جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
فلسفه اومانیسم

حوزه/ معاون پژوهش مدرسه سفیران هدایت ولیعصر (عج)بیجار گفت: امروز «اخلاق گرایی» که در محافل از آن سخن به میان می آید به نوعی نفی معنویت به صورت غیرمستقیم است و فرد با گفتن اینکه «من فردی اخلاق گرا هستم» به صورت نامحسوس معنویت زندگی را زیرسؤال می برد که این نوع تفکر اعتقادی به القای ناخواسته در جوامع انسانی تبدیل شده است.

حجت الاسلام مهدی مبارک آبادی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در استان کردستان، ضمن تبریک ماه مبارک ربیع الاول، اظهار داشت: مومن و فرد خداترس در هر زمان و مکان پروردگار را بر اعمال خود ناظر و شاهد می بیند.

معاون پژوهش مدرسه سفیران هدایت ولیعصر (عج)بیجار افزود: امروز نیز که انسان از معنویات دوری گرفته و در گرداب مادیات و متعلقات دنیوی اسیر گشته، نیازمند آرمانی انسانی و به دور از مادیات است.

وی با اشاره به اینکه انسان تک بعدی هرگز نمی تواند به معنای واقعی زندگی کند، گفت: انسان دارای دو بعد معنوی و مادی است که این دو بعد مکمل همدیگر هستند، لذا حرکت این ابعاد همسو با هم می تواند انسان را به سرمنزل سعادت برساند.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه معنویات به مادیات ارزش می دهند نه بالعکس، اظهار کرد: ذات انسان، ذاتی الهی و پاک است و آدمی بالفطره پاک آفریده شده است، ولی زنگار زندگی امروزی روح او را مسخ مادیات و اومانیسم کرده است.

حجت الاسلام مبارک آبادی در ادامه با اشاره به اینکه فلسفه مادی‌گرایی به شدت در جوامع غربی در حال تبلیغ و حمایت است، گفت: فلسفه امروز بشری، او را به موجودی خودساخته تعبیر کرده است که در آن خداوند جایی ندارد، لذا این فلسفه می تواند بنیان اعتقادی جامعه را از اساس متلاشی کند.

وی با تاکید بر اینکه باید از ورود این گونه عقاید باطل به جوامع اسلامی جلوگیری کنیم، افزود: امروز نشر افکار و باورها با وجود تکنولوژی های نوین، در کمترین زمان امکان پذیر شده است و همین امر می تواند آسیب بسیار جدی برای نسل های یک جامعه باشد. حال با توجه به این تعاریف باید گفت که در این میان کسانی یا جریاناتی باید وجود داشته باشند که در برابر فلسفه اومانیسم، با استدلال های مستحکم و مستند بایستند و این افراد همان علما و روحانیون دینی هستند.

حجت الاسلام مبارک آبادی تاکید کرد: یکی از بحث هایی که در محافل و در مباحث مطرح می شود، موضوع « اخلاق گرایی» است، این موضوع در اصل نوعی سفسطه در تایید فلسفه و باور اومانیسمی است که می تواند پایه های باورهای دینی را به شدت متزلزل کند.

این استاد حوزوی با تاکید بر اینکه جامعه امروز نیازمند تشکیل یک جبهه اعتقادی مستحکم در برابر فلسفه مادیگرای غربی است، گفت: اعتقادات لیبرال دموکرات به صورت خزنده و به شکل های گوناگون در جوامع بشری در حال حرکت است و استمرار این حرکت می تواند اعتقادات معنوی و الهی را تحت تاثیر شدید قرار دهد.

وی تصریح کرد: امروز «اخلاق گرایی» که در محافل از آن سخن به میان می آید به نوعی نفی معنویت به صورت غیرمستقیم است و فرد با گفتن اینکه «من فردی اخلاق گرا هستم» به صورت نامحسوس معنویت زندگی را زیرسؤال می برد که این نوع تفکر اعتقادی به القای ناخواسته در جوامع انسانی تبدیل شده است.

معاون پژوهش مدرسه سفیران هدایت ولیعصر (عج) بیجار اظهار داشت: با توجه به این مطالب حوزه های علمیه، مراکز دینی از هر دین و شریعت خدایی باید در مقابل این مکاتب فکری که بر ریل مادیگرایی و اومانیسم حرکت می کنند، جبهه اعتقادی تشکیل دهند و زنگار زندگی ماشینی و صنعتی را از فطرت انسانی بزدایند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha