شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
ست خبری رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین مختاری با اشاره به تفاهم نامه های همکاری دانشگاه مذاهب اسلامی با ۳۰ مرکز علمی جهان، از پذیرش دانشجو از سه قاره جهان خبر داد و گفت: طی یک سال گذشته بیش از ۷۰ هیئت خارجی از ۳۰ کشور جهان از دانشگاه مذاهب اسلامی بازدید داشته اند و این دیدارها یک مدل عینی و عملی تقریب است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، حجت الاسلام والمسلمین محمدحسین مختاری، رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی در نشست خبری که ظهر امروز با حضور اهالی رسانه در محل این دانشگاه برگزار شد با اشاره به برکات تاسیس مجمع جهانی تقریب در جهان اسلام، گفت: بنیانگذار پروژه تقریب مقام معظم رهبری بودند، ایشان از طلایه داران وحدت و اتحاد میان مذاهب اسلامی بلکه ادیان توحیدی است.

وی افزود: تاسیس مجمع جهانی تقریب مذاهب و دانشگاه مذاهب حاصل تدابیر هوشمندانه مقام معظم رهبری بود که به شکل عالمانه ای از همه ابعاد به لحاظ نظری و عملی به مسئله وحدت پرداخته می شود.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی تصریح کرد: دانشگاه مذاهب اسلامی در راستای ماموریت حساس و پیچیده ای که دارد توانسته است به صورت علمی نقش ویژه ای را در حفظ وحدت و انسجام بین اندیشمندان و نخبگان جهان اسلام ایفا کرده است.

وی گفت: اگر اتحاد و انسجام و رابطه همدلانه ای میان نخبگان و پیروان مذاهب اسلامی ایجاد شود، آحاد افراد جامعه اسلامی از آن بهرمند می شوند و این تحقق همان رسالتی است قرآن کریم بر عهده عالمان دینی گذاشته است. زیرا در سایه وحدت است که سلطه بیگانگان بر ملت های مسلمان برچیده خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین مختاری اظهار کرد: برگزاری کنفرانس وحدت اسلامی می تواند زمینه ساز ایجاد وحدت و حفظ انسجام بین اندیشمندان و نخبگان و امت جهان اسلام بوده و نمایشی از اقتدار مسلمانان در برابر استکبار جهانی باشد.

وی ادامه داد: اختلافاتی که در جهان اسلام رخ می دهد ناشی از جهل است و دانشگاه مذاهب اسلامی می تواند نقش کلیدی در برچیدن جهل و ارائه آگاهی به ملتهای جهان داشته باشد. در سایه جهل است که گروهک های تکفیری با حمایت استکبار جهانی شکل می گیرد تا چهره ای خشن از اسلام رحمانی به جهانیان نشان دهند.

حجت الاسلام والمسلمین مختاری در ادامه با تشریح اقدامات دانشگاه مذاهب اسلامی، عنوان داشت: طی یکسال گذشته واحد خواهران دانشگاه که در آستانه تعطیلی بود، احیاء شده و بعد از اعلام فراخوان تعداد ۱۱۸ نفر که شرایط پذیرش در دانشگاه را داشتند، گزینش و به عنوان دانشجو پذیرش شدند.

وی افزود: در زمینه توسعه کمی و کیفی شعبات دانشگاه مذاهب اسلامی که قبلا فقط در تهران، بندرعباس و سنندج بود، طی یکسال گذشته در استان گلستان،  بوشهر و قم شعبات جدید تاسیس شده و در آینده نزدیک شعبات این دانشگاه در استان های آذربایجان غربی و گیلان هم راه اندازی خواهد شد.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی با اشاره به پذیرش دانشجو از سه قاره جهان، عنوان داشت: قبلا تعداد دانشجویان شاغل در دانشگاه مذاهب اسلامی ۴۰ نفر و عمدتا از دو کشور افغانستان و آفریقای جنوبی بود اما طی یکسال گذشته با فعال شدن بخش بین الملل و پیگیری های جدی که در این زمینه صورت گرفت این میزان به بیش از ۱۲۰ نفر دانشجو و از کشورهای مختلف اروپایی، آسیایی و آفریقایی افزایش یافت.

وی با اشاره به تفاهم نامه های همکاری دانشگاه مذاهب اسلامی با ۳۰ مرکز علمی کشور، گفت: اغلب این تفاهم نامه ها در حال عملیاتی شدن است. مواردی همچون تبادل دانشجو و استاد، برگزاری نشست های علمی، برگزاری دوره های آموزش زبان و... از مفاد این تفاهم نامه ها است.

حجت الاسلام والمسلمین مختاری در پایان با اشاره به برنامه های دانشگاه مذاهب اسلامی در تقریب علمی بین دانشگاه های جهان اسلام، گفت: طی یکسال گذشته بیش از ۷۰ هیئت خارجی از ۳۰ کشور جهان از دانشگاه مذاهب اسلامی بازدید داشته اند و این دیدارها یک مدل عینی و عملی تقریب بوده و فرصتی برای شناساندن هر چه بیشتر اهداف این دانشگاه به اندیشمندان و نخبگان جهان اسلام است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha