شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
اربعین حسینی

حوزه/ روحانی میانسالی با تسبیحی سبز رنگ در دست، آهسته قدم برمی‌داشت و زیر لب ذکر می گفت. چهره اش برایم آشنا بود و پس از دقت فراوان و فشار آوردن بر ذهنم یادم آمد که وی را در اردوهای جهادی همراهی کرده ام...

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از بیرجند،  فردا روز رسیدن به عشق است، روزی که میلیون ها زائر از سراسر کره خاکی برای رسیدن به آن کیلومتر ها راه از خانه خانه و کاشانه خود چه پیاده و چه سواره پیموده اند.

برای حضور در حرم حضرت نیازی به گرفتن وقت قبلی نیست، هر زمانی که خواستی می توانی به بروی و درد و دل هایت را با آقا درمیان بگذاری.

از دور هم که صدایش بزنی و سلامش دهی، صدایت را می شنود و جواب سلامت را می دهد و خوش آمد می گوید، برایش فرق نمی کند که چه مذهبی داری، مسلمان هستی، یهودی هستی، مسیحی هستی، یا... این آقا فقط به دلت نظاره می کند نه به دینت.

زائرانش را دوس دارد، چه آنهایی که رخی سفید دارند و چه آن هایی که سیاه هستند، کسی حق ندارد به زائرش بی حرمتی کند و بی حرمتی را به منزله از دست دادن حبش قلمداد می کند، این آقا نامش حسین ابن علی(ع) است.

چند کیلومتری با کربلا فاصله دارم، جمعیت غیر قابل وصفی در حال رفتن هستند و تعدادی نیز پس از زیارت اربابشان قصد ترک کربلا کرده اند و راه برگشت را در پیش گرفته اند.

نواها و صداهای متفاوتی به گوش می رسد، هیچ کس به دیگری کاری ندارد و در افکار خودش غوطه ور شده، یکی اشک می ریزد، دیگری روضه می خواند، یکی زیر لب ذکر می گوید و چندنفر همزمان با هم لبیک یا حسین(ع) سر می دهند.

روحانی میانسالی با تسبیحی سبز رنگ در دست، آهسته قدم برمی‌داشت و زیر لب ذکر می گفت. چهره اش برایم آشنا بود و پس از دقت فراوان و فشار آوردن بر ذهنم یادم آمد که او را در اردوهای جهادی همراهی کرده ام.

 به سمتش رفتم، سلام کردم و جواب شنیدم، خودم را معرفی کرده و از او خواستم تا به چندین سؤالم پاسخی کوتاه دهد، موافقت کرد و به سمت موکبی که با آب سرد از زائران حسین بن علی(ع) پذیرایی می کرد، رفتیم، جرعه ای آب نوشید و نفسی تازه کرد و گفت حالا در خدمتتان هستم.

نامش ابراهیم و متولد سال 1346 در نواحی مزار شریف افغانستان است، دارای پنج فرزند می باشد و اکنون به عنوان روحانی در روستای بارنجگان خراسان جنوبی به تبلیغ معارف دین مشغول است، البته در کنار این وظیفه، در اردوهای جهادی و کمک به مردم محروم منطقه نیز حضوری فعال داره و لحظه ای از تلاش و خدمت به دیگران دست بر نمی دارد.

اولین باری است که به کربلا می آید و چنین جمعیتی برایش غیر قابل باور است، می گوید عمری است یا علی(ع) و یا حسین(ع) می گوید تا سرانجام توفیق زیارت را نصیبش کرده اند، و اکنون افسوس می خورد که چرا در دوران جوانی و یا زودتر به دیدار محبوبش نیامده است.

آمده ایم که نور خدا خاموش نشود و ابزاری شویم تا این نور جهانی تر گردد

حجت الاسلام ابراهیم تقدسی، در گفتگو با خبرنگار اعزامی «حوزه» از بیرجند سخنانش را این گونه آغاز می کند: این آرزوی هر شیعه و مسلمان ولایی و انقلابی است که به کربلا اعزام شود، اما متاسفانه به هر دلیلی تاکنون قسمت نشده بود که به زیارت نائل آیم، لذا امیدوارم این زیارتم مورد قبول درگاه حق قرار گیرد تا از سال های آینده توفیقات بیشتری برای حضور در این راهپیمایی عظیم به من عنایت شود.

وی با اشاره به اینکه حضور در کربلا جای افتخار دارد و به عنوان یک ذخیره اخروی و معنی به حساب می آید، افزود: عمری است که یا علی(ع) و یا حسین(ع) می گویم و همین ذکرها باعث شد تا سرانجام به زیارت این بزرگواران مشرف شوم.

روحانی روستای بارنجگان خراسان جنوبی خاطر نشان کرد: باید سال های گذشته به زیارت اربابم می آمدم، اما شرایط به گونه ای بود که نتوانستم و اکنون تأسف می خورم که چرا زودتر مشرف نشدم.

حجت الاسلام تقدسی با بیان اینکه در اربعین حسینی مبانی اصلی اسلام احیا می گردد و پیام بسیار قدرتمندانه ای به دشمنان اسلام می رساند، تصریح کرد: مکتب ما مکتب عشق، ایثار، فداکاری، اتحاد و هم بستگی است که بعد از 1400 سال هنوز زنده است و می بینینم که این راه ادامه دارد.

وی ضمن اشاره به اینکه راه ما نیز راه شهادت و انقلابی گری و دفاع از حق است، ادامه داد: در اجتماع عظیم حسینی شکوه، عظمت، اتحاد، معنویت و انسانیت موج می زند.

این زائر حسینی با بیان اینکه اکنون غبطه می خورم که چرا قبلا در این اجتماع شرکت نکرده ام، گفت: ایمان و عشق به سیدالشهدا و اهل بیت(ع) باعث شده که راه سختی را برای سفر انتخاب کنم، راهی که جز زیبایی نمی توان چیز دیگری در آن دید.

حجت الاسلام تقدسی مطرح کرد: فطرت هر انسانی حامی حق و انسان های آزادی خواه می باشد لذا کسی که وجدانش بیدار باشد در این راه قدم می گذارد.

وی با اشاره به اینکه ما پیرو اهل بیت و ائمه اطهار هستیم، عنوان داشت: اکنون که زمینه فراهم است و به لطف جمهوری اسلامی ایران، امنیت بسیار خوبی فراهم شده، لذا می طلبد تا این حضور هر سال باشکوه تر از قبل برگزار گردد.

روحانی روستای بارنجگان خراسان جنوبی مطرح کرد: حضور هر روحانی و هر مسلمانی در کربلا، پیام بسیار مثبتی را به جهان مخابره می کند و حضور روحانیت نیز باعث می گردد تا دیگران از آن ها الگو برداری کنند.

این زائر حسینی ادامه داد: این راهپیمایی 20 میلیونی در جهان سابقه ندارد، لذا طبیعی است که این حضور فقط یک پیام دارد و آن شکوه و عظمت اسلام است.

وی بیان داشت: اربعین حسینی برای شیعه باعث افتخار است و خوشبختانه حکومت کنونی عراق نیز این زمینه را فراهم کرده تا از سرتاسر جهان در این سیل جمعیت حضور به هم رسانند و برای سید و سالار شهیدان به عزاداری بپردازند.

حجت الاسلام تقدسی با اشاره به اینکه عشق به سید الشهدا(ع) هر انسانی را هرچند دارای ایمان ضعیفی باشد، به سمت خود جذب می کند، تأکید کرد: پیام اربعین، یعنی اینکه پرچم و رعایت عدالت خواهی، انقلابی گری، ولایت مداری و دفاع از حق، کماکان وجود دارد و هیچ زمانی به فراموشی سپرده نمی شود.

وی با بیان اینکه امروز نیز همانند گذشته هم یزیدی و هم حسینی هایی داریم که در برای احیای حق با یکدیگر مبارزه می کنند، گفت: مقام معظم رهبری امروز پرور همان سیدالشهدایی هستند که در برابر یزید قیام کرد، و لذا می طلبد تا ما نیز به عنوان سربازان خادم این ولی خدا به گفتمان رهبرمان لبیک بگوییم.

این زائر حسینی مطرح کرد: علمای گذشته به پیاده روی اربعین تأکید فراوان داشته اند و اکنون نیز رهبر معظم انقلاب مهر تأییدی بر این حضور زده اند، لذا ما باید هوشیار باشیم و گوش به فرمان ولی فقیه بوده و هر کجا که ایشان دستور به حضور دادند، شرکت کنیم.

حجت الاسلام تقدسی افزود: ما در این حضور به دنیا ثابت می کنیم که مکتب ما مکتب محبت، عشق، جهاد، شهادت و اتحاد است.

وی با بیان اینکه از شهادت نمی ترسیم و حاضریم جان خود را از دست بدهیم تا این راه ادامه داشته باشد، خاطر نشان کرد: همانگونه که بزرگان ما این راه را ادامه دادند ما نیز باید به عنوان یک طلبه شیعه ادامه دهنده راه آن ها باشیم.

این زائر حسینی در پاسخ به این سوال که چرا دشمنان هیچ گونه خبری از این جمعیت مخابره نمی کنند، گفت: اگر دشمنان مجبور به پخش چنین تصاویری گردند، باید خود را زیر لوای چتر عدالت خواهی و اسلام انقلابی  قرار دهند، لذا استکبار جهانی با اربعین حسینی مخالف است.

حجت الاسلام تقدسی عنوان داشت: اگر دنیا این چنین شکوهی را مشاهده کند، قدرت پوشالی استکبار تضعیف خواهد شد و همگان به این سمت هجوم خواهند آورد.

وی تأکید کرد: رسانه های جهانی اگر اربعین حسینی را مخابره کنند فاتحه خود را خواهند خواند، لذا به همین دلیل این حضور را در بایکوت خبری قرار داده اند.

روحانی روستای بارنجگان خراسان جنوبی یادآور شد: اربعین حسینی روحیه شهادت طلبی را در بین مردم به خصوص جوانان زنده می کند، روحیه ای که دشمن برای گرفتن آن میلیاردها دلار هزینه کرده و می کند.

حجت الاسلام تقدسی اضافه کرد: دشمنان این مرز و بوم در کل سال نقشه ها و فتنه های بسیاری را برای تغییر افکار جوانان طرح ریزی و اجرا می کنند، اما محرم و صفر و به خصوص اربعین حسینی تمامی این حیله ها را خنثی کرده و نقش بر آب می کند و این مجزه ی اربعین است.

وی افزود: وظیفه تمامی روحانیت و مردم در انتقال پیام اربعین حسینی این است که ابتدا حضوری فعال در این عرصه داشته باشند زیرا وجدان های بیداری قطعا از سراسر جهان هستند و می توانند عامل انتقال شکوه و عظمت 20 میلیونی باشند.

این زائر حسینی با اشاره به اینکه اگر هر زائری خود مبلغ اربعین حسینی باشد قطعا پیام حسین بن علی(ع) جهان شمول خواهد شد، گفت: ما نیز به عنوان قطره ای کوچک از دریای عظیم شیعه وظیفه داریم تا این حضور را در طول سال تبلیغ کنیم.

حجت الاسلام تقدسی تصریح کرد: صبوری، سخت کوشی، خودسازی، تهذیب نفس و صفای باطنی از جمله ویژگی های حضور در اربعین حسینی است و هر فردی که در این حضور شرکت می کند شامل تمامی این ویژگی ها می شود.

وی ابراز داشت: این راهپیمایی سختی های بسیار دارد، اما نوعی جهاد و مبارزه است و به دیگران نشان می دهیم که همیشه آماده هستیم و مکتب ما زنده است و هر زمان که اراده کنیم وارد صحنه می شویم.

این زائر حسینی با بیان اینکه شاید برخی ها به دلیل ناامنی های اخیر ما را به نوعی دیوانه بنامند، اما این حضور نشانه ایمان راسخ است، ادامه داد: ما پیرو مکتب امام حسین(ع) هستیم و به جان دادن در این راه افتخار می کنیم.

حجت الاسلام تقدسی با اشاره به اینکه ما در دوران غیبت قرار داریم و رهبر انقلاب را در جایگاه نائب امام زمان(عج) می دانیم، گفت: خواست رهبری و مراجع این بوده که این اجتماع صورت گیرد زیرا هم جنبه سیاسی و هم جنبه معنوی، اجتماعی و انقلابی دارد.

وی در پایان با اشاره به اینکه تا زمانی که شیعه زنده است این را ه ادامه خواهد داشت، گفت: با حضور خود در اربعین سید و سالار شهیدان به دنیا خواهیم فهماند که از مرگ، سختی و تحریم نمی ترسیم و حاضریم از مال و جان خود بگذریم و این راه را ادامه خواهیم داد.

 کم کم به زمان اذان و برپایی نماز ظهر نزدیک می شویم، گفتگو را پایان می دهم تا برای خواندن نماز، همان فضیلتی که حسین ابن علی(ع) برای احیای آن قیام کرد، آماده شویم.

جمعیت نیز هرکدام خود را برای اقامه نماز به جماعت حاضر می کنند، صف های طویل تشکیل شد، شیعه و سنی در کنار هم به نماز ایستادند، نمازی که از آن فقط بوی اتحاد و هم بستگی می آمد.

اینجا 10 کیلومتر تا بهشت است...

گزارش: ابوالفضل طالبی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha