جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
شهادت امام رضا علیه السلام

حوزه/ استاد حوزه و نویسنده تاریخ اسلام، خصوصیاتی چون کتمان راز مردم، مدارا با مردم و صبر را سه خصوصیت ویژه مومن از نگاه امام رضا(ع) ذکر کرد که صفت خدا،پیامبر و ائمه (ع)است.

به گزازش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد در محفل عزاداری شب شهادت امام رضا(ع) که در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسرا که با حضور آیت الله العظمی جوادی آملی برگزار شد، با اشاره به اقوال مختلف در خصوص شهادت امام رضا(ع) گفت: شهادت ایشان در روز ماه صفر بوده است.

این استاد حوزه بیان کرد: اگر تاریخ ولادت امام رضا(ع) همان سال 148 باشد ایشان 15 روز پس از شهادت امام صادق(ع) متول شدند و اگر تاریخ 153 درست باشد ، ایشان 5 سال پس از شهادت حضرت به دنیا آمدند.

وی گفت: در این زمینه سن حضرت نیز با این دو متغیر تاریخی بین 50 تا 55 گزارش شده است؛ آن حضرت 20 سال پس از پدر بزرگوارشان امامت کردند و بخش عظیمی از معارف حدیثی و سیره و... را برای شیعیان و بشریت به یادگار گذاشتند.

حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد یادآورشد: روزی امام رضا(ع) پس از شهادت امام کاظم(ع) به حج مشرف شدند و در آن هنگام در نزدیکی جمرات کاروان برامکه با شکوهی خاص وارد آن وادی شدند به نحوی که نوع پارچه هایی که روی اسب های آنها آویخته شده بود نظر هر کسی را جلب می کرد.

وی افزود: در این هنگام امام فرمود که این مساکین نمی دانند که به زودی چه بلایی بر سر آنها خواهد آمد و هارون همه آنها را قتل عام می کند؛ مسافر که خدام حضرت بود و گویا قبر وی نیز در قم است به حضرت خطاب کرد که مگر می شود که این گروه با این عظمت به این زودی به چنین بلایی دچار شوند؟ حضرت پاسخ دادند که عجیب تر آنکه قبر من و هارون هم کنار هم خواهد بود و تاریخ گذشت چنین شد.

این استاد حوزه اظهارکرد:محمد بن جعفر عموی امام رضا(ع) هستند و در مدینه نیز بیمار شدند؛ حضرت برای عیادت ایشان به منزل رفتند؛ در همان هنگام مشاهده کردند که جناب اسحاق بن موسی عموی دیگر حضرت بر بالین برادر گریه می کند؛ امام به حسین بن موسی عموی دیگر خود عرض کردند که سبب گریه چیست؛ حسین بن موسی گفت: ایشان بر مرگ نزدیک برادر خود گریه می کند که حضرت امام رضا(ع) فرمودند که مرگ جناب اسحاق زودتر از مرگ برادر بیمار واقع خواهد شد که چنین هم شد.

وی یادآورشد: مرحوم شیخ صدوق در خصال خود ذکر می کند که امام رضا(ع) فرمودند که امام 30 خصیصه برتر نسبت به دیگران دارند که یکی از آنها همین عالم بودند به غیب و حاجات مردم است.

حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد عنوان کرد: امام رضا(ع) فرمودند که مومن باید سه خصیصه داشته باشد که اولین آن از جانب خدا است که همان کتمان اسرار مردم است؛ روزی به پسر عموی حسین بن روح نوبختی از نمایندگان ویژه حضرت امام زمان(عج) گفتند، شما از نظر علمی از پسر عموی خویش برتر هستید، پس چرا امام زمان(عج) ایشان را انتخاب کردند؛ او هم گفت که پسر عموی من به دلیل راز نگاهداری خاص به چنین مرتبه ای رسید در حالی که من اصلا نمی توانم در راز نگاه داری مثل ایشان باشم.

پژوهشگر و نویسنده تاریخ اسلام یادآورشد: دومین خصیصه مومن از پیامبر به آنها می رسد که همانا مدار کردن و عفو و رحم کردن به مردم است؛ این خصوصیت نیز باید در هر مومنی وجود داشته باشد.

وی گفت: امام رضا(عج) همچنین فرمودند که سومین خصوصیتی که باید مومنان داشته باشند که آن را از امام می گیرند خصلت صبر و شکیبایی است که امام حسن(ع) الگویی بی بدیل در این زمینه هستند.

حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد بیان کرد: در منابع آمده است که  امام صادق(ع) به امام کاظم(ع) فرمودند که از عالم آل محمد(ص) از فرزندان شما است و ای کاش که من او را درک می کردم؛ این مساله بیانگر آن است که امام صادق(ع) هیچگاه امام رضا(ع) را ندیدند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha