سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
رفیعی

حوزه/ عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه به تبیین عصمت، علم غیب الهی و ولایت تکوینی ائمه اطهار(ع) به عنوان سه ویژگی ممتاز آنان پرداخت و بر ضرورت شناخت جایگاه ائمه(ع) در جامعه اسلامی تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، امشب در شام شهادت حضرت رضا(ع)، در رواق امام خمینی(ره) حرم مطهر رضوی، با بیان این که معرفت امام جزء علم است، گفت: امام مقامات و جایگاهی همچون عصمت و یا علم غیب دارد یعنی خطایی نمی کند که بنابراین آن جایگاه باید شناخته شود.

وی با بیان این که در دعای کمیل امیر مومنان(ع) می فرماید خداوندا من را ببخش چراکه من به خودم بد کردم و اینقدر خداوند بلند و با عظمت است که معصوم خود را در برابر خداوند مقصر می داند، تصریح کرد: عصمت به معنای مصونیت از خطا و نگاه بوده و ائمه با اینکه معصوم بودند همواره خود را در برابر خداوند متعال خاضع و متواضع می دیدند.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه با اشاره به آیه «انما یریدالله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیرا» با بیان این که خداوند متعال هرگونه رجس و آلودگی را از اهل بیت(ع) زدوده است، ابراز کرد: اهل بیت(ع) دارای عصمت هستند.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با بیان این که ائمه اطهار(ع) کلاسی نرفتند، استادی ندیدند و علمشان الهی است، خاطر نشان کرد: امام از آینده به اذن خداوند متعال آگاهی دارد و کسی را نباید با امام مقایسه کرد، بنابراین آنان دارای علم غیب بوده و علم آنان نیز از استاد و مکتب آموخته نشده بلکه الهی بوده آن طور که امام جواد(ع) در سن هفت سالگی به همه سوالات پاسخ می دادند.

وی با بیان این که باید نسبت به دو ویژگی امام یعنی عصمت و علم غیب معرفت پیدا کنید، تصریح کرد: امام می تواند از مرگ خود مطلع باشند و امام در میان جامعه ویژگی ها و خصوصیت هایی دارد که آنان را جدا و از دیگران متمایز می کند و همین عصمت و پاکی از هرگونه زشتی و پلیدی سبب شده تا خداوند متعال آنان را امام قرار دهد.

عضو هیات علمی جامعه المصطفی العالمیه با بیان این که علم غیب الهی امام به معنای آگاهی از گذشته و آینده بوده، اظهار کرد: امام صادق(ع) کسی خدمتشان رسید و فرمود علمتان از کجاست که فرمودند از کتاب جامع که پیامبر گرامی اسلام از آن سخن می گفت و معرفت در آیات و روایات نیز همین، معرفت نسبت به خصوصیت ها و ویژگی های ائمه است.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با اشاره به خصوصیت سوم امام یعنی ولایت تکوینی، ولایت را به معنای قدرت و حاکمیت دانست و بیان کرد: در ولایت تشریعی پیامبر(ص) می فرماید این گونه نماز بخوان، اما در ولایت تکوینی امامان در طبیعت تصرف می کنند آن گونه که حضرت عیسی(ع) بر بالاسر مرده حاضر می شد و به او این چنین دستور می دهد که از جای خود بلند شو.

وی با بیان این که در ولایت تکوینی همه اعمال را انبیا به اذن خداوند انجام می دهند، اظهار کرد: امامان همچون ابری هستند که باران می دهند و تحول ایجاد می کنند؛ امروز ببینید امام رضا(ع) چه میزان تحول در جامعه اسلامی ایجاد کردند که امت اسلامی باید بر اساس این معرفت پیدا کنند و از طرف خدا منصوب بودن پیامبر(ص) را نیز به خوبی درک کنند.

انتهای پیام ۳۱۳/۴۹

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha