پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
وقف

حوزه/رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان خوسف با بیان این‌که بایستی واقفین بر اساس نیازهای روز جامعه به وقف اموالشان بپردازند، گفت: باید فردی که وقف می‌کند دست متولیان را باز گذارد.

حجت الاسلام محمد الهی رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان خوسف در گفت و گو با خبرنگار «حوزه» در بیرجند با اشاره به آیه 46 سوره کهف مبنی بر "الْمالُ وَ الْبَنُونَ زينَةُ الْحَياةِ الدُّنْيا وَ الْباقِياتُ الصَّالِحاتُ خَيْرٌ عِنْدَ رَبِّکَ ثَواباً وَ خَيْرٌ أَمَلاً"، اظهار کرد: مال و فرزند، زینت زندگی دنیاست و باقیات صالحات(ارزشهای پایدار و شایسته) ثوابش نزد پروردگارت بهتر و امیدبخش تر است! و این آیه مصداق کامل توجه انسان به سنت حسنه وقف در جامعه است.

وی ضمن اشاره به این‌که اولین واقف صدر اسلام حضرت نبی‌اکرم(ص) بوده است، تصریح کرد: بر کسی پوشیده نیست که رفتار و شیوه پیامبر اکرم(ص) به صورت قول، فعل، ترویج و گسترش وقف در جامعه اسلامی دارای اهمیت زیادی است و به موجب تاکیدی که آن حضرت به وقف و آثار مثبت آن در جامعه داشتند بسیاری از مومنان عمده تلاش‌شان آن بود که بخشی از امکانات مالی خود را وقف امور خیریه کنند.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان خوسف ادامه داد: در سخنی از پیامبراکرم(ص) آمده و چند چیز است که بعد از مرگ مؤمن پاداش آنها به او می‌رسد؛ علمی که از خود به یادگار گذاشته است، فرزند صالحی که جانشین خوبی برای او باشد و قرآنی که به ارث گذاشته باشد یا مسجدی که ساخته است یا نهری که آن را جاری ساخته یا صدقه‌ای که در حال حیات خود انجام داده است.

حجت الاسلام الهی اضافه کرد: بنابراین با تدبر و تامل دراین حدیث به این نکته پی می‌بریم که اولاً وقف اموال، ارزش علم و فرزند صالح در یک راستا ذکر شده است و ثانیاً در طول تاریخ اسلام، ارتباطی جدایی‌ناپذیر میان وقف اموال، دانش و فرزند صالح وجود داشته است و ثالثاً وقف اموال سبب دستیابی انسان به دانش و فرزند صالح می‌شود.

وی ضمن اشاره به نقش موثر روحانیون، طلاب و مبلغین امور دینی در بحث فرهنگ‌سازی وقف در جامعه، ابراز کرد: در دوران صفویه که اوج رونق وقفیات بود، علما و روحانیون نقش بسیار زیادی داشتند ولی متاسفانه در بسیاری از جاها که بحث وقف می‌شود، کمتر نامی از علما برده می‌شود.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان خوسف ضمن اشاره به وجود تعداد 924 موقوفه در این شهرستان، یادآور شد: تعداد وقفیات سال جاری در شهرستان خوسف نیز 5 وقف بوده است.

حجت الاسلام الهی از برگزاری 25 برنامه در هفته اوقاف سال جاری در شهرستان خوسف خبر داد و یادآورشد: کلنگ زنی ساختمان اداره اوقاف خوسف، همایش یاوران وقف، برگزاری مراسم رحلت پیامبر(ص) با حضور حجت الاسلام والمسلمین عبادی نماینده ولی فقیه در خراسان‌جنوبی، برپایی ایستگاه "همه واقف باشیم" و مسابقه انشا با موضوع وقف از مهمترین این برنامه‌ها بوده است.

وی با بیان این‌که طی یک سال گذشته تعداد 100جلد سند مالکیت برای بقاع و اماکن متبرکه اخذ شده است، بیان کرد: همچنین 30میلیون تومان از اعتبارات تملک و دارایی و یک میلیارد و340میلیون تومان تسهیلات برای ساخت زائرسرا برای آستان مبارک سید سلیمان علی(ع) این شهرستان در نظر گرفته شده که 750میلیون تومان آن دریافت و کار ساخت زائر سرای مذکور در سه طبقه آغاز شده است .

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان خوسف ضمن اشاره به موقوفات شهرستان خوسف، عنوان کرد: حدود 80 درصد موقوفات بر عزداری سیدالشهدا(ع) و ائمه اطهار(ع) وقف شده است.

حجت الاسلام الهی مطرح کرد: بر اساس طرح جامعی که برای بقاع متبرکه تهیه شده است تکمیل زائرسرای بقعه متبرکه سید سلیمان علی شهرستان خوسف، یکی از اولویت‌های اداره اوقاف خوسف است که یاری خیرین را می طلبد.

وی ادامه داد: همچنین برق‌رسانی به مجتمع فرهنگی مذهبی بلنجیر و بقعه متبرک سید محمد روستای فدشک و همچنین اتمام سالن اجتماعات بقعه متبرک سلطان ابوالقاسم روستای نصر آباد از دیگر طرح های مهم و اولویت‌دار این شهرستان در سال آینده است .

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان خوسف متذکرشد: در بحث آموزش قرآن که از تاکیدات مقام معظم رهبری است و همچنین کمک به دانش آموزان بی بضاعت و نخبگان علمی و سایرمناسبت‌های ملی مذهبی و جشن ولادت و شادی اهل بیت(ع)، موقوفات بسیاری کمی در شهرستان خوسف داریم که انتظار می‌رود واقفان در این زمینه توجه بیشتری داشته باشند .

حجت الاسلام الهی با بیان این‌که خوب است واقفین بر اساس نیازهای روز جامعه به وقف اموالشان بپردازند، گفت: باید فردی که وقف می‌کند دست متولیان را بازگذارد و اگر به صورت کلی در بحث نیازمندان وقفیاتی داشته باشیم متولی می‌تواند در خصوص دارو، درمان، کمک به نخبگان علمی، معلولین و...هزینه کند.

انتهای پیام/ا

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha