پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
قرآن

حوزه/ پس چون فرزند را به دنیا آورد گفت: پروردگارا! من دختر زاده ‏ام - در حالى كه خداوند به آنچه او زاده داناتر است و پسر مانند دختر نیست - و من نامش را مریم نامیدم و من او و فرزندانش را از (شرّ) شیطان رانده شده، در پناه تو قرار مى‏ دهم.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، استاد محسن قرائتی در تفسیر نور به ارائه «نکات ناب» و «پیام های زیبای آیات قرآن کریم» پرداخته که حوزه نیوز در این نوشتار، آیه 36 سوره مبارکه آل عمران را در قالب مجموعه «قطره ای از دریا» ارائه می نماید.

* آيه               

فَلَمَّا وَضَعَتْها قالَتْ رَبِّ إِنِّي وَضَعْتُها أُنْثي‏ وَ اللَّهُ أَعْلَمُ بِما وَضَعَتْ وَ لَيْسَ الذَّکَرُ کَالْأُنْثي‏ وَ إِنِّي سَمَّيْتُها مَرْيَمَ وَ إِنِّي أُعيذُها بِکَ وَ ذُرِّيَّتَها مِنَ الشَّيْطانِ الرَّجيمِ

* ترجمه                      

پس چون فرزند را به دنیا آورد گفت: پروردگارا! من دختر زاده ‏ام - در حالى كه خداوند به آنچه او زاده داناتر است و پسر مانند دختر نیست - و من نامش را مریم نامیدم و من او و فرزندانش را از (شرّ) شیطان رانده شده، در پناه تو قرار مى‏ دهم.

* نکته ها                     

مادر انتظار داشت فرزندش پسر باشد، تا بتواند خدمتكار بیت‏ المقدّس شود، لذا چون نوزاد دختر به دنیا آمد، با حسرت گفت: پروردگارا! فرزند دخترى زاده ‏ام حال چگونه به نذرم عمل كنم؟ امّا خداوند براى تسلّى خاطر این مادر مى ‏فرماید: آن پسرى كه انتظارش را داشتى به خوبى این دختر نیست، زیرا این دختر داراى كمالاتى است و مادرِ پسرى مى‏ شود كه او نیز مایه ‏ى بركت خواهد بود، پس بهره ‏ى تو از نسل مبارك چندین برابر خواهد شد.

«مَریم» به معناى «عابده» و«خادمه» است و این نام 34 مرتبه در قرآن آمده است.

* پيام ها                      

1- تمایلات انسان مهم نیست، مصلحت و خواست خداوند مهم است. «واللّه اعلم بما وضعت»

2- گاهى دختر در پاكى و پاكدامنى، به جایى مى ‏رسد كه هرگز پسر به آن نمى ‏رسد. «لیس الذكر كالانثى»

3- حضرت مریم مقام والایى دارد. «لیس الذكر كالاُنثى» مراد از «الاُنثى» زن خاصّى است.

4- براى فرزندان خود، نام نیكو انتخاب نمایید. «انّى سمّیتها مریم»

5 - مادر، حقّ نامگذارى فرزند خود را دارد. «انّى سمّیتها»

6- تغییرات جزیى، شما را از خدا و اهداف عالى دور نكند. با اینكه فرزند بر خلاف تصوّر دختر شد، امّا نام او را مریم كه به معناى خادمه است گذاشت. «سمّیتها مریم»

7- قبل از هر چیز، به فكر سلامتى فرزند از شرّ شیطان باشید. «اعیذها»

8- تنها فرزندان بلافصل را در نظر نگیرید و با دوراندیشى، نسل‏ هاى بعدى را نیز در نظر داشته باشید. «اعیذها بك و ذرّیتها»

9- براى تأمین سعادت فرزند، تنها به تربیت خود متّكى نباشیم، او را به خدا بسپاریم كه توانایى ‏هاى ما محدود و عوامل انحراف زیاد است. «اعیذها بك»

10- مادر مریم، جایگاهى خاص دارد. از بیان نذر او، اخلاص او، نام‏گذارى او و استعاذه او این برداشت استفاده مى ‏شود. «نذرت لك، سمّیتها، اعیذها بك»

11- شیطان، دشمن دیرینه نسل بشر است. «اعیذها... من الشیطان الرجیم»

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha