جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
اخبار جهان

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

سناتور آمریکایی مدارس ترور ریاض در پاکستان را لو داد

سناتور مردم ایالت کنتاکی در کنگره آمریکا سپس به حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ اشاره کرد، حملاتی که ۱۵ تن از مجموع ۱۹ عامل آن تبعه عربستان سعودی بودند.پال خطاب به حاضران گفت: «آیا کسی خاطرش هست که چه کسانی به ما در ۱۱ سپتامبر (۲۰۰۱) حمله کردند؟ آیا کسی چیزی درباره مدارس دینی (ریاض) شنیده است؟ ۲۰۰۰۰ مدرسه در پاکستان تحت تامین مالی سعودی‌ها است که در آنها نفرت از مسیحیان، یهودیان و هندوها در سراسر جهان تدریس می‌شود».این قانونگذار آمریکایی افزود: «چرا ما در سطح جهان تروریسم داریم؟ (به خاطر اینکه) سعودی‌ها تروریسم را تامین مالی می‌کنند».وی که پیشتر بارها «محمد بن سلمان» ولی‌عهد عربستان سعودی را مسئول قتل «جمال خاشقچی» خوانده بود، باز هم درباره این پرونده صحبت کرد.

 

رهبری برای تهاجم علمی به پدافند غیرعامل دستور مستقیم دادند

حضرت آیت الله العظمی «سید علی خامنه‌ای» رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار رئیس و مسئولان سازمان پدافند غیرعامل کشور با اشاره به اهمیت روزافزون پدافند غیرعامل در مقابله با تهدیدهای نو شونده دشمنان، تأکید کردند: در مقابل شیوه‌های پیچیده تهاجم دشمنان، پدافند غیرعامل نیز باید کاملاً هوشیار و جدی باشد و به صورت علمی، دقیق، به‌روز و همه‌جانبه عمل و با هرگونه نفوذ مقابله کند.حضرت آیت الله خامنه‌ای توجه مسئولان در همه بخشها به اهمیت پدافند غیرعامل را لازم دانستند و افزودند: اگر مدیران کشور اهمیت این مسئله را درک نکنند و پدافند غیرعامل به طور شایسته توسعه پیدا نکند، کشور در معرض تهدیدهای بعضاً غیرقابل جبران قرار خواهد گرفت، بنابراین مسئولان بخش‌های مختلف کشور چه بخشهای نظامی و چه بخشهای غیرنظامی، باید با پدافند غیرعامل همکاری کامل و لازم انجام دهند.

 

معجزه قرن از سانسور بزرگ در امان نماند

راهپیمایی و تجمع عظیم اربعین حسینی (ع) که بیش از ۲۰ میلیون نفر از سراسر جهان (بخصوص از عراق و ایران) در آن حضور دارند، به شکل سیستماتیک در رسانه‌های بین‌المللی سانسور می‌شود.این سانسور تنها به تجمع سال جاری منحصر نبوده در سال‌های گذشته نیز رسانه‌های بین‌المللی که کوچک‌ترین و کم ارزش‌ترین خبر‌ها مانند جشن هالوین، جشنواره پرتقال‌زنی، گوجه پرتاب کردن به هم، رژه اردک‌ها و غازها، مسابقه گِل‌بازی در روستا‌های انگلستان و ده‌ها همایش و جشنواره و تجمع مضحک دیگر را چندین بار از تلویزیون‌های خود پخش می‌کردند، در برابر تجمع عظیم بیست میلیونی اربعین سیاست سانسور و بایکوت خبری را پیش گرفته بودند که این سیاست همچنان ادامه دارد.صلح و ثبات کشور‌های مسلمان و بخصوص در غرب آسیا، هرگز مورد توجه رسانه‌های غربی نبوده و این سرزمین باید شوم، آشوب‌زده و نفرین شده معرفی شود و آن هم به خاطر حضور مسلمانان و شیعیان!به تصویر کشیدن مراسم باشکوه اربعین به عنوان عظیم‌ترین اجتماع بشری، غرب و افکار عمومی دنیا را با سوالاتی جدی و بنیادین مواجه می‌کند که قدرت‌های جهانی علاقه‌ای به طرح آن‌ها ندارند.

 

مهاجم های پرنده به آسمان کربلا را سقوط کردند

گردان رزمی العباس از گروه‌های الحشد الشعبی عراق روز شنبه از سرنگون کردن ۱۵ فروند پهباد توسط این گروه بر فراز آسمان کربلا بدلایل امنیتی خبر داد.این گردان در بیانیه‌ای همچنین به همه استفاده کنندگان از پهباد از جمله خبرنگاران در استان کربلای معلا هشدار داده است تا از پرواز دادن پهباد‌ها در آسمان استان کربلای معلی و ورودی‌های این استان در طی ایام زیارت اربعین خودداری کنند.فرماندهی گردان رزمی العباس افزود که سیستم‌های پارازیت این گردان در بیشتر حومه‌های این استان نصب شده اند و باعث می‌شوند پهباد‌ها پس از پرواز دچار اختلال و از کنترل کاربر خارج شده و سقوط Fall کند.ده‌ها هزار نیروی امنیتی، پلیس Police و الحشد الشعبی اجرای طرح‌های امنیتی به منظور تامین امنیت زیارت میلیونی اربعین را بر عهده دارند.

 

مصر اربعین را کنسل کرد

معاون وزارت اوقاف مصر با نزدیک شدن به اربعین حسینی اعلام کرد که درهای مسجد اما حسین(ع) باز است و شیعیان حق برگزاری مراسم را در ندارند.«شیخ خالد خضر»؛ گفت: درهای مسجد امام الحسین(ع) به طور منظم برای انجام شعائر عبادی باز است و بخش ضریح امام حسین(ع) نیز از ساعات اولیه صبح باز است؛ اما اجازه برگزاری هیچ گونه مراسمی را به شیعیان در روز اربعین نخواهیم داد. معاون وزارت اوقاف مصر و مدیر بخش قاهره افزود: نیروهای امنیتی در اطراف این مسجد برای تامین این منطقه گردشگری حضور خواهند داشت و درهای مسجد و ضریح باز است؛ اما نظام ما رابطه ای با ذکر مصیبت برای امام حسین(ع) ندارد.وی در ادامه تاکید کرد: بیش از 14 نیرو در مسجد برای حفظ امنیت و اجرای تدابیر این وزارتخانه حضور دارند و به طور دقیق همه چیز را زیر نظر دارند.یادآوری می شود؛ به دنبال درخواست سلفی‌ها مبنی بر عدم برگزاری مراسم عاشورا در مصر، رییس بخش دینی وزارت اوقاف مصر اجازه برگزاری مراسم عاشورا در مساجد اهل بیت (ع) نداد.

 

تایمز آوارگان داعشی بین المللی را گزارش کرد

نشریه انگلیسی ساندی تایمز در گزارشی به بررسی زنان و کودکان باقی مانده از گروه تروریستی داعش در اردوگاه‌های آوارگان سوری اشاره کرده است.ساکنان این اردوگاه زنان و کودکان خلافت داعش هستند. زنانی که از گوشه و کنار جهان به سوریه آمده بودند تا تحت حاکمیت این گروه تروریستی زندگی کنند. مسئولان کرد می‌گویند که بالغ بر 500 هزار و 1200کودک از 44 تابعیت مختلف در 3 اردوگاه در شمال شرق سوریه مستقر هستند.نویسنده این گزارش می‌افزاید که بیشتر کشورهایی که این زنان به آن‌ها تعلق دارند، بازگشت آنها به اراضی خود را رد کرده‌اند و کردها نیز نمی‌خواهند آنها را در میان خود نگه دارند.اردوگاه زنان و کودکان داعشی مملو از زبان‌ها و لهجه‌های مختلف است: لهجه سوری، زبان‌های انگلیسی، هلندی، سوئدی و دیگر زبان‌ها که با صدها لهجه در هم آمیخته شده است.زنان مستقر در این اردوگاه زندانی نیستند، اما تحت تدابیر شدید امنیتی قرار دارند و محدودیت‌های زیادی در استفاده از اینترنت و تماس با خانواده برای آنها در نظر گرفته شده است.

 

ترامپ برای یهودی ها مراسم ترحیم گرفت

رییس جمهور آمریکا یک روحانی یهودی را به کاخ سفید دعوت کرد تا برای آمرزش قربانیان حمله دیروز شنبه به یک کنیسه دعا کند.حساب توییتری کاخ سفید با انتشار فیلمی نوشت: رییس جمهور ترامپ یک روحانی یهودی را دعوت کرد تا با هم برای آمرزش قربانیان حمله به یک کنیسه در پنسیلوانیا دعا کنند. ترامپ خودش در هنگام ادای نیانش کناری ایستاده و همراهی میکرد. گفتنی است در حمله یک فرد مسلح به کنیسه پیتزبورگ در پنسیلوانیا دستکم ۸ نفر کشته شدند.

 

مجازات عربستان برای در فضای مجازی جریمه گذاشت

دادستانی عربستان سعودی نسبت به پیامد های انتشار مطالب تحقیر آمیز و تمسخر آمیز علیه افراد در سایت های اجتماعی و فضای مجازی هشدار داد.دادستانی عربستان در بیانیه ای آورده است: ارسال و یا انتشار هرگونه رخداد تحقیر آمیز در فضای مجازی و با استفاده تکنولوژی های مختلف و با هر وسیله دیجیتالی، جرم محسوب می شود و برای فرد مرتکب آن مجازات یک سال حبس، غرامت ۵۰۰ هزار ریال سعودی و یا هر دو مجازات در نظر گرفته می شود.

 

توهین به مقدسات در ایرلند آزاد شد

نتایج همه‌پرسی جمهوری ایرلند نشان می‌دهد، مردم به لغو یک ممنوعیت در قانون اساسی که به ندرت اجرا شده است، رای مثبت داده‌اند.براساس تازه‌ترین اصلاحات سکولاری، ممنوعیت توهین به مقدسات در این کشور شدیدا کاتولیک برداشته می‌شود.این ممنوعیت با رای مثبت ۶۵ درصدی مردم ملغی شد. اخیرا هم همه‌پرسی‌هایی اجازه سقط جنین و ازدواج همجنس‌گرایان را در این کشور داده است.در مفاد قانون اساسی سال ۱۹۳۷ درباره توهین به مقدسات آمده بود "رفتار به شدت توهین‌آمیز یا زیان‌آور درباره مسائلی که در هر دینی مقدس شمرده می‌شود تا ۲۵ هزار یورو (۲۸ هزار و ۵۰۰ دلار) جریمه دارد". این قانون در عمل منسوخ شد چرا که از زمان تشکیل کشور ایرلند تاکنون هیچ پیگرد موفقیت‌آمیزی طبق آن انجام نشده بود.

 

پای مذهب به گذرنامه هندی ها باز شد

دولت هند اخیرا طرح جامعی برای اصلاح قوانین و فرآیند صدور گذرنامه اجرا کرد که توجه زیادی برانگیخت. بر اساس این طرح، روند صدور گذرنامه به صورت کاملا آنلاین و به سرعت انجام می شود و حتی وزارت خارجه یک برنامه کاربردی مخصوص گوشی های تلفن همراه معرفی کرد که افراد در دورترین نقاط این کشور هم می توانند بدون نیاز به مراجعه به دفاتر معدود مخصوص این کار، خود برای اخذ و گذرنامه اقدام کنند.در عین حال، بخشی از این برنامه انتقادات زیادی را در جامعه ای که به طور تاریخی به مدارای مذهبی مشهور است مجادلات زیادی را برانگیخته است چرا که از این پس شهروندان هندی که متقاضی اخذ گذرنامه هستند باید دین خود را در فرمهای مربوطه اعلام کنند.

 

نیجریه اولین شهدای اربعین را ترور کرد

حداقل 5 تن از شیعیان در راهپیمایی اربعین روز شنبه در درگیری با نظامیان ارتش نیجریه در زوبا در شورای منطقه گوانگالالای قلمرو فدرال در ابوجا پایتخت این کشور به شهادت رسیدند.شیعیان که خودشان را برای «پیاده روی نمادین اربعین» که آماده می کردند در نزدیکی یک ایست بازرسی ارتشی مورد حمله نظامیان قرار گرفتند. نظامیان ارتش نیجریه به راهپیمایی مسالمت آمیز یورش برده و مانع از عبور آنان از جاده شدند که به گفته شاهدان عینی منجر به درگیری میان دو گروه شده که آتش گشودن نظامیان به روی مردم منجر به شهادت 5 تن از عزاداران حسینی شد.جنبش اسلامی نیجریه، روز شنبه با برگزاری یک کنفرانس خبری از برگزاری «پیاده روی سه روزه اربعین» خبر داده بود که قرار است از روز یکشنبه آغاز شده و تا 30 اکتبر ادامه داشته باشد. رهبران عزاداری از مردم برای حمایت از راهپیمایی میلیونی اربعین تقاضای همکاری کرده بودند.گفتنی است شیخ ابراهیم زاکزاکی، رهبر شیعیان نیجریه از زمستان 2015 تاکنون به همراه همسرش و صدها تن از اعضای این جنبش، در زندان به سر می برند و با وجود حکم دادگاه به بی گناهی آن ها، هنوز آزاد نشده اند.

 

«سرباز کوچک امام» به چاپ سی‌ویکم رسید

کتاب «سرباز کوچک امام» خاطرات مهدی طحانیان، آزاده پرآوازه ۱۳ ساله که در جنگ تحمیلی به اسارت درآمد. این اثر به قلم فاطمه دوست‌کامی به نگارش درآمده و انتشارات «پیام آزادگان» آن را برای سی‌ویکم بار روانه بازار نشر کرده است.این اثر که در شرکت چاپ و انتشارات سازمان اوقاف و امور خیریه به چاپ رسیده، ماحصل چهار سال تلاش نویسنده برای نگارش این اثر، کتابی به حجم ۹۲۵ صفحه و در ۸ بخش است.تقریظی از سوی مقام معظم رهبری بر این کتاب نقش بسته است.

 

پای «فرنگیس» به سینما باز شد

کتاب «فرنگیس» یکی از آثار قابل تامل در زمینه حضور تأثیرگذار زنان در دوران دفاع‌مقدس است که خاطرات فرنگیس حیدرپور، از زنان خطه گیلان غرب را با قلم مهناز فتاحی منعکس می‌کند.نگارش این فیلمنامه اقتباسی در مرکز تولید متن سازمان سینمایی حوزه هنری آغاز شده است.رهبر معظم انقلاب در سفرشان به کرمانشاه به این بانوی بزرگ اشاره کرده و بر ثبت خاطراتش تأکید داشتند و این بهانه‌ای شد تا خاطرات این شیرزن به رشته تحریر درآید.

 

اسماعیلیه به الموت برگشت

کشف دو کاشی زرین‌فام در کاوش‌های باستان‌شناسی سال جاری نشان داد پیروان فرقه اسماعیلیه بعد از حمله مغول‌ها و تخریب این کاخ‌دژ بار دیگر به الموت بازگشته و در این محل مستقر شده‌اند.حمیده چوبک، سرپرست چهاردهمین فصل کاوش‌های باستان‌شناسی دژ الموت قزوین گفت: «اگرچه کاخ دژ الموت در سال ۶۵۴ هجری قمری با حمله مغول ها تخریب می شود و از بین می رود اما به علت اهمیت آن برای فرقه اسماعیلیه بار دیگر پیروان این فرقه به این محل بازمی گردند.»او با اشاره به ساخت بناهای ارزشمندی با تزیینات کاشی‌کاری بعد از بازگشت دوباره پیروان اسماعیلیه به الموت گفت: «به نظر می رسد این تزیینات مربوط به آرامگاه حسن صباح بوده است و اسماعیلیان قصد داشتند آن را احیا کنند.»او در ادامه با اشاره به شناسایی کاشی های کتیبه دار در قلعه الموت گفت: «احتمالا این کاشی ها مربوط به کتیبه های برجسته سردر بوده اند.»

 

بطحایی علیه مافیای کنکور موضع گرفت

بطحایی در مورد برنامه‌های تحولی در آموزش و پرورش از جمله حذف آزمون‌های شبه‌کنکور در مدارس ابتدایی و آزمون ورودی مدارس خاص افزود: اجرای این طرح‌ها با مقاومت زیادی مواجه است و تا زمانی که این برنامه‌های تحولی اجرا نشود مدارس ما به مسیر اصلی خود برنمی‌گردند و در چنین شرایطی چطور می‌توان سند تحول را اجرا و یا حیات طیبه و انسان و عبد صالح تربیت کرد، درحالی‌که مافیای کنکور و آزمون مقاومت زیادی می‌کند تا مباحث تربیتی و پرورشی در مدرسه طرح نشود و باوجود چنین مافیایی، نمی‌توان تربیت عبد صالح و تجلی حیات طیبه را در مدارس دنبال کرد.وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اهمیت رویکرد عمیق به مسائل تربیتی اظهار کرد: تزویر و دورویی در مدارس باید از بین برود یعنی دانش آموزان در مدرسه یک رفتار و پوشش دارند و در بیرون از مدرسه پوشش و رفتار آن‌ها تغییر می‌کند و باید به سمتی برویم که این اتفاق نیفتد و تربیتی داشته باشیم که انسان‌ها در همه احوال، خودشان باشند.

 

۱۰ هزار موکب کربلا را قرق کردند

بخش مدیریت شعائر و مواکب حسینی وابسته به دو حرم مطهر امام حسین و حضرت عباس از ثبت‌نام و خدمت‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰۰ موکب از استان‌های مختلف عراق و جهان برای خدمت‌رسانی به زائران اربعین خبر داد.مازن الوزنی؛ معاون رئیس این بخش ضمن اعلام این خبر گفت: تعداد موکب‌های حسینی ثبت‌شده در زیارت امسال به بیش از 10600 موکب از عراق و کشورهای خارجی رسیده که در محدوده شهر کربلا در حال فعالیت و خدمات‌رسانی هستند.وی افزود: تمام آمادگی‌ها و مقدمات توسط موکب‌ها انجام شده و این موکب‌ها به‌صورتی سازماندهی شده‌اند که بتوانند تمام زائران را پوشش داده و زائران محترم بتوانند به‌راحتی در مسیرهای مشخص‌شده از خدمات آنها بهره‌مند شوند و البته تمام موکب‌های ثبت‌شده مجوز رسمی فعالیت در مسیر را دارند.الوزنی ادامه داد: مدیریت حرم مطهر حسینی و عباسی توصیه‌های لازم را به موکب‌ها و مسئولان آنها اعلام کرده که این توصیه‌ها مربوط به مسائل امنیتی و حفظ نظافت و ارائه بهترین خدمات به زائران است به‌ویژه اینکه مرجعیت شیعه نیز در جمعه گذشته زائران را به حفظ نظافت و مراقبت از اموال عمومی دعوت کرد.

 

کارگردان مهاجر شبکه جم را در تلویزیون رسوا کرد

کارگردان مهاجرت‌کرده به شبکه جم در گفتگوی تلویزیونی حاضر شد و گفت: "دیدم خبری از کار نیست پیشنهاد اغواکننده ساخت یک سریال در ترکیه را پذیرفتم اما با طولانی شدن پیش تولید، متوجه شدم یک مدیریت ناتوانی در اینجا حاکم است".وی افزد: ما در مرحله انتخاب بازیگر بودیم. قصه درباره ایرانی‌هایی بود که ترکیه زندگی می‌کردند. بعد از طولانی شدن پیش تولید بازیگران اصلی کار انصراف دادند. پس از دو ماه تلاش برای این پروژه و پیش تولید به این نتیجه رسیدم که این سریال ساخته نمی شود. متوجه شدم که آن مجموعه آماتور و کار نابلد است. اصولاً یک مدیرت ناتوانی در انجا حاکم است. او می‌گوید: مدت‌ها تحقیق کردم و با بیشتر شدن تحقیقات، بیشتر به عمق ماجرا پی بردم. متوحه شدم که  بسیاری از این افراد از اولین نیازهای زندگیشان برخوردار نیستند. آن‌ها دائما در یک فضای رعب و وحشت بیرونی و درونی به سر می‌برند. و یک روحیه افسردگی جمعی آنان را فراگرفته است. آن ها مدام تهدید می‌شوند که اگر کاری را انجام ندهند اخراج خواهند شد. اصولاً چیزی به اسم فرهنگ برای گردانندگان آن فضا نبود و این سوال وجود داشت که چگونه ادعا می‌کنند در فرهنگسازی جامعه تاثیر دارند؟

 

سینما به احترام اربعین حسینی سیاه پوشید

تمام سینما‌های کشور به احترام فرا رسیدن اربعین حسینی تعطیل می‌شوند.غلامرضا فرجی سخنگوی کارگروه اکران ‌ درباره برنامه تعطیلی سینمایی در روز اربعین گفت: به مناسبت فرا رسیدن اربعین حسینی از ساعت ۱۷ روز دوشنبه ۷ آبان‌ماه تمامی سینماهای کشور تعطیل شده، در روز سه شنبه ۸ آبان‌ماه کامل تعطیل بوده و از روز چهارشنبه ۹ آبان‌ماه سینماهای کشور مجدداً بازگشایی می‌شوند. وی ادامه داد: اکران تمام فیلم‌های کمدی در حال اکران از صبح روز دوشنبه ۷ آبان‌ماه‌، متوقف شده و در روز چهارشنبه ۹ آبان‌ماه،‌ اکران آن‌ها ادامه پیدا می‌کند.

 

تاریخ لیبی در ورطه بحرانی قرار گرفت

ویرانه‌های شهر 2600 ساله‌ی «شحات» در کشور لیبی که زمانی یک جاذبه گردشگری بود؛ حالا و در سایه ناآرامی‌ها هدف «وندالیسم» قرار گرفته است و بسیاری زمین‌های این محوطه‌ را تصرف کرده‌اند. پس از هرج و مرج ناشی از ناآرامی‌ها در کشور لیبی که در سال 2011 به سرنگونی معمر قذافی دیکتاتور حاکم بر این کشور آفریقایی انجامید، بسیاری از محوطه‌های باستان‌شناسی با غارت و ناامنی‌ دست و پنجه نرم می‌کنند.کشور لیبی میزبان 5 محوطه ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو است که از آن جمله می‌توان به ویرانه‌های شهرهای رومی «لپتیس مگنا» و «صبراته» اشاره کرد که بیشتر به دلیل آمفی‌تئاتر باستانی موجود در آن مشهور است. همچنین حکاکی‌های ماقبل تاریخ روی سنگ نیز در کوه‌های آکاکوس در قلب صحرای «ساهارا» در جنوب و در نزدیکی مرز با کشور الجزیره دیگر محوطه باستانی کشور لیبی است. در شرق کشور لیبی، گردشگران زمانی از شهر «شحات» بازدید می‌کردند، شهری 2600 ساله که در ابتدا توسط یونانی‌ها ساخته شد و بعدها توسط رومی‌ها بسط یافت. این شهر در نزدیکی‌ کوه‌ و در فاصله 200 کیلومتری از شرق شهر بنغاری واقع شده است.

 

«باوه یوان» تاریخ ایران را به «نئاندرتال» ها متصل کرد

«کشف نخستین دندان انسان «نئاندرتال» ایرانی در کرمانشاه می‌تواند، احتمال خویشاوندی دو انسان نئاندرتال و انسان هوشمند را ثابت کند که در صورت تایید این اتفاق، ایران پیشرو می‌شود.»با انتشار خبر کشف دندان متعلق به کودک نئاندرتال برای نخستین‌بار در پناهگاه صخره‌ای «باوه یوان» در استان کرمانشاه در ۲۹ مهر، سامان حیدری گوران ـ سرپرست هیات باستان‌شناسی محوطه‌ی باستانی "باوه یوان" ـ در نشست خبری با رونمایی از این دندان متعلق به انسان نئاندرتالِ ایرانی، آن را مهمترین نمونه اثر علمی به دست آمده در اثبات کشف نشانه‌هایی از حضور نخستین انسان‌های نئاندرتال در ایران دانست.او با بیان این‌که کشف این دندان به صورت اتفاقی و در یک ترانشه در محوطه تاریخی «باوه یوآن» کرمانشاه، در عمق سه متر و ۷۰ سانتی‌متری زمین در حدود یک سال گذشته کشف شد، اظهار کرد: در یک سال گذشته برای اثبات نئاندرتال بودن دندان آن در ازمایشگاه‌هایی مانند انگلیس، فرانسه، ایتالیا و آلمان بررسی شده است.حیدری گوران تاکید کرد: به اعتقاد من و دیگر باستان‌شناسان مطالعه و اسکن انجام شده روی مورفولوژی و مینای دندان به دست آمده به طور قطع این نظریه را اثبات کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha