جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
 دیدار رئیس ستاد مرکزی اربعین وزارت کشور با مراجع و علما

حوزه/ مراجع تقليد و علما در ديدار معاون وزير كشور و دبیر ستاد مرکزی اربعین از برگزاري باشكوه مراسم اربعين قدرداني كردند و توصیه هایی به دکتر ذوالفقاری داشتند.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»،حسین ذوالفقاری معاون امنیتی وزیر کشور و اعضای ستاد اربعین، امروز در قم با مراجع  معظم تقلید و علما دیدار و گفت و گو کرذ.

 

مستندهای رسانه ای برای به تصویر کشیدن ابعاد مختلف راهپیمایی اربعین ضروری است

بر اساس این گزارش: آيت الله العظمي مكارم شيرازي در ديدار با ذوالفقاري معاون امنيتي وزير كشور و دبير ستاد اربعين با بیان اینکه اربعین به یک پدیده مهم اجتماعی و جهانی تبدیل شده است گفتند: باید همه امکانات رسانه ای کشور برای شناساندن اجتماع عظیم حسینی به کار گرفته شود و هر هزینه ای در این زمینه به جاست.اربعین از نظر اجتماعی، سیاسی و مذهبی آثار و برکات فراوانی دارد و سرمایه بزرگی است که باید از آن حراست گردد.

ایشان با تاکید بر اینکه اربعین برگرفته ازجاذبه عظیم امام حسین(ع) است،افزودند: باید از فرصت اربعین بهره برداری لازم را انجام داد چرا که برترین اجتماع، اتحاد و برترین عشق و محبت درآن متمرکز شده است.

این مرجع تقلید با تاکید بر خشم دشمنان اسلام از مراسم باشکوه اربعین حسینی گفتند: دشمن به دنبال سم پاشی است و نباید بهانه به دست آنها داد تا این اجتماع عظیم به حاشیه برود.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در ادامه با تاکید بر این که راهپیمایی اربعین سبب وحدت مسلمانان می شود و همین مساله موجب ناراحتی دشمنان شده، افزودند: آنها به دنبال هجمه و سمپاشی هستند؛ بنابراین با هوشیاری نباید بهانه دست دشمن داد.

ایشان با اشاره به بایکوت و سانسور برنامه بزرگ راهپیمایی اربعین در رسانه های غربی، خواستار تهیه مستندهای رسانه ای برای به تصویر کشیدن ابعاد مختلف این مانور دینی و مذهبی شدند و گفتند: باید زوایای مختلف حرکت عظیم معنوی اربعین در قالب های مختلف و مستندهای رسانه ای به تصویر کشیده شود تا عظمت و اعتبار آن به جهانیان نشان داده شود.

 

مراسم پیاده روی اربعین سال به سال به نحو احسن برگزار شود

آیت الله العظمی وحید خراسانی نیز در دیدار رئیس ستاد اربعین کشور با اشاره به ثواب عظیم پیاده روی اربعین اظهار داشتند: این مراسم باید به نحو احسن برگزار شود.

ایشان با بیان اینکه اجر خدمت به زائران اباعبدالله علیه السلام حساب ندارد خاطرنشان کردند: زمین کربلا عرش خداوند است و هر کس در این راه قدمی بردارد نزد پروردگار ماجور خواهد بود.

 

متأسفیم که برای هزار دینار عراقی تقریباً باید ۱۳ هزار تومان بدهیم

گرفتاری‌ها بیش‌تر ازاینجا نشاءت می‌گیرد که فکر صحیح و مدیریت قوی وجود نداشته باشد، اربعین دارای ابعاد اقتصادی، سیاسی و فرهنگی است که باید در مدیریت‌ها لحاظ شود.

ایشان اذعان داشتند: مسئله اقتصادی امر مهمی است و قرآن به همین سبب تا کید به امر زکات دارد؛ متأسفیم که برای هزار دینار عراقی تقریباً باید 13 هزار تومان بدهیم و پول ما این‌قدر کم‌ارزش شده است.

حضرت آیت‌الله  نوری همدانی تأکید کردند: از کاهش ارزش پول ملی در عراق به‌ شدت ناراحت شدم و چرا باید این‌گونه باشد، ازاین‌رو مدیریت اقتصادی در این برهه از زمان خیلی مهم است و باید از همه جهات ملت ایران باعزت در اربعین حاضر شوند و همه موکب‌ها باید باهم هماهنگ باشند.

ایشان خاطرنشان کردند: مسئله سیاسی‌کار سیدالشهدا (ع) بود، ما می‌خواهیم از سیدالشهدا (ع) درس بگیریم و با تفکر امام حسین (ع) با دنیا سخن بگوییم و دشمنان اسلام همچون آمریکا و اسرائیل و آل سعود باید از اجتماع مسلمین در اربعین ترس داشته باشند.

این مرجع تقلید با اشاره به حضور میلیونها نفر در راهپیمایی اربعین ابراز داشتند: این تعداد انسان نرفتند که تنها یک سلام بدهند؛ بلکه رفتند با تفکر اهل‌بیت (ع) و استکبارستیزی آشنا شوند و باید همه این‌ها جمع شوند و با خطیبان قوی، تفکر اسلام را بیان کنند و به ترامپ، استکبار ستیزی مسلمین را نشان دهند.

 

ایشان ادامه دادند: ما باید سال آینده حتماً این کار را بکنیم و در یک روز همه را زیر پرچم اسلام جمع کنیم،

حضرت آیت‌الله  نوری همدانی مطرح کردند: صداوسیما نواقصی دارد، باید همه‌روزه اربعین را نشان دهند، این رسانه‌ها باید درباره بیکاری و گرفتاری مردم بگویند و این‌ها همه از نواقص صداوسیما به شمار می‌رود.

ایشان با اشاره به اهمیت ترویج مسائل فرهنگی در اربعین بیان داشتند: ما باید همراه خود چند هزار خطیب سخنور داشته باشیم و مبانی اسلامی را ترویج دهیم.

 

برای برگزاری باشکوهتر پیاده روی اربعین در سال آینده  اقدامات مثبت انجام شود

حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی نیز در دیدار با معاون امنیتی انتظامی وزیر کشور و رئیس ستاد مرکزی اربعین، که در دفتر این مرجع تقلید برگزار شد، با بیان این که  پیاده‌روی اربعین یک حرکت بسیار باشکوه و کم‌نظیری است گفتند: پیاده‌روی حماسی اربعین از افتخارات و نشانه‌های بزرگ شیعه بوده و باید برای برگزاری باشکوه‌تر آن در سال‌های آینده اقدامات مثبتی انجام شود.

این مرجع تقلید با بیان این که پیاده‌روی اربعین یک حرکت بسیار بزرگ و کم‌نظیر است، افزودند: در سال‌های اخیر همواره بر تعداد افراد و زائرانی که در پیاده‌روی اربعین شرکت می‌کنند افزوده‌ شده است.

ایشان با بیان این که  تلاش مسئولان باید در این مسیر  بوده که توجه مردم و ملت‌های دیگر جهان نسبت به این حرکت بزرگ بیشتر از گذشته باشد،  تاکید کردند: مسئولان کشور به‌ویژه ستاد اربعین باید قدر نعمت و افتخاری که برای خدمت‌رسانی به زائران اربعین به آن‌ها داده‌ شده را بدانند، تلاش‌ها و اقداماتی که در زمینه اربعین قرار می‌گیرد در هر جایی که باشد مورد توجه امام زمان(عج) است.

 

 

تاکید بر شناسایی و رفع مشکلات زائرین اربعین

حضرت آیت الله جوادی آملی نیز دراین  دیدار ضمن قدردانی از خدمات ستاد اربعین در خدمت رسانی به زائرین، در سخنانی اظهار داشتند: اصل اول این است که ما طبق بیان قرآن كریم كه قانون اساسی جهان اسلام است، وظیفه داریم تا نفس می‌كشیم با سه حوزه محلی، منطقه ای و بین المللی رابطه داشته باشیم و بدانیم که در هر یک از این حوزه ها چگونه باید رفتار کنیم که قرآن کریم نحوی ارتباط صحیح با هر یک از این حوزه ها را یادآور شده است.

ایشان ادامه دادند: اصل دوم این است که این كشور به لطف الهی و به برکت انقلاب و جنگ تحمیلی از خواب بیدار شد، اما ما باید بفهمیم آنچه پرچم سه رنگ کشور را حفظ کرد همین پرچم های یا علی(ع)، یا زهرا(س) و یا حسین(ع) است، ما حبّ وطن داریم اما این جزء نافله است، آنچه فریضه است، پرچم یا علی(ع) است. دشمن دو سال جنگ داخلی و هشت سال جنگ خارجی را بر ما تحمیل كرد و در واقع ما ده سال گرفتار جنگ بودیم، در تمام این مدت آنكه كار اساسی كرد و حرف اول را زد همین پرچم یا علی(ع) و یا زهرا(س) بود؛ یعنی اعتقاد به معاد كه پس از مرگ خبری است و انسان با مردن نمی‌پوسد بلکه از پوست به در می‌آید، انسان ابدی است و در نتیجه این موجود ابدی باید فكر ابدی داشته باشد و این تنها از دین ساخته است.

معظم له خاطرنشان کردند: این همه پادشاهان و حکومتها در طول تاریخ، ظهور کردند، اما یك وجب خاك به نام اینها نمانده، اما ببینید حسین بن علی(ع) با دست خالی دنیا را گرفت، پس معلوم می‌شود خبری هست.

حضرت آیت الله جوادی آملی در پایان با تاکید بر شناسایی مشکلات زائرین اربعین حسینی خواستار برنامه ریزی بیشتر جهت رفع آنها شدند.

 

موازی کاری و برخی ناهماهنگی ها برطرف شود

آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری دبیر شورای عالی حوزه های نيز در اين ديدار، با بیان اینکه عشق و محبت به امام حسین(ع) تمام تهدیدات دشمنان را خنثی کرده است اظهار داشتند: دشمنان طراحی کرده بودند تا دشمنی عمیقی بین ایران و عراق ایجاد کنند ولی شاهد بودیم که در اربعین حسینی محبت و رفتار برادرانه دو ملت، این نقشه شوم را بی اثر کرد.

وی  کارهای ستاد اربعین را سخت، مهم و اساسی دانست و گفت: باید با تدبیر بر اساس آسیب شناسی هایی که انجام می شود به دنبال کاهش مشکلات خدمت رسانی به زائران در طول سال بود.

آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به برخی گلایه ها از نحوه توزیع ارز میان زائران اربعین گفت: باید تمام برنامه ریزی های اربعین در یک ستاد و به صورت متمرکز انجام شود تا موازی کاری و برخی ناهماهنگی ها برطرف شود.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری، اربعین را بسترسازی ظهور حضرت مهدی(عج) دانست و تصریح کرد: اربعین موجب جلب توجه دنیا به مضجع شریف امام حسین(ع) و حقانیت شیعه شده است.

 

برای ارتقای همکاری های اقتصادی میان دو ایران و عراق کم کاری شده است

حجت الاسلام والمسلمین سید جواد شهرستانی نيز در ديدار با معاون امنيتي وزير كشور، ملت ایران و عراق را برادر و رابطه میان آنها را بسیار عمیق دانست.

نماینده آیت الله العظمی سیستانی با بیان این که برای ارتقای همکاری های اقتصادی میان دو ایران و عراق کم کاری شده است، گفت: باید به دنبال راهکارهایی برای افزایش ارتباط میان دو کشور بود.

وی اضافه کرد: ظرفیت های بسیار خوبی در کالاهای تولیدی در ایران وجود دارد که دارای کیفیت بسیار بالایی نسبت به محصولات مشابه خارجی است، ولی اشکال در بسته بندی باعث شده تا فروش این کالاها در عراق با مشکل مواجه شود که باید با رفع این اشکال ها، سطح مبادلات تجاری دو کشور را افزایش داد.

 

 

زیرساخت های لازم را فراهم نماید

آیت الله اعرافی  مدیر حوزه های علمیه کشور نیز در این دیدار با بیان اینکه مراسم اربعین باید مردمی برگزار شود اظهار داشت: دولت ها وظیفه ی هماهنگی در سطح کلان را در این زمینه به عهده دارند.

وی بیان داشت: ستاد اربعین بایستی چشم انداز بلند مدت برای برگزاری هرچه با شکوه تر این مراسم عظیم داشته باشد و زیرساخت های لازم را فراهم نماید.

مدیر حوزه های علمیه در بخش دیگری از سخنان خود به ارتباط عاطفی بین ملت ایران و عراق اشاره کرد و گفت: تعمیق این روابط بواسطه ی پیاده روی عظیم اربعین امری ضروری است.

آیت الله اعرافی همچنین استفاده از ظرفیت های حوزه های علمیه را نیز خواستار شد و گفت: بایستی با احصاء مشکلات نسبت به رفع آنها اقدام شود.

مراسم اربعین حسینی از مردمی بودن خارج نشود

حجت الاسلام والمسلمین سید محمد سعیدی در دیدار معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور گفت: این ستاد باید به گونه ای در طول سال فعالیت نماید که در ایام اربعین حسینی غافل گیر نشود و بتواند با توجه به حجم زائرینی که قصد شرکت در این مراسم را دارند با مشکلات مواجه نشود.

تولیت حرم بانوی کرامت افزود: باید سعی شود مراسم با شکوه اربعین که باعث عظمت تشیع در جهان اسلام است از حالت مردمی بودن خارج نشود و تمامی مردم به هر صورت که می توانند در آن مشارکت داشته باشند.

امام جمعه قم با اشاره به لزوم همکاری و همفکری منسجم و هماهنگ شده ارگان های دولتی در راستای برگزاری هرچه با شکوه تر این مراسم معنوی خاطر نشان کرد: باید برای برپایی این مراسم دولت به گونه ای هماهنگ با دیگر ستاد ها فعالیت کند که در اجرایی کردن فعالیت ها خللی ایجاد نشود.

 

بیش از سه هزار مبلغ زبان دان در ایام اربعین در عراق مستقر شدند 

دکتر ذوالفقاری نیز در این دیدار ها با ارائه گزارش های مختلف از اربعین امسال،گفت: در اربعین سال 1393 وضعیت و شرایط خوبی برای خروج زائرین از مرز حاکم نبود و عمده زائرین بعد از برگشت دچار مشکلات شدند و همین مسئله باعث شد ستادی در این خصوص تشکیل شود.

وی افزود: با همفکری صاحب نظران، بر اساس اقتضائات ساختاری طراحی شد که همان ساختار اولیه در حال حاضر تحت عنوان 13 کمیته (بعداشت و درمان، امداد و نجات، فرهنگی و تبلیغی، کنسولی، نظارت، امنیتی و…) در حال فعالیت است.

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور خاطر نشان کرد: در 31 استان کشور، ستاد اربعین تشکیل شده است و ستاد مرکزی نیز به عنوان هدایت گر فعالیت می کند. در حال حاضر مسئله اربعین از حالت بحرانی خارج شده اما هنوز به درجه مطلوب نرسیده است و تلاش می‌شود هر ساله نقاظ ضعف کمتر شود.

ذوالفقاری تأکید کرد: در بحث بهداشت، امداد و نجات، اسکان و تغذیه و… خدمات و فعالیت های خوبی امسال انجام شد و آمارهای ارائه شده از سوی کمیته ها نشان از این مساله دارد.

وی یادآور شد: در حوزه تبلیغی و فرهنگی هم فعالیت های مناسبی انجام شد و بیش از 3 هزار مبلغ زباندان آموزش دیده در کشور عراق مستقر شدند.

دبیر ستاد مرکزی اربعین افزود: دربحث ایجاد مودت و وحدت بین موکب داران عراقی و ایرانی نیز فعالیت های خوبی در اربعین امسال صورت گرفت تا آیین های سنتی زائران ایرانی و عراقی و آئین های خاص کشور ایران و عراق حفظ شود.

وی خاطرنشان کرد: جمع‌بندی نقاط قوت و ضعف بعد از اتمام مراسم اربعین توسط ستاد انجام‌شده است و تمامی نقاط ضعف که به‌صورت مستند، پرسش‌نامه و نامه‌های شخصی جمع‌آوری‌شده،  توسط ستاد بررسی و رفع می‌شود.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha