شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
مشکلات اقتصادی

​حوزه/مسئول برنامه ریزی و نظارت حوزه علمیه استان کردستان گفت: مملکت در شرایط اقتصادی نامناسبی به سر می برد که بخشی از آن نشات گرفته از تحریم های دشمنان نظام و بخش اعظم آن معلول و نتیجه ناکارآمدی برخی مدیران اقتصادی است، البته نباید در این بین نقش بعضی از مخلان اقتصادی را نادیده گرفت.

علی اصغر دریایی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در استان کردستان، اظهار داشت: یکی از بدترین اعمال و کارها در امور مسلمین، احتکار است که این امر در شعائر دینی اسلام به شدت نهی شده است و بانیان و آمران این مذموم دینی به شدت مورد نکوهش قرار گرفته اند.

مسئول برنامه ریزی و نظارت حوزه علمیه استان کردستان تاکید کرد: حضرت علی(ع) در نکوهش احتکار در جامعه اسلامی می فرمایند: «و اعْلَمْ ـ مَع ذلكَ ـ أنّ في كثيرٍ مِنهُم ضِيقا فاحِشا، و شُحّا قَبيحا، و احْتِكارا للمَنافِعِ، و تَحَكُّما في البِياعاتِ، و ذلكَ بابُ مَضَرَّةٍ للعامَّةِ، و عَيْبٌ على الوُلاةِ، فامْنَعْ مِن الاحْتِكارِ؛ فإنَّ رسولَ اللّه ِ صلى الله عليه و آله مَنعَ مِنهُ» یعنی با اين همه، بدان كه بسيارى از تاجران در داد و ستد بيش از اندازه سختگيرند و بخل ورزى ناپسندى دارند و به منظور سود بيشتر كالا را احتكار مى كنند و به دلخواه نرخ گران مى بندند و اين كار براى توده مردم زيانبار و براى حكمرانان عيب و ننگ است. بنابراين، از احتكار جلوگيرى كن؛ زيرا كه رسول خدا صلى الله عليه و آله از آن منع فرموده است.

این استاد حوزوی تاکید تصریح کرد: لذا با استناد به این حدیث از امام علی علیه السلام به خوبی زوایای پلید احتکار در جامعه اسلامی هویدا می شود.

مسئول برنامه ریزی و نظارت حوزه علمیه استان کردستان گفت: امروز هم مملکت در شرایط اقتصادی نامناسبی به سر می برد که بخشی از آن نشات گرفته از تحریم های دشمنان نظام و بخش اعظم آن معلول و نتیجه ناکارآمدی برخی مدیران اقتصادی است، البته نباید در این بین نقش بعضی از مخلان اقتصادی را نادیده گرفت.

دریایی ادامه داد: اگر سیری در اخبار داخلی داشته باشیم، متوجه کشف انبارهای احتکار کالا در استانهای کشور می شویم که این امر گناهی بزرگ در حق مردم و بیت المال است.

وی در ادامه سخنان خود گفت: بی شک احتکار کالاهای اساسی مردم در پیشگاه خداوند متعال گناهی نابخشودنی است؛ امام علی(علیه السلام) در این باره می فرمایند: « كُلُّ حُكْرَةٍ تَضُرُّ بالنّاسِ و تُغْلي السِّعْرَ علَيهِم فلا خَيرَ فيها» یعنی هر احتكارى كه به مردم زيان رساند و نرخ ها را بالا برد خير و بركتى ندارد.

مسئول برنامه ریزی و نظارت حوزه علمیه استان کردستان افزود: امروز هم که کشور در چنین شرایطی قرار دارد، همه مردم به ویژه بازاریان باید وارد میدان شوند و با عملی جهادگونه اجازه ندهند بیشتر از این بر مردم ایران اسلامی فشار وارد شود.

دریایی با تاکید بر اینکه نظام اسلامی از این پیچ تاریخی نیز به سلامت خواهد گذشت، گفت: سالیان سال است که دول استکباری و دشمنان اسلام علیه این انقلاب دسیسه چینی می کنند، ولی به حمد خداوند متعال و با پشیبانی ملت از ولایت فقیه هرگز آسیبی به این مملکت نخواهد رسید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha