شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام والمسلمین اسد الله جوادی

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین جوادی گفت: به خاطر دارم که حاج آقا رحیم ارباب می فرمودند طلبه ای که درس می خواند باید ادبیات را کامل بخواند تا حدیثی که چند معنا دارد را بفهمد و معنای صحیح آن که متناسب با قرآن و مطابق با دستورات الهی است را درک کند.

حجت الاسلام والمسلمین اسد الله جوادی از اساتید پیشکسوت حوزه در گفت‌و‌گو با خبرنگار «حوزه» در اصفهان، با بیان اینکه شیوه درس خواندن و ورود به حوزه علمیه در مقایسه با زمان ورود ما به حوزه یعنی حدود 70 سال پیش بسیار متفاوت است، اظهار داشت: رضاشاه از انگلیسی ها مأموریت داشت تا طومار آخوندها و روضه خوانی را جمع کند، او حتی پدر بنده را به این دلیل که عمامه بر سر داشت، به زندان انداخت.

چرا طلبه شدم؟

وی افزود: در آن زمانی، من به دلیل علاقه‌ام به درس و علم، قصد داشتم طلبه شوم و عده ای به من گفتند که در شرایطی که طلبه ها را زندان کرده و آنان را مورد آزار و اذیت قرار می دهند، باز هم تو می خواهی طلبه شوی؟ اما من به تحصیل علوم دینی علاقه داشتم و طلبه شدم.

همجواری با پدر آیت الله جنتی

 استاد حوزه علمیه اصفهان ادامه داد: مادرم مایل بود تا من همانند پدربزرگم استاد جهانگیرخان، درس بخوانم و ملّا شوم، او زمینی داشت که آن را فروخت تا من درس بخوانم؛ من در مدرسه صدر بازار اصفهان در جوار مرحوم آقا ملا هاشم جنتی پدر آیت الله جنتی که  دبیرشورای نگهبان است، در یک حجره مشغول تحصیل شدم، ملا هاشم جنتی انسانی مجتهد، با شرافت و از شاگردان حاج آقا رحیم ارباب بود.

طلبه نباید برای نمره درس بخواند

وی با بیان اینکه در زمان قدیم کسی، یک ریال به طلبه ها پرداخت نمی کرد، تصریح کرد: بعضی ها معتقدند پس از انقلاب اسلامی که درس خواندن طلاب، طبقه بندی شد و طلاب از پایه یک تا 10 و بعد از آن در درس خارج شرکت می کنند، این روند تحصیلی، طلبگی محض نیست، مثل اینکه بعضی ها همانند دانشگاه به دنبال نمره هستند، البته همه این گونه نیستند؛ برای مثال یکی از طلاب که درس تفسیر را 19 گرفته بود درخواست می کرد که یک نمره به او بدهم؛ به نظر من این که یک طلبه برای نمره درس بخواند، آفت بزرگی است.

حجت الاسلام والمسلمین جوادی با بیان اینکه در زمان قدیم، طلاب فقط و فقط برای درس، علم و احکام تحصیل می کردند، یادآور شد: حاج آقا سید مهدی درچه ای برادر آقا سیدمحمدباقر در درسشان می فرمودند که  حدود 100 سال پیش، طلاب فقط برای حفظ احکام الهی درس می خواندند نه برای اینکه مدرس یا پیش نماز شوند.

تاکید حاج آقا رحیم ارباب بر ادبیات

وی خاطرنشان کرد: هدف از درس خواندن باید این باشد که احکام الهی و اسلام حفظ شود؛ یک طلبه باید ادبیات عرب را برای فهم قرآن و حدیث بخواند، به خاطر دارم که حاج آقا رحیم ارباب می فرمودند طلبه ای که درس می خواند باید ادبیات را کامل بخواند تا حدیثی که چند معنا دارد را بفهمد و معنای صحیح آن که متناسب با قرآن و مطابق با دستورات الهی است را درک کند.

اتاق فکر نظام آموزشی حوزه تشکیل شود

استاد پیشکسوت حوزه علمیه اصفهان با بیان اینکه لازم است تا اتاق فکری برای شناسایی نواقص و کاستی های برنامه های آموزشی حوزه علمیه تشکیل شود، گفت: بدون شک نواقصی در برنامه آموزشی وجود دارد و باید به گونه ای برنامه ریزی کرد که افرادی همچون امام خمینی(ره) و آیت الله بروجردی(ره) در حوزه های علمیه تربیت شوند.

انتقاد از کم بودن مدت زمان دروس اخلاق در حوزه

وی با انتقاد از کم بودن مدت زمان دروس اخلاق در حوزه علمیه، عنوان کرد: درس اخلاق در حوزه علمیه، هفته ای یک بار است که به نظر من، این میزان کم است؛ بنابراین باید روش های علمی و تربیتی طلاب در درس اخلاق بیان شده و این درس از جمله دروس اصلی حوزه های علمیه قرار گیرد.

سیره طلبگی آقا سید ابوالحسن

حجت الاسلام والمسلمین جوادی با بیان اینکه درس اخلاق باید توسط استادی که اهل عمل است، بیان شود، گفت: باید حالات و روش پیامبراکرم(ص)، امام علی(ع) و علمای پیشین همچون شیخ انصاری برای طلاب شرح داده شود، برای مثال در ابتدای تحصیل آقا سید ابوالحسن مدیسه ای، روزانه 3 عدد نان به او می دادند، او یک هم درسی، به اصطلاح «شکم گنده» داشت، آقای مدیسه ای به او گفته بود من یک نان به تو می دهم و تو درست را بخوان، حتی این روند به جایی رسیده بود که آقای مدیسه ای یک نان می خورد و دو نان دیگر که سهمیه او بود را به هم درسی اش می داد تا او درس بخواند؛ او این چنین روح طلبگی داشت و دیگران را بر خود ترجیح می داد.

استاد پیشکسوت حوزه علمیه اصفهان با بیان اینکه طلبه نباید به فکر مادیات باشد، گفت: اگر طلبه ای، این روحیه را در خود ایجاد کند، می تواند آینده ای بهتر از شیخ انصاری داشته باشد.

نماز شب برای طلبه واجب است

وی با بیان اینکه نماز شب مستحب است، اما علمای اخلاق فرمودند که این نماز شب برای یک طلبه واجب است، تصریح کرد: یکی از چیزهایی که مرحوم شیخ محمد حسن نجف آبادی که استاد شرح لمعه بود می فرمودند این بود که طلبه ای که نماز شب نمی خواند به درد طلبگی نمی خورد.

 کسی شایسته تر از حضرت آیت الله خامنه ای برای رهبری نمی شناسم

استاد پیشکسوت حوزه علمیه اصفهان درباره زعامت رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خامنه ای، گفت: بنده خدا را گواه می گیرم و می گویم بعد از رهبری امام خمینی(ره) کسی را شایسته تر، بهتر، داناتر و آگاه تر نسبت به اوضاع طلبگی و سیاسیت کشور، از ایشان نمی‌شناسم.

حجت الاسلام والمسلمین جوادی عنوان کرد: این مرد بزرگ به خوبی برای حفظ روحانیت و  مملکت تلاش می کند، اما متأسفانه برخی از روحانیون ایشان را نشناختند و نسبت به کلمات این بزرگوار، ناآگاه هستند.

انتهای پیام/

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha