پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
محققان «طنین اسلامی» در مسجد کوردوبای اسپانیا را بازسازی می کنند

حوزه/ گروهی از محققان دانشگاه سویا در اسپانیا، با استفاده از تکنیک های ابزارهای شبیه سازی مجازی، طنین و صدای داخلی مسجد کوردوبا را در دوره ابهت اسلامی بازسازی می کنند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، به نقل از eurekalert، محققان دانشگاه سویا در اسپانیا می گویند که می توانند «صدا و طنین» سابق مربوط به دوره اسلامی در مسجد جامع کوردوبا، یک مسجد باستانی که اکنون به کلیسا تبدیل شده را بازسازی کنند.

به گفته محققان، ابزارهای شبیه سازی مجازی می توانند طنین هایی را در فضاهایی که دیگر وجود ندارند بازسازی کنند، این حوزه کار برخی محققان به عنوان «باستان شناسی آکوستیک» شناخته می شود. برای کار در این حوزه محققان از دانشکده فنی معماری دانشگاه سویا مطالعه ای انجام داده اند که با استفاده از آن تغییرات پارامترهای صوتی مانند بازتاب، وضوح و یا تعریف حقیقی از مسجد را مشخص کرده اند.

در مواجهه با یکپارچگی بصری بنای داخلی مسجد ، نتایج حاصل از مطالعه صوتی به محققان اجازه داد که ادراک صدا را که در دوره های زمانی مختلف در مسجد متفاوت بوده تشخیص دهند. علل  اصلی تفاوت صدایی، تغییرات مختلف در مسجد در طول تاریخ بوده است.

جوان جوز ساندار استاد دانشگاه سویا در این باره گفت: این مسجد که توسط عبدالرحمن ساخته شده را در معرض تحقیقات آکوستیک قرار دادیم، تا فضای زنده دوران ابهت اسلامی را بازسازی کنیم. اقدامات توسعه دهی در مسجد، یک ظاهر رسمی تر به فضای قبلی مسجد داده است. و به این ترتیب تفاوت صدای تولید شده از فضای داخلی مسجد به وضوح قابل تشخیص است؛ به علاوه افزایش در عمق باعث کاهش کیفیت آکوستیک در مسجد شده است. همچنین تغییر مسجد به ساختار کلیسا نیز تغییراتی را در وضعیت آکوستیک آن ایجاد کرده است

گفته می شود گروه محققان «معماری، میراث و پایداری: آکوستیک، روشنایی، اپتیک و انرژی» از دانشگاه سویا بیش از یک دهه در این حوزه مطالعه انجام داده اند. آن ها فضای آکوستیک کلیساهای اسپانیایی را نیز مورد ارزیابی قرار داده و مقالات زیادی در این زمینه از جنبه های مختلف منتشر کرده اند.

مسجد جامع کوردوبا یا قرطبه

مسجد جامع قرطبه یا مزکیتا، واقع در اندلس یا اسپانیای امروزی است. ساخت بنای این مسجد تقریباً دو قرن و نیم به طول انجامید. نام قدیم این مسجد «جامع حضرة» بود. در زمان عبدالرحمن خلیفه اموی اندلس، این مسجد ۱۱ رواق داشت و در سال ۷۸۶ میلادی توسط «عبدالرحمن اول» ساخته شد و بعد از تصرف مجدد شهر کوردوا توسط اسپانیایی‌ها به کلیسا تبدیل شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha