پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
همایش "ادیان پیامی صلح ­آمیز در خدمت انسان" در لبنان برگزار شد

حوزه/ جمعیت "الفکر و الحیاة" لبنان همایشی با عنوان "پیام صلح ادیان در خدمت انسان" و با هدف گسترش فرهنگ گفت‌وگو، مدارا و دوری از افراطی گری دینی برگزار کرد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، جمعیت "الفکر و الحیاة" لبنان همایش با عنوان " ادیان پیام صلحی است در خدمت انسان" و با هدف گسترش فرهنگ گفتگو، مدارا و دوری از افراطی گری دینی برگزار کرد.

در جلسه اول این همایش شیخ حسن شریفه دبیرکل اوقاف اسلامی از طرف مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان، شیخ یحیی ماما به نمایندگی از مجلس اسلامی علوی، شیخ مالک جدیده رئیس اوقاف اسلامی در عکار، اسقف افرام کریاکوس نماینده متروپولیت ارتودکس روم سخنرانی کردند.

در جلسه دوم این همایش اسقف عصام یوحنا نماینده رئیس اسقف های مناطق فرزل، زحله و البقاع، پیشگوی کلیسای  ارتودوکس، رئیس طایفه قبطی های لبنان، شیخ سامی ابی المنی رئیس کمیته فرهنگی مجلس مذهبی طایفه دروزی ها سخنرانی کردند.

محور سخنان همایش حول این محور می چرخید که ادیان منبع اساسی نشر فرهنگ صلح در جوامع است و هدف شریعت های آسمانی حفظ امنیت و حمایت از حقوق و دستاورد های انسان است.

حاضران در این همایش تاکید کردند: رسالت های آسمانی وظیفه شان این است که بگویند هر فرد باید به دیگری با هر خصوصیتی که باشد، احترام بگذارد و بر اساس مبانی انسانیت با وی همکاری و تعامل داشته و از فرقه گرایی دینی دوری جوید.

در پایان این همایش بیانیه ای صادر شد که مهم ترین بند های آن به شرح زیر است:

- تشویق مسئولین به نشر فرهنگ گفتگو، مدارا و پذیرش دیگران از طریق تمامی ابزار ها و مؤسسات دینی، تربیتی، اجتماعی و سیاسی.

- دوری از درگیری های طایفه ای و مذهبی، دوری و محکوم کردن افراطی گری دینی، جدایی اختلافات سیاسی از ابعاد مذهبی و طایفه ای، عدم سوء استفاده از موقعیت های دینی در درگیری های سیاسی.

- دعوت به ضرورت تشویق به اعتدال و میانه روی.

- تاکید بر اینکه دین برای عبادت است و نه قانونی برای کشتار دیگران و نه وسیله ای برای گسترش آشوب و تکفیر.

- اهمیت گفتگو میان ادیان، مذاهب و افکار مختلف.

- هشدار نسبت به اینکه رسالت های آسمانی برای برقراری صلح، مهربانی و محبت میان جامعه و انسان ها آمده است، نه برای کشتار، آزار و اذیت و بی احترامی به انسان.

- دعوت از رهبران دینی و کمیته های تربیتی برای عمل به مسئولیت خود در مبارزه با انواع فرقه گرایی دینی و سخنرانی های خشونت آمیز.

- شرکت دادن جوانان، دانشجویان و زنان در تمامی فعالیت های گفتگو محور به خاطر عمل به مسئولیت در نشر فرهنگ گفتگو و نپذیرفتن خشونت.

- دعوت از رسانه ها برای دوری از نشر هر آنچه منجر به گسترش افراطی گری، خشونت و بی احترامی به مقدسات دینی و خسارت به ارزش های دینی و اجتماعی می شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha