پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت‌الاسلام‌ عبدالله واحدی-مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان سمنان

حوزه/ مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان سمنان با بیان اینکه اجرای امینانه نیات واقفان در سمنان با جدیت دنبال می‌شود، از راه‌اندازی مرکز مجازی حفظ قرآن کریم در این استان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از سمنان، حجت‌الاسلام عبدالله واحدی، صبح امروز در دیدار با آیت‌الله شاهچراغی نماینده ولی‌فقیه در استان سمنان، به مناسبت دهه وقف به میزبانی دفتر نماینده ولی‌فقیه در این استان، با بیان اینکه اجرای امینانه نیات واقفان تأکید دین مبین اسلام در اجرای این فریضه مهم دینی است و ازاین‌جهت، همواره در سرلوحه برنامه‌های حوزه وقف قرار دارد، اظهار داشت: طرح اجرای امینانه نیات واقفان با تشکیل کمیته‌ای تحت عنوان رصد و اجرای نیات واقفین در مراکز استان‌ها و سازمان مرکزی اوقاف و امور خیریه نیز دنبال می‌شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان سمنان با اشاره به نظارت جدی این سازمان برای اجرای نیات واقفین تصریح کرد: در سال‌های اخیر اداره کل اوقاف و امور خیریه استان سمنان به اجرای امینانه نیات واقفان به‌خوبی پرداخته است و این مسئله نیز در سمنان با جدیت دنبال می‌شود.

محل مصرف موقوفات دقیقاً به نسبت نیات واقفان پیگیری و اجرا می‌شود

وی با بیان اینکه محل مصرف موقوفات دقیقاً به نسبت نیات واقفان پیگیری و اجرا می‌شود، افزود: با توجه به اینکه مصرف موقوفات دقیقاً می‌بایست مرتبط با نیات واقفین باشد ازاین‌رو از محل موقوفات مرتبط با طلاب علوم دینی، به 304 طلبه این استان کمک شده است و این کمک جدای از مصرف موقوفاتی است که می‌بایست به مراکز علوم دینی برسد.

حجت‌الاسلام واحدی با بیان اینکه تلاش می‌شود تا با شناسایی افراد مستحق، مطابق نیت واقفان عمل و به این دست از افراد کمک شود، خاطرنشان کرد: بهره‌مندی نیازمندان و محرومان جامعه از اجرای صحیح نیات پاک و الهی واقفان خیراندیش به مرحله عمل می‌رسد.

وی ایجاد و توسعه وقف مشارکتی را در راستای سیاست سازمان اوقاف و امور خیریه و شعار «همه واقف باشیم» دانست و گفت: در این استان ظرفیت‌های فراوانی برای توسعه وقف مشارکت وجود دارد که می‌بایست این ظرفیت‌ها و پتانسیل‌ها پیگیری شود.

ریشه‌یابی ضربه خوردن فرهنگ وقف

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان سمنان با بیان اینکه یکی از مواردی که از سوی این اداره کل در استان سمنان پیگیری شده، ریشه‌یابی ضربه خوردن فرهنگ وقف است، تصریح کرد: بعضاً در ریشه‌یابی این موضوع مشاهده می‌شد که در برخی موارد به دلیل رها بودن برخی از موقوفات و یا جوسازی‌ها و حاشیه‌سازی در راستای فرهنگ وقف عامل جلوگیری از وقف جدید در استان سمنان بود که این مورد پیگیری و حل‌شده است.

تأکید بر استفاده از کالای ایرانی و حمایت از اقتصاد مقاومتی در نهادهای زیرمجموعه

وی با اشاره به تأکید این اداره کل به نهادهای زیرمجموعه مبنی بر استفاده از کالای ایرانی و حمایت از اقتصاد مقاومتی افزود: به همه ادارات شهرستان‌ها، امامزاده‌ها و بقاع متبرکه و متولیان موقوفات بر استفاده از کالای ایرانی و حمایت از اقتصاد مقاومتی تأکید کرده‌ایم تا در مواردی که کالای خارجی مشابه داخلی دارد خریداری نشود اما در مواردی که مستلزم خرید کالای خارجی بدون داشتن مشابه داخلی شده‌ایم مانعی ندارد و اگر نهادی در زیرمجموعه این اداره کل کالای خارجی با داشتن مشابه داخلی خریداری کند می‌بایست از هزینه شخصی خود فرد خریدار تأمین شود.

جلوگیری از موقوفه خواری در استان سمنان

حجت‌الاسلام واحدی با اشاره به اینکه در استان سمنان چیزی تحت عنوان موقوفه خواری نداریم و تنها یک مورد مشاهده و پیگیری شده است، گفت: با توجه به شرایط این استان و متدین و مؤمن و مذهبی بودن مردم آن در استان سمنان مسئله‌ای تحت عنوان موقوفه خواری نداریم.

وی با تأکید بر ترویج فرهنگ وقف در میان آحاد مردم جامعه به‌منظور بهره‌مندی از اجر و پاداش اخروی آن افزود: در سال جاری تاکنون 14 وقف جدید ایجادشده که در سامانه‌های ما ثبت گردیده است.

راه‌اندازی مرکز مجازی حفظ قرآن کریم در سمنان

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان سمنان همچنین راه‌اندازی مرکز مجازی حفظ قرآن کریم در این استان را از اقدامات این اداره کل برای تسهیل در فرآیند حفظ قرآن کریم برای علاقه‌مند به حفظ قرآن کریم دانست و تصریح کرد: شرکت‌کنندگان با ثبت‌نام در این سامانه می‌توانند در آزمون شرکت و گواهینامه مربوط به حفظ قرآن کریم را دریافت کنند و با راه‌اندازی مرکز مجازی حفظ قرآن کریم در سمنان دیگر هیچ‌کس بهانه‌ای برای عدم وجود شرایط حفظ قرآن کریم در استان را ندارد و متقاضیان می‌توانند به‌صورت تلفنی و یا مجازی به حفظ قرآن کریم بپردازند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha