پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام و المسلمین محمد هادی مفتح

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین مفتح گفت: پیامبر اسلام وظیفه سختی بر عهده داشت که باید عین الفاظ و کلمات الهی را به انسان‌ها ارائه می‏‌دادند که در قرآن از این الفاظ تعبیر به «کلام الله» شده است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه نماز جمعه این هفته شهر هامبورگ آلمان به امامت حجت الاسلام و المسلمین محمد هادی مفتح مدیر و امام این مرکز برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین مفتح در سخنان خود گفت: پیامبر اسلام وظیفه سختی بر عهده داشت که باید عین الفاظ و کلمات الهی را به انسان‌ها ارائه می‏‌داد که در قرآن از این الفاظ تعبیر به «کلام الله» شده است. خداوند در قرآن می فرماید: «وَإِنْ أَحَدٌ مِّنَ الْمُشْرِکِینَ اسْتَجَارَکَ فَأَجِرْهُ حَتَّی یَسْمَعَ کَلَامَ اللَّه (توبه:6)؛ و اگر هر یک از مشرکان خواستند تا در پناه قرار گیرند پس به آنان پناه ده تا کلام خدا را بشنوند...».

امام مرکز اسلامی هامبورگ ادامه داد: آیات قرآن دلالت دارند که نقش پیامبر در امر وحی تنها در واسطه بودن ایشان است که پیام خداوند را دریافت کرده و به انسانها برسانند، و این البته نقشی اساسی و حساس است و دو دسته آیات در این زمینه وجود دارد:

1.  آیاتی که وحی و فرو فرستادن قرآن را تنها به خدا نسبت می‌‏دهند: إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا عَلَیْکَ الْقُرْآنَ تَنزِیلا(انسان: 23); در حقیقت ما قرآن را بر تو فرو فرستادیم.

2.  آیاتی که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله را تنها دریافت کننده وحی معرفی می‏‌نمایند: وَ إِنَّکَ لَتُلَقَّی الْقُرْآنَ مِن لَّدُنْ حَکِیم عَلِیم (نمل: 6); و حقّاً تو قرآن را از سوی حکیمی دانا دریافت می داری.

وی افزود: تجربه بشری نشان می‏‌دهد که گزارش کردن محتوای کلام و اصطلاحاً «نقل به معنی» راحت تر از گزارش عین کلمات و عبارات گوینده است، لذا اصحاب پیامبر اکرم صلوات الله علیه و شاگردان ائمه اطهار علیهم السلام از ایشان اجازه گرفته بودند که سخنان آن بزرگان را نقل به معنی کنند، به همین علت گاه سخنان پیامبر یا امام در یک مجلس با عبارات مختلف در روایات نقل شده است، مانند روایت معروف ثقلین از رسول اکرم در ماه‌های پایان عمر حضرت، که به چند نحوه با اندکی تفاوت نقل شده است.

حجت الاسلام و المسلمین مفتح در ادامه سخنان خود به بیان ویژگی های پیامبر در قرآن پرداخت و به صفاتی همچون الگو بودن، مهربانی، علاقه به هدایت انسان ها اشاره کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha