پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
حجت الاسلام عباس نصیری فرد

حوزه/ حجت‌الاسلام نصیری فرد با بیان اینکه اجتماع اربعین از عناصر فرهنگ‌ساز در سبک زندگی اسلامی است، گفت: امروزه اربعین به‌عنوان یک حرکت نمادین در جهت پاسداشت قیام امام حسین (علیه‌السلام) ازجمله شعائر تمدن ساز به شمار می‌رود.

حجت‌الاسلام عباس نصیری فرد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، با اشاره به عظمت و جایگاه و اهمیت اجتماع میلیونی اربعین حسینی اظهار داشت: اقدامات و حرکت‌هایی که در طول تاریخ اسلام منجر به نزدیکی انسان به فطرت اصیل خود شده و اتفاقاً مورد استقبال همه جهانیان قرارگرفته، اقداماتی بر پایه تعمیم معنویات به زندگی انسان و تأمین عدالت، مبارزه با ظلم و ستم و آزادی بوده که نمونه‌های بسیاری از آن در تاریخ اسلام مشاهده می‌شود و یکی از این نمونه‌های بارز قیام امام حسین (علیه‌السلام) است.

رئیس مجمع تبیین و ترویج تمدن نوین اسلامی تصریح کرد: قیام امام حسین (علیه‌السلام) بر اساس فطرت بشری بود که علیه بی‌عدالتی، استبداد، ظلم و ستم و فاصله‌های طبقاتی ایجادشده در جامعه وقت بود.

وی با بیان اینکه دستگاه بنی‌امیه سرمنشأ بسیاری از فسادها علیه بشریت بود، افزود: با قیام امام حسین (علیه‌السلام) علیه اقدامات ضد انسانی بنی‌امیه این قیام پایدار می‌ماند و نه‌تنها مسلمانان، بلکه غیرمسلمانان نیز در اعصار و قرون مختلف آن را تحسین کرده‌اند.

حجت‌الاسلام نصیری فرد خاطرنشان کرد: بی‌شک قیام امام حسین (علیه‌السلام) را می‌توان به‌عنوان یکی از عناصر و پدیده‌های تأثیرگذار در مبانی ساخت تمدن اسلامی عنوان نمود، چراکه مبانی تمدن بر اساس فطرت بشر مخالف با ظلم و استبداد و به دنبال عدالت است و رفتارهای ظالمانه را نمی‌پذیرد، بنابراین تمامی مواردی که می‌تواند مبنای سیر حرکت یک تمدن باشد در قیام امام حسین (علیه‌السلام) نهادینه‌شده است.

نرم‌افزار تمدن اسلامی ماهیت قیام امام حسین (علیه‌السلام) است

وی با بیان اینکه یقیناً نرم‌افزار تمدن اسلامی ماهیت قیام امام حسین (علیه‌السلام) است، چراکه امام حسین (علیه‌السلام) به دنبال نجات جامعه بشری از ظلم و استبداد است؛ گفت: تربیت جامعه و بشر توسط امام حسین (علیه‌السلام) در آن قیام جانسوز سبک زندگی مطابق با فطرت انسانی را برای بشریت به ارمغان آورد و به انسان‌ها سبک زندگی درست، زندگی که سیر تکاملی داشته باشد و تمدن‌های بشری بتوانند بر مبنای آن حرکت کنند را به‌کل بشریت ارائه داده است.

رئیس مجمع تبیین و ترویج تمدن نوین اسلامی با اشاره به اینکه راهپیمایی اربعین از عناصر فرهنگ‌ساز در سبک زندگی اسلامی است، بیان کرد: امروزه اربعین به‌عنوان یک حرکت نمادین در جهت پاسداشت قیام امام حسین (علیه‌السلام) ازجمله شعائر تمدن ساز به شمار می‌رود و این مراسم بخش قابل‌توجه یک تمدن فرهنگ است.

وی افزود: یکی دیگر از عناصر تأثیرگذار به لحاظ هستی شناختی سبک زندگی است، لذا اربعین نمونه‌ای از سبک زندگی مردم زمان به شمار می‌رود.

حجت‌الاسلام نصیری فرد گفت: چند ده میلیون انسان به‌پاس اقدامات بشردوستانه امام حسین (علیه‌السلام) که توانسته مبانی تمدن اسلامی را در طول تاریخ ایجاد کند به سمت کربلای معلی حرکت می‌کنند تا در یک حرکت نمادین و مانور فرهنگ‌سازی تمدنی نشان دهند، تمدن عاشورایی امام حسین راز اصلی سعادت بشریت است.

وی تصریح کرد: بی‌شک جان‌مایه‌های تمدن باید از درون فرهنگ استخراج شود تا در راستای رساندن بشر به آرامش و سعادت حرفی برای گفتن و تأثیرگذاری داشته باشد.

رئیس مجمع تبیین و ترویج تمدن نوین اسلامی با بیان اینکه شرکت در اربعین حسینی نوعی حرکت به سمت سبک زندگی ایده آل است، افزود: زندگی که می‌تواند انسان را بر اساس سعه وجودی و حرکت جوهری به کمال برساند.

اربعین یکی از بسترها و پتانسیل‌های به کمال رساندن انسان

وی با بیان اینکه اربعین یکی از بسترها و پتانسیل‌های به کمال رساندن انسان است، گفت: یاران امام حسین (علیه‌السلام) در دشت کربلا با شرکت در قیام عاشورایی و دنبال کردن سبک زندگی امام حسین (علیه‌السلام) به کمال رسیدند.

حجت‌الاسلام نصیری فرد تصریح کرد: اینکه حضرت زینب (سلام‌الله علیها) می‌فرماید «ما رایت الا جمیلا» در عاشورا جز زیبایی چیزی ندیدم، به دلیل آن است که حضرت زینب (س) به کمال رسیده که درصحنه‌های خونین جان دادن عزیزانش که درراه خدا و نجات بشریت شهید شدند چیزی جز زیبایی نمی‌بیند، لذا اربعین به‌عنوان یکی از بسترهای تمدنی رو به تکامل انسان در انتخاب و الگوگیری برای سبک زندگی باید مورد دقت و توجه قرار داده شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha