پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام مختاری

حوزه/امام جمعه موقت بیرجند با تاکید بر ضرورت اولویت‌سنجی در بحث وقف، گفت: نیات واقفان به سمت نیازهای ضروری جامعه همچون حوزه‌های علمیه، بهداشت و درمان، معالجه بیماران خاص و ازدواج جوانان سوق داده شود.

حجت الاسلام مختاری امام جمعه موقت بیرجند در گفت و گو با خبرنگار حوزه در بیرجند با اشاره به گرامیداشت هفته وقف، اظهار کرد: بر کسی پوشیده نیست که سنت حسنه وقف مقوله‌ای است که بنا به دستور خداوند در راستای گسترش عدالت اجتماعی و همچنین تقویت حس نوع‌دوستی و نیکوکاری در جامعه پایه‌ریزی شده است.

وی با بیان این‌که در قرآن کریم و روایات اهل بیت(ع) از وقف به عنوان باقیات‌ صالحات در زندگی اخروی انسان‌ها یاد شده است، تصریح کرد: رسول اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) در اجرای سنت حسنه وقف پیشگام بوده‌اند به عنوان مثال، حضرت علی (ع) با حفر چاه‌ها و آباد کردن نخلستان‌ها و وقف اموال و دارایی‌های خود الگوی مسلمانان برای وقف اموال و ترویج فرهنگ وقف بوده است.

امام جمعه موقت بیرجند با اشاره به این‌که وقف از موضوعات فقهی و شرعی است،خاطرنشان کرد: بایستی کسانی که دارای تمکن مالی هستند اقدام به وقف نموده و دیگران(مستضعفان) را در مال خویش شریک کنند.

حجت الاسلام مختاری عنوان کرد: بر اساس سخنی از پیامبر عظیم الشان اسلام(ص)، سه دسته بعد از مرگ پرونده عملشان باز است که داشتن فرزند صالح، نوشتن کتاب مفید و صدقه جاریه که مصداق آن وقف است از جمله موارد مذکور محسوب می‌شود.

وی از وقف به عنوان مصداق بارز صدقه جاریه و عملی ماندگار در زندگی انسان‌ها یاد کرد و افزود: آنچه مسلم است آن است که افراد با وقف اموال خود، میراث ماندگاری از خود به یادگار می‌گذارند که دارای آثار مثبتی در زندگی آنان است.

امام جمعه موقت بیرجند با تاکید بر این‌که وقف بایستی در جهت نیازهای اصلی جامعه هدایت شود تا مردم نیز به این کار نیک ترغیب شده و بخشی از اموال و سرمایه خود را در این راه مصرف کنند، عنوان کرد: حتما در بحث وقف نیازسنجی‌ صورت گیرد.

حجت الاسلام مختاری با بیان این مهم که بایستی مردم با آثار و برکات وقف در جامعه آشنا شوند، یادآور شد: با توجه به این‌که حوزه‌های علمیه فاقد هرگونه بودجه دولتی هستند، واقفین‌ می‌توانند با وقف در این زمینه گام‌های مثبتی برداشته و تا بعد از مرگ نیز از فضایل آن استفاده کنند.

وی، وقف را به عنوان هدیه ابدی برای خدمت به جامعه اسلامی دانست و افزود: هم اکنون بسیاری از نیت‌های واقفان به سمت موضوعات خاصی سوق داده می شود که در برخی موارد نمی‌تواند جوابگوی نیازهای ضروری جامعه و مردم باشد و نیاز به اولویت‌سنجی در این خصوص وجود دارد.

امام جمعه موقت بیرجند ادامه داد: نیات واقفان  به سمت نیازهای ضروری جامعه همچون حوزه‌های علمیه،  بهداشت و درمان، معالجه بیماران خاص و ازدواج جوانان سوق داده شود.

حجت الاسلام مختاری با اشاره به نقش تاثیرگذار روحانیون و مبلغین امور دینی در جامعه، مطرح کرد: روحانیون بایستی در مجالس و محافل مختلف به بیان برکات و آثار مثبت وقف در جامعه پرداخته و علاوه بر شفاف‌‌سازی در بحث وقف‌، مردم را نسبت به این سنت حسنه آشنا کنند.

انتهای خبر/ا

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha