شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید علی قاضی عسکر - نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت

حوزه/ نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت با تأکید بر اینکه توحید رمز آزادی و آزادگی مسلمانان است، گفت: اسلام تمام آنچه را که موجب اسارت و بردگی انسان می‌شود رد و با طاغوت‌ها و ظالمین مبارزه می‌کند و حق اسارت و بردگی را برای هیچ انسانی نمی‌پذیرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران به نقل از پایگاه حج، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید علی قاضی عسکر، در آستانه سالروز رحلت حضرت رسول اکرم (ص) و امام حسن مجتبی (ع)، در جمع رئیس، مسئولان و کارکنان دیوان عدالت اداری به بیان اهداف بعثت پیامبران الهی از نگاه آیات و روایات پرداخت و تصریح کرد: انبیاء و به‌ویژه رسول مکرم اسلام حق بزرگی بر گردن جامعه بشری دارند و اگر امروز روزنه‌ای از اخلاق و فضیلت در جهان وجود دارد به خاطر دعوت انبیاء الهی است.

نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت تصریح کرد: در هرکجا که مردم با فرهنگ دینی بیگانه باشند، هرکس زور، ثروت و قدرت بیشتری دارد مسلط است و به دیگران اجحاف و ستم می‌کند.

وی با اشاره به اینکه اهداف ذکرشده در قرآن کریم در مورد فرستادن پیامبران و انبیاء برای همه مردم دنیا پرجاذبه است، افزود: در آیه «اسْتَجِیبُوا لِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاکمْ لِمَا یحْییکمْ»؛ هدف اصلی از ارسال رسل حیات طیبه بخشیدن به مردم عنوان‌شده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین قاضی عسکر افزود: هدف از دعوت خدا و پیامبر آن است که مدینه فاضله‌ای برای مردم ایجاد کنند که در آن اثری از ظلم، خشونت، بی‌رحمی و اجحاف به دیگران نباشد و فضایل در آن جامعه رشد کند و مردم به شکل مطلوبی در کنار هم زندگی نمایند.

وی با اشاره به آیه سوم سوره انسان «إِنَّا هَدَیناهُ السَّبِیلَ إِمَّا شاکراً وَ إِمَّا کفُوراً» اضافه کرد: انسان در دنیا به‌گونه‌ای آفریده‌شده است که خود مسیر را انتخاب کند اما درعین‌حال هدف آن است که مردم با تربیت انبیاء به مدینه فاضله برسند.

سرپرست حجاج ایرانی با اشاره به اینکه خداوند می‌فرماید: «لقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَیناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْکِتابَ وَ الْمیزانَ لِیقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ - رسولانمان را با کتاب و میزان فرستادیم تا آن‌ها زمینه را برای مردم فراهم و به آن‌ها آگاهی دهند و برای تحقق قسط و عدل در جامعه قیام کنند»، اظهار داشت: قرآن، کتاب راهنمای عمل و قوانین زندگی بشر است و آنچه بشر برای حیات طیبه نیاز دارد خداوند از طریق قرآن و معارف دینی در اختیار مردم قرار داده است.

وی با بیان آیه «هُوَ الَّذِی بَعَثَ فِی الْأُمِّیینَ رَسُولًا مِنْهُمْ یتْلُو عَلَیهِمْ آیاتِهِ وَیزَکیهِمْ وَیعَلِّمُهُمُ الْکتَابَ وَالْحِکمَةَ» یکی دیگر از اهداف انبیاء را مهذب ساختن انسان‌ها، توسعه و گسترش اخلاق و ارزش‌های اخلاقی و آشنا کردن آنان با سبک زندگی اسلامی دانست و اظهار داشت: پیامبر فرمودند «إنما بعثت لأتمم مکارم الأخلاق – من مبعوث شده‌ام برای اینکه کمالات اخلاقی در جامعه به وجود آید و مردم به رشد واقعی و حقیقی برسند».

نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت با تأکید بر اینکه انبیاء می‌توانند انسان‌ها را به شکلی بسیار زیبا و مؤثر متحول کنند، گفت: تحولی که در صدر اسلام در انسان‌ها به وجود آمد شایسته دقت و تأمل است؛ چگونه انسانی که بت‌پرست بود و حاضر نبود از عقاید خرافی خود دست بردارد بعد از مدتی به شخصیتی تبدیل می‌شود که از صحابه پیامبر و برخوردار از فضائل اخلاقی و الگو برای بعدی‌ها است.

وی افزود: با نگاه به زندگی صحابه پیامبر درمی‌یابیم جز حضرت علی بن ابیطالب (ع) بقیه سوابق خوبی قبل از اسلام ندارند، ولی اسلام، اخلاق، رفتار و منش پیامبر(ص) آن‌ها را متحول کرد و با اخلاق و منش دینی خو گرفتند و زندگی‌شان بر آن مبنا شکل گرفت.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین قاضی عسکر محور بعدی را بر اساس مشی قرآن تربیت و تعلیم ذکر و اضافه کرد: اسلام می‌خواهد با بالا بردن سطح دانش مردم، آن‌ها را ازنظر علمی در یک سطح عالی قرار دهد تا هم مهذب و هم عالم باشند و از طریق دانش خود به حیات طیبه کمک کنند.

وی با اشاره به اینکه در دوره امام زمان (عج) علم به حد کمال خود می‌رسد، اظهار داشت: در حدیثی امام صادق (ع) می‌فرماید: اگر علم را به 27 قسمت تقسیم کنیم تا زمان آن حضرت فقط دو قسم آن برای مردم روشن‌شده لیکن در زمان ظهور امام زمان، تمام 27 جزء علم آشکار خواهد شد.

سرپرست حجاج ایرانی گفت: در آن دوره جامعه صد درصد به رشد علمی دست پیداکرده و حکومت امام زمان(عج) بر اساس مبانی دینی، علمی و عقلانی اداره خواهد شد.

وی با اشاره به آیه «یُعَلِّمُکمْ ما لَمْ تَکونُوا تَعْلَمُونَ» اظهار داشت: قرآن یکی دیگر از کارهای انبیاء را یاد دادن نکاتی به بشر معرفی می‌کند که اگر معارف دینی نبود قدرت دست‌یابی به آن را نداشت.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین قاضی عسکر با اشاره به اینکه در قرآن اکثر ویژگی‌ها درباره قیامت برای مردم بیان‌شده است، افزود: موارد بسیاری در قرآن بیان‌شده که دانش بشر نمی‌تواند به آن‌ها دست پیدا کند و این نکته در دعوت انبیاء هم آمده است.

وی با استناد به آیه «وَیحِلُّ لَهُمُ الطَّیبَاتِ وَیحَرِّمُ عَلَیهِمُ الْخَبَائِثَ وَیضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَالْأَغْلَالَ الَّتِی کانَتْ عَلَیهِمْ» اضافه کرد: وظیفه دیگر پیامبر این است که برای مردم پاکی‌ها و پاکیزگی‌ها را در قالب حرام و حلال معرفی و بیان می‌کند که در صورت رعایت آن‌ها مردم از حیات طیبه برخوردار خواهند شد.

نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت با بیان نمونه‌هایی از مواردی که در زمان پیامبر حرام عنوان شد و امروز دلایل حرمت آن روشن‌شده است، اظهار داشت: انبیاء قبل از اینکه انسان بخواهد تحلیل کند و بفهمد چه چیزی ضرر دارد یا ندارد حلال و حرام را بر اساس مبانی دینی مشخص و اعلام کرده‌اند.

وی ادامه داد: انبیاء آمدند تا غل و زنجیرهای اسارت و بردگی را از گردن بشر بردارند و آنان را از اسارت رها کنند و در پرتو توحید فقط بنده خدا باشند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین قاضی عسکر با تأکید بر اینکه توحید رمز آزادی و آزادگی مسلمانان است، اظهار داشت: اسلام تمام آنچه را که موجب اسارت و بردگی انسان می‌شود رد و با طاغوت‌ها و ظالمین مبارزه می‌کند و حق اسارت و بردگی را برای هیچ انسانی نمی‌پذیرد.

وی با استناد به روایات در بحث آزادی گفت: اسلام تصریح دارد انسان بنده خداست و تنها در برابر خدا باید تسلیم شود.

نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت افزود: اطاعات از پیامبر(ص) اطاعت از خداست و منش اخلاق و رفتار پیامبر(ص) کاملاً گویای این واقعیت بود که ایشان هرگز به دنبال سوءاستفاده از مردم نبود.

وی با اشاره به عبارت «لن تُقَدّسَ أُمة لا یؤْخَذ للضعیف فی‌ها حقّه من القوی غیرمُتَتَعْتِعٍ» از نامه 53 نهج‌البلاغه تصریح کرد: هرگز ملتی که بدون ترس و لکنت زبان حق مظلوم را نتواند از ظالم بگیرد به سعادت و خوشبختی نخواهد رسید و روایات تأکید دارد که حق را بگیرید اگرچه ممکن است شما را از بین ببرند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین قاضی عسکر نقد منصفانه را از ویژگی‌های فرهنگ اسلام دانست و با بیان حلالیت طلبیدن پیامبر در آخر عمر از مردم و داستان عصای ممشوق افزود: آزادی واقعی و حقیقی از جاذبه‌های دعوت انبیاء است و باید هرکس بتواند حرفش را بیان کند و احقاق حق صورت گیرد.

وی تأکید کرد: نظام جمهوری اسلامی ایران باید به سمتی حرکت کند که تمام اهداف و خواسته‌هایی که انبیاء داشتند در جامعه محقق شود و مردم بتوانند در این جامعه زندگی کنند و به حقوقشان دست یابند.

نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به برخورد صمیمی پیامبر(ص) با مردم گفت: گاهی با پیامبر(ص) بدرفتاری می‌کردند اما ایشان بدی را با خوبی پاسخ می‌داد و انسان‌ها را متحول می‌کرد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین قاضی عسکر در پایان افزود: پیامبر(ص) می فرمودند: «أُمِرْتُ بِمُدَارَاةِ النَّاسِ کمَا أُمِرْتُ بِتَبْلِیغِ الرِّسَالَةِ»، من مأمور شده‌ام که با مردم مدارا و خوبی کنم.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha