاب اصلاح‌طلب عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات از زمان تاسیس شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در سال ۹۴ با سازوکار موجود در این شورا مخالف بوده و معتقد بودند که فعالیت این شورا خلاف تحزب در کشور است. با آغاز به کار دور جدید شورای سیاست‌گذاری و حضور برخی چهره‌های جدید در میان اعضای حقیقی این شورا، انتقادات از دست اندرکاران آن افزایش پیدا کرده و بسیاری از احزاب اصلاح‌طلب در پی آن هستند با تشکیل پارلمان اصلاحات به فعالیت شورای سیاست‌گذاری خاتمه دهند.

 

دولت «بسته حمایتی» خود را مشخص کرد

علی ربیعی، وزیر سابق رفاه در 25 اردیبهشت ماه سال جاری از توزیع سبد غذایی برای نیازمندان خبر داد و گفت: در چهارچوب سیاست‌های رفاهی دولت در بسته حمایت غذایی، توزیع اولین مرحله از سبد غذایی را در سال 97 آغاز کردیم که سیزدهمین مرحله توزیع سبد غذایی به‌شمار می‌رود.سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه فروشگاه‌های توزیع‌کننده بسته حمایتی در ۱۰ روز اول آبان ماه مشخص می‌شود گفت: این بسته‌ها تا پایان سال ۱۳۹۷ و به‌شکل غیرمستمر در سه مرحله و در مجموع با مبلغ ۶۰۰هزار تومان توزیع می‌شود. سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: بسته حمایتی در اختیار افرادی که درآمد کمتر از سه میلیون تومان دارد قرار خواهد گرفت و در 10 روز اول آبان‌ماه فروشگاه‌های ویژه توزیع این بسته‌های حمایتی، مشخص خواهند شد.

 

دلار به کانال ۱۰ هزار تومانی رسید

بازار آزاد سکه تمام بهار آزادی طرح جدید 4 میلیون و 340 هزار تومان و هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم 4 میلیون و 150 هزار تومان معامله شد.در بازار آزاد هر قطعه نیم سکه بهار آزادی دو میلیون و  150 هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و 150 هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی 665 هزار تومان فروخته می‌شود.هر گرم طلای 18 عیار 405 هزار و 800 تومان ارزش‌گذاری شده است، ضمن آنکه هر اونس طلا در بازارهای جهانی با قیمت 1236 دلار معامله می‌شود.قیمت یورو در بانک ها 12 هزار و 395 تومان و دلار 10 هزار و 820 تومان فروخته می شود. قیمت ارز مسافری نیز 12 هزار و 758 تومان اعلام شده است.

 

ثبت احوال مهمترین عامل مرگ و میر در کشور را ثبت کرد

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور گفت: بیماری های قلبی و عروقی 38،2 درصد علت مرگ در ایران را شامل می شوند و مهمترین عامل مرگ و میر در کشور به شمار می روند.سیف الله ابوترابی افزود: بعد از بیماری قلبی و عروقی، سرطان ها با 11،5 درصد، بیماری های دستگاه تنفسی با 9،4 درصد و حوادث غیرعمدی با 6 درصد در رتبه های بعدی دلایل مرگ در کشور قرار دارند.وی اضافه کرد: میزان عمومی مرگ در چهارماهه نخست امسال 4،7 به ازای هرهزار نفر جمعیت ایرانی ساکن در کشور است و نسبت مرگ های ثبت شده برای ساکنان شهرهای کشور نیز 73،8درصد است. ابوترابی اعلام کرد: نسبت ثبت مرگ ها در مهلت قانونی (10 روز پس از مرگ) به ثبت تا یکسال پس از وقوع 98،32 درصد بود.

 

مطهری مقابل بدعت تشخیص مصلحت ایستاد

نایب رییس مجلس شورای اسلامی گفت: اقدام هیات نظارت مجمع تشخیص بدعت در روند قانون گذاری است، قطعاً این موجب تحدید قدرت قانون‌گذاری و تنزل جایگاه مجلس می‌شود. نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: مجلس باید فقط ارسال نظرات هیات نظارت مذکور به کمیسیونهای خود حین بررسی طرح ها و لوایح را بپذیرد و نه چیزی بیشتر.مطهری یادآور شد: البته در گذشته نیز اقداماتی که موجب تحدید قدرت مجلس شده صورت گرفته است و آن تشکیل شوراهای مختلفی بوده است که دست به قانون‌گذاری می‌زنند و در کار مجلس دخالت می‌کنند، مانند شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی فضای مجازی.وی با بیان این که در واقع ما قانون اساسی خوبی داریم که یک مجلس قوی را پیش‌بینی کرده است، بیان کرد: ولی با این کارها مجلس را تبدیل به شیر بی‌یال و دم و اشکم می‌کنیم و فقط دکوری از آن باقی می‌ماند که به دنیا بگوییم ما هم مجلس و پارلمان و دموکراسی داریم.

 

زعفران قاینات را جهانی کرد

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: پس از کسب نشان ملی زعفران قاینات در سال گذشته، مهرماه امسال برند جهانی این محصول نیز به نام قاینات ثبت شد. وی گفت: 2 برند جهانی فرش مود و قهستان سال 95 به ثبت رسید و سال 96 نیز سه محصول زرشک، عناب و زعفران خراسان، نشان جغرافیایی ملی را از آن خود کرد. مدیرکل دفتر مالکیت صنعتی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به ثبت جهانی مروارید خلیج فارس ایران از ثبت 6 محصول دیگر خبر داد و گفت: سنگ تراورتن محلات، انجیر استهبان استان فارس، زعفران قائنات، گز اصفهان، گز بلداجی و کشمش ملایر از دیگر محصولات ایرانی است که در سازمان جهانی مالکیت فکری به ثبت رسید. زرشک، عناب و زعفران از محصولات شاخص و راهبردی استان مرزی خراسان جنوبی است. شهر قاین مرکز شهرستان قاینات در 110 کیلومتری بیرجند قرار دارد.

 

بیمه سلامت دفترچه بیمه ای را باطل کرد

قائم مقام معاون آمار، فناوری، اطلاعات و ارتباطات سازمان بیمه سلامت گفت: دفترچه بیمه سلامت از بهمن ماه امسال از چرخه ارائه خدمات درمانی سراسر کشور حذف می شود.محمدرضا رضائیان اظهار داشت: طرح مزبور با هدف کاهش هزینه ها، حذف کاغذ، بهره وری بیشتر و خدمات رسانی بهتر اجرایی می شود.وی با اشاره به اجرای کنونی این طرح پایلوت در همه شهرستان های استان کرمان، افزود: این طرح در دیگر استان ها به صورت پایلوت، تنها در یک شهر اجرایی خواهد شد.بر اساس اعلام سازمان بیمه سلامت، سالانه 700 تا 800 میلیارد ریال در کشور برای چاپ دفترچه های بیمه درمانی هزینه می شود.قائم مقام معاون آمار، فناوری، اطلاعات و ارتباطات سازمان بیمه سلامت با تاکید بر نقش پزشکان در اجرای این طرح، افزود: با حذف دفترچه، اطلاعات بیمار در سامانه به ثبت رسیده و با ارائه کد ملی از سوی بیمار، دسترسی به آن میسر می شود.رضائیان اظهار داشت: هر مراجعه از سوی بیمه شده هزینه زیادی را برای بیمه سلامت ایجاد می کند که این امر باید ساماندهی می شد.وی با بیان اینکه در طرح تحول نظام سلامت 15 میلیون نفر در کشور بیمه شده اند، افزود: این در حالی است که این افراد پیش از آن هیچ گونه بیمه ای نداشتند.

 

تب چاقی در کشور بالا گرفت

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: تعداد افراد دارای اضافه وزن و چاق بیشتر از گذشته شده و بیماری‌های غیرواگیر از جمله فشار خون بالا، گرفتگی عروق قلبی و مغزی و سرطان‌ها به دلیل عدم تغییر سبک زندگی رو به افزایش است. اصغری گفت: یکی از مشکلات کشور، نحوه مصرف و رفتار مردم در سبد غذایی است که نیاز به اصلاح الگوی مصرف و سبد غذایی مردم داریم. با تغییر در سبک زندگی می‌توانیم تا میزان 40 درصد از سرطان‌ها را کاهش دهیم.رئیس سازمان غذا و دارو بیان کرد: از طریق سند ایمنی غذا که با همکاری و مشارکت دستگاه‌های مختلف از جمله وزارت جهاد کشاورزی، صنعت و سازمان محیط زیست و دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت تدوین شده، می‌توانیم به الگوی مصرف صحیح و اصلاح سبد غذایی مردم و ارتقای کیفی سلامت آنها و جامعه دست یابیم.وی افزود: در شرایط تحریم باید متفاوت عمل کنیم و نباید اجازه دهیم که خط تولید مواد غذایی متوقف شده و کارگران این بخش، بیکار شوند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha