جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام پورمهدوی

حوزه/ روحانی یکی از روستاهای خراسان جنوبی با سعی و تلاش های خود توانسته ۴۳ نفر از اهالی روستا را با خود همراه کند و آن ها را به زیارت اربابشان بفرستد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از بیرجند، هر سال جمعیتی چندین میلیونی از شیعیان پای در راهی سخت می نهند، به امید آن که قدری در غم بزرگ اهل حرم و بازماندگان حادثه کربلا سهیم باشند، تا شاید کمی رنج و اندوه سهمگین واقعه کربلا را دریابند، سفری چند روزه، با پای پیاده و تهی از آذوقه در میان دو شهر نجف و کربلا.

این سفر با دیگر سفرهای دنیا تفاوت دارد، در اینجا معنای حقیقی عشق را به خوبی درک می کنی، آن هم عشقی دوطرفه که یک طرف آن سید و سالار شهیدان ابا عیدالله الحسین(ع) است.

برای حضور در اینجا هیچ کس دعوت نمی شود مگر اینکه اربابش او را دعوت کند، چون زیاد بوده اند افرادی که خواستند در این سیل جمعیت حضور داشته باشند اما نتوانستد، و همچنین افرادی که فکر حضور را جزء رویاهای خود می پنداشتند، اما اکنون عازم حرم دوست هستند.

عراقی ها به خوبی میزبانی می کنند و هرچه دارند و ندارند را آورده اند تا در ثواب این حضور میلیونی شریک باشند، خوبی و مهربانی در اوج قرار دارد و اینجا همه با هم برادر و برابراند، سیاه و سفید، شیعه و سنی همه در کنار هم هستند و تنها هدفشان جلب رضایت خدا و اهل بیت است.

اینجا ابتدای مسیر عاشقی یعنی فاصله بین نجف تا کربلاست، گروه ها و کاروان های زیادی پس از زیارت حرم امیرالمومنین، به سمت حرم سید الشهدا راهی می شوند.

زیبایی ها غیر قابل وصف است و قلم از بیان آن عاجز، اینجا هرچه می بینی عشق و نشاط است، عشقی که نهایتی را نمی توان برای آن ترسیم کرد.

 کاروانی که جلودار آن یک روحانی است، پس از اینکه به سمت حرم امیرالمومنین(ع) سلام می دهد و اذن می گیرد، لبیک گویان به سمت حرم اباعبدالله(ع) حرکت می کند، پیر و جوان همه مشتاقانه سفری را آغاز می کنند که نتیجه اش را خود می دانند.

برخی گریه می کنند و برخی ها لبخند می‌زنند، اما این گریه و لبخند هر دو یک معنی می دهد یعنی اینکه " مولایم مرا دعوت کرده است."

جلو می روم تا را با روحانی این کاروان به گفتگو بپردازم و از حس و حالش برای قدم نهادن در این مسیر بپرسم.

سن و سالش زیاد نیست اما تجربه حضور در این مراسم را در کارنامه خود دارد، اهل روستای تخته جان است، اما خود را بزرگ شده بیرجند معرفی می کند.

دارای دو فرزند می باشد و اربعین امسال را همراه با کاروان 43 نفره روستایی که خود، آن را به راه انداخته، به سرزمین عشق آمده است.

پنجمین باری است که به پابوس فرزند زهرا(س) می آید،  سه بار این توفیق نصیبش شده تا در اربعین حسینی شرکت کند و قطره ای از اقیانوس حضور زائران حسینی باشد.

می گوید برای اینکه این کاروان به کربلا اعزام شود، خیّری پیدا شده تا افرادی که تاکنون نتوانسته اند قدم در این راه بنهند، آماده سفر شوند و به زیارت اربابشان نائل آیند.

صدای لبیک یا حسین(ع) کاروان، لحظه ای قطع نمی شود، خستگی برایشان معنا ندارد و شتابان به سمت کربلای معلی حرکت می کنند.

حجت الاسلام سعید پورمهدوی، روحانی روستای تخته جان در گفتگو با خبرنگار «حوزه» از بیرجند، با بیان اینکه این کاروان، کاروان عشق و طلبیده شده خود سیدالشهدا است، اظهار کرد: اربعین برای ما جزء آن سنت هایی است که علمای گذشته آن را احیا کردند، و از طرفی نیز روایاتی از معصومین نقل است که به پیاده رفتن به کربلا تأکید فراوان شده و برای هر قدم یک حج و یک عمره بر شمرده اند.

وی با بیان اینکه این اجتماع و حضور، خارق العاده و در جهان بی نظیر است، افزود: ارزش و جایگاه زیارت سید الشهدا از طرفی و جمع شدن تمامی محبان فرزند زهرا(س) از طرفی دیگر، باعث شده تا پیام این حضور در کل جهان پخش شود.

این روحانی با اشاره به اینکه حس و حال اربعین حسینی را هیچ کسی نمی تواند توصیف کند، ادامه داد: حس و حال عجیبی در راهپیمایی اربعین وجود دارد و احساس می شود که پشت سر مولایمان حرکت می کنیم، زیرا این لشکر 20 میلیونی، لشکر امام حسین(ع) است و جلودار آن نیز خود حضرت می باشد.

حجت الاسلام پورمهدوی خاطر نشان کرد: در اینجا مهربانی انسان ها به یکدیگر هزاران هزار برابر می شود و اوج فضائل اخلاقی را می توان در اربعین امام حسین(ع) دید.

وی با اشاره به اینکه تمام انسان ها از هر مذهبی که پای در این زیارت گذاشته اند از همه جهت فوق العاده هستند، تصریح کرد: در اینجا مسیر رشد انسان‌ها مهیاست، لذا می طلبد تا از آن به بهترین وجه ممکن استفاده کرد و از طرفی اگر این فضائل حفظ گردد، جامعه ساز خواهد بود.

این روحانی حاضر در اربعین حسینی در رابطه با سختی های راه زیارت گفت: پیاده روی اربعین اگرچه سختی های فراوان دارد اما در مسیر خودسازی و رشد طبیعتا انسان باید سختی ها را تحمل کند، شش سال پیش که در این راهپیمایی شرکت کرده بودم، سرمای بسیار زیادی وجود داشت اما آن زیبایی که وجود داشت، سرمای هوا را به گرما تبدیل می کرد.

حجت الاسلام پور مهدوی عنوان کرد: این حرکت مورد توجه امام حسین(ع) و حضرت صاحب الزمان(عج) است، به انسان ها قوت می دهد و همه چیز را در نظر انسان زیبا می کند، لذا با توجه به هدفی که انسان در این راه مورد توجه قرار می دهد سختی ها تبدیل به آسانی می گردد.

وی ضمن بیان اینکه روایتی از امام صادق(ع) وجود دارد که می فرمایند " هر قدمی که در مسیر امام حسین(ع) پیاده برداشته شود هزار درجه آن شخص را بالا می برد، افزود: طبق روایات اهل بیت، تقرب با قرآن و پیاده روی برای زیارت امام حسین(ع) محقق می شود و این برای انسان ها بسیار ارزشمند است.

این روحانی با اشاره به اینکه اگر انسان به این آیات و روایات معرفت پیدا کند، مطمئنا مشتاقانه به این سمت حرکت می کند، اضافه کرد: تمام انسان ها کمال طلب و طالب رشد هستند و لذا آن افرادی که راه این کمال را به خوبی یاد گرفته اند در این راه گام نهاده اند.

حجت الاسلام پورمهدوی یادآور شد: اگر انسان‌ها به قلب خود نیز مراجعه کنند، متوجه می شوند که در این ایام پاک تر و صاف تر است و خوبی ها را بیشتر جذب می کند، لذا باید قدر ثانیه ثانیه این سفر را بدانند و آن را بیشتر درک کنند، زیرا هر قدمی که زائر اباعبدالله در اربعین حسینی برمی دارد، زنگاری از قلبش را پاک می کند.

وی با اشاره به اینکه عمل به دستوراتی که ائمه اطهار داده اند مطمئنا تأثیربسیاری در مردم دارد، گفت: حضور روحانیت در مراسم اربعین حسینی برای مردم الگوست و این نوید را می دهد که روحانیت به آنچه ائمه فرموده‌اند عمل کرده و به آن عامل هستند.

روحانی روستای تخته جان خراسان جنوبی ادامه داد: اربعین حسینی معادلات سیاسی جهان را بر هم زده است، یعنی تمام جهان و سرکردگان استکبار به دنبال این هستند که اسلام را به گونه ای خلاف واقعیت وانمود کنند، اما اربعین امام حسین(ع)، اسلام ناب محمدی(ص) را به جهان مخابره می کند و تمامی نقشه های دشمنان را در اسلام هراسی به نابودی می کشاند.

حجت الاسلام پورمهدوی بیان کرد: اسلام واقعی و آیین اسلام در اربعین به نمایش گذاشته می شود زیرا میلیون ها نفر به سمت حرم کسی می روند که پرچم دار حقیقی اسلام است.

وی در خصوص اینکه چرا برخی از رسانه های جهان هیچگونه خبری از اربعین مخابره نمی کنند، گفت: کاملا مشخص است که دشمنان می ترسند، و از این ترس دارند که اگر خبر این سیل جمعیت در جهان منتشر شود انقلاب عظیمی به پا خواهد خواست، انقلابی که نخواهند توانست جلوی آن را بگیرند.

این روحانی حاضر در اربعین حسینی با اشاره به اینکه این حرکت در تاریخ بی سابقه بوده است و چنین جمعیتی را تاریخ به خود ندیده است، خاطر نشان کرد: اربعین باید هر روز پورشورتر شود، زیرا وقتی این شور و اشتیاق وجود داشته باشد و حرکت ها ادامه پیدا کند، چه دشمنان بخواهند و چه نخواهند، پیام قیام اباعبدالله در جهان منتشر خواهد شد.

حجت الاسلام پورمهدوی یادآور شد: حضور هر فردی که از دیگر کشورها به کربلا می آیند، خود یک پایگاه خبری عاشورا و اربعین حسینی است و دشمنان نیز نخواهند توانست جلوی آن را بگیرند.

وی عنوان کرد: نقش روحانیت نیز در قبال اربعین همان چیزی است که در گذشته بوده یعنی تبلیغ و رساندن پیام نبوت و امامت، زیرا اگر اکنون شاهد چنین سیل جمعیتی هستیم حاصل زحماتی است که تا به امروز روحانیت و علمای اسلام کشیده اند و خود نیز جلودار این حرکت بوده اند، لذا این حرکت با همان تبلیغ روحانیت ادامه دار خواهد بود.

 روحانی روستای تخته جان خراسان جنوبی با اشاره به اینکه همچنین رسالت عظیمی بر دوش رسانه ها قرار دارد تا پیام اربعین را منتشر کنند، ابراز داشت: امکانات بسیاری برای رساندن این پیام وجود دارد که از جمله آن می توان به شبکه های اجتماعی و اینستگرام اشاره کرد، لذا جوانان و روحانیون باید این فضا را به تسخیر خود درآورند و از این امکانات به بهترین وجه ممکن استفاده کنند.

حجت الاسلام پورمهدوی ضمن بیان اینکه خاطرات اربعین حسینی ماه ها پس از اتمام آن، در بحث ها و گفتگوها، شب نشینی ها و... بازگو می شود، ادامه داد: در اینجا انسان شاهد فضائل اخلاقی در حد اعلی است و دوستی، مهربانی، پذیرایی و رفاقت در بالاترین درجه خود قرار دارد.

وی افزود: این حرکت علاوه بر ابعاد معنوی و سیاسی، یک حرکت بسیار سازنده است و اگر فردی به دنبال خودسازی است باید در این حضور شرکت کند.

این روحانی حاضر در اربعین حسینی بیان کرد: جای جای این مسیر خاطره است اما مهمترین چیزی که برایم جالب بود این است که وقتی انسان وارد بر عراق می شود در حقیقت تداعی دوران جنگ و جبهه را می بیند، و هنگامی که با عراقی ها همنشین می شوم همان سخنانی را به زبان می آورند که رزمندگان ما در داخل کشور بازگو می کنند.

حجت الاسلام پورمهدوی در پایان با بیان اینکه اربعین جلوه ای از عشق و ارادت مردم به امام حسین(ع) است، گفت: همچنین اخلاصی که دوست داران امام حسین(ع) در عراق دارند بسیار عجیب و غیر باور است زیرا همه ی دار و ندار خود را آورده اند، تا از زائران پذیرایی کنند.

به موکبی می رسیم که با چای از زائران سیدالشهدا(ع) پذیرایی می کند، نمی گذارد کاروان به حرکت خود ادامه دهد و خواستار توقفی چند دقیقه ای می شود تا افراد گلویی تازه کنند.

از این کاروان عشق فاصله می گیرم و به راه خود برای رسیدن به معشوق ادامه می دهم، راهی که تماما خاطره، و هرچه از آن بگویم کم است.

گزارش: ابوالفضل طالبی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha