پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام حکمت حکیمی فر

حوزه/ مدیر مدرسه علمیه امام صادق (ع) بیجار با اشاره به اینکه الان امام جامعه مسلمین تنهاست همه باید حس مسئولیت داشته باشیم، گفت: دشمنان تمام سعی خود را می کنند تا بین امت تفرقه بیاندازند.حضور میلیونی زوار سیدالشهدا را نمی بینند. این یک همایش و آماده باش امت واحده برای ظهور منجی آخرالزمان است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در استان کردستان، حجت الاسلام حکمت حکیمی فر امروز در جمع عزاداران اربعین حسینی شهرستان بیجار ضمن تسلیت این ایام، به موضوع مسئولیت و مسئولیت پذیری در این اسلام اشاره کرد و اظهار داشت: خداوند متعال می فرمایند:« إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ كُلُّ أُولـئِكَ كَانَ عَنْهُ مَسْؤُولا»

مدیر مدرسه علمیه امام صادق (ع) شهرستان بیجار تاکید کرد: یکی از مسائلی که از اهمیت والایی برخوردار است مسئله حس مسئولیت و مسئولیت پذیری است. انسان، عاقل و مختار است. درک و شعور دارد، نمی تواند نسبت به پیرامون خودش بی تفاوت باشد و احساس مسئولیت نکند. رسول خدا فرمودند: «همة شما مسئولید حتی انبیای الهی و اولیای الهی هم مسئول هستند».

این استاد حوزوی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه ما در مقابل چه چیزهایی مسئولیت داریم؟ گفت: مسئولیت اقسام مختلف دارد؛ همانند مسئولیت در برابر خداوند متعال.

حجت الاسلام حکیمی فر تصریح کرد: اولین مسئولیت ما در مقابل خداست، یعنی در برابر ذات خداوند تبارک و تعالی حس مسئولیت داشته باشیم. شاید در هر صفحه ای از قرآن کریم که مطالعه کنید این تذکر را می دهد که شما در مقابل خدا مسئولید.

مدیر مدرسه علمیه امام صادق (ع) بیجار گفت: انسان حداقل سه مسئولیت در مقابل خدا دارد: 1) معرفت و شناخت خدا؛ «أوّل الدّیِنِ مَعرِفَتُه» انسان نمی تواند بگوید من کاری ندارم، نه دینی انتخاب می کنم و نه کاری با خدا دارم. علت این که این قدر پیغمبر می فرمود: «قولوا لَا إله إلا الله تُفلِحوا»، همین است، اول این مورد را باید اصلاح کرد اول عقیده و بینش مردم، و بعد روش و منش مردم. ما در زندگی مان روش و منش داریم، گرایش داریم، که قبل از این چهار تا باید بینش باشد، یعنی چیزی که به آن گرایش داریم و آن را انتخاب می کنیم بر اساس یک اعتقادی باشد.

وی افزود: اما در مقابل چه کسی؟! 1) در مقابل خدا. و در مقابل خدا سه گونه مسئولیت داریم؛ اول: معرفت خدا، دوم: قرآن می گوید خدا را خوب بخوانید: « وَلِلّهِ الأَسْمَاء الْحُسْنَى فَادْعُوهُ بِهَا». یعنی ارتباط با خدا، حرف زدن با خدا و خواندن خدا. سوم قرآن مجید می فرماید: « لَا تُقَدِّمُوا بَيْنَ يَدَيِ اللَّهِ وَرَسُولِهِ» از خدا جلو نیفتید، هر چه فرموده بگویید چشم، هر چه هم گفته نه، بگویید چشم. این که خودم یک سلیقه درست کنم، خودم یک روش درست کنم، خودم یک علمی را ابداع کنم، این جایز نیست. لذا ما در مقابل خدا سه مسئولیت داریم: معرفت خدا، خواندن خدا، و جلو نیفتادن از دستورات خدا. به این می گویند مسئولیت در مقابل خدا.

این استاد حوزوی یگی دیگر از وظایف ما را در مقابل رسول خدا و پیامبر عنوان کرد و اظهار داشت: دومین وظیفه ما در مقابل پیامبر اکرم (ص) است، خدا در قرآن می فرماید: « أَطِيعُواْ اللّهَ وَأَطِيعُواْ الرَّسُولَ» جداگانه هم می گوید، «أطیعوا»تکرار شده است، می گوید: از خدا و پیامبرش حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم اطاعت کنید. «مَا آتَاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ»؛ هر چه پیغمبر برای شما آورده بگیرید. چرا؟ چون «وَمَا يَنطِقُ عَنِ الْهَوَی»[ پیغمبر هیچ وقت از روی هوای نفس حرف نمی زند. هر چه می گوید وحی است؛ لذا برای ما هم سنت، حجت است و هم قرآن. آنچه پیغمبر بگوید برای ما حجت است و می پذیریم. چرا؟ چون خدا فرموده است از پیغمبر اطاعت کنید

حجت الاسلام حکیمی فر به وظیفه انسان در مقابل امام اشاره کرد و بیان داشت: سومین مسئولیت ما مسئولیت در مقابل امام و حجت خدا است. این که در زیارت جامعه کبیره اثر گرانسگ امام هادی علیه السلام ، می گوییم اگر کسی از شما جلو بیفتد باخته است و اگر کسی عقب بماند آن هم باخته است، کسی که همراه شما باشد پیروز است، « سَعِدَ مَنْ والاکُمْ وَهَلَکَ مَنْ عَادَاکَمْ وَخَابَ مَنْ جَحَدَکُمْ وَ ضَلَّ مَنْ فَارَقَکُمْ وَ فَازَ مَنْ تَمَسَّکَ بِکُمْ».این مسئولیت در زندگی اصحاب امام حسین علیه السلام موج می زند؛ چرا اباالفضل العباس(ع) با لب تشنه آب را روی آب ریخت؟ می توانست بنوشد، ولی وقتی می بیند طفل شش ماهه تشنه است، سه ساله تشنه است، برادرش تشنه است، آب را روی آب می ریزد و می گوید: «یا نَفس مِن بعدِ الحسین هونی»، این حس مسئولیت است، که در اسلام هم سابقه دارد.

وی با اشاره به اینکه الان امام جامعه مسلمین تنهاست همه باید حس مسئولیت داشته باشیم، اظهار داشت: دشمنان تمام سعی خود را می کنند تا بین امت تفرقه بیاندازند.حضور میلیونی زوار سیدالشهدا(ع) را نمی بینند. این یک همایش و آماده باش امت واحده برای ظهور منجی آخرالزمان عج است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha