جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
تصاویر/ دوازدهمین هم اندیشی ستاد همکاری های حوزه و آموزش و پرورش در مشهد -۲

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه کشور با تاکید بر ضرورت توسعه همکاری ها و تعاملات حوزه و آموزش و پرورش، گفت: گروه های های اندیشه ورز در مدارس تشکیل شود تا نسبت به مسائل آموزش و پرورش و مطالعات آسیب شناسانه، تربیت اسلامی و دینی توجه ویژه ای داشته باشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از مشهد، آیت الله علیرضا اعرافی، ظهر امروز در دوزادهمین اجلاس هم اندیشی سالانه ستاد همکاری های حوزه و آموزش و پرورش در سالن های همایش های هتل نیایش مشهد به جملاتی از حضرت علی(ع) درباره پیامبراکرم (ص) اشاره کرد و گفت: حضرت علی(ع) با جملات بسیار زیبا و دلنشین در نهج البلاغه به زیبایی رسول خدا(ص) را معرفی کرده که سیمای پرفروغ آن حضرت را راحت تر و جذاب تر در نهج البلاغه می توانیم بشناسیم.

مدیر حوزه های علمیه کشور با اشاره به جمله "طبیب دوار بطبه" گفت: تمام پیامبران، امامان، معلمان و پزشکان جان های بشریت هستند و طبابت جان و  روح را بر عهده دارند؛ طبیب کسی است که فرمول های علمی را می داند و متوجه مصداق ها است.

آیت الله اعرافی بیان کرد: آموزش و پرورش، حوزه های علمیه و دانشگاه می‌بایست به رسالت خود مانند طبیب عمل کنند و در این طبابت دانایی های کلی و بنیادی و دانایی های مصداقی را با توانایی تطبیق دهند.

وی افزود: اهمیت همکاری بزرگ و رسالت حوزه های علمیه و آموزش و پرورش در سطوح مختلف استراتژیک، صفی و مدرسه ای و جمع این توانایی های زمانی مشخص می شود که بتوانیم برای هدایت خلق از دوران کودکی و نوجوانی برنامه ریزی کنیم.

مدیر حوزه های علمیه کشور با بیان اینکه ساحت های این توانایی ها در همه مواضع زمانی تجلی می کند که تمام ابزارهای لازم  برای هدایت ایجاد شود، اظهار کرد: همه ابزار و تذکر باید برای نفوذ به عمق جان با بازدارندگی باشد و همه آنچه که لازم است برای تربیت شخصیتی جامع در نهاد آموزش و پرورش تجلی پیدا کند و همین درس ها بتواند مصداق درمان روح باشد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطر نشان کرد: گنجینه بی پایان دین و معارف وحیانی برای معالجه دردهای بشر وجود دارد و این امر که چگونه از آن بهره ببریم، هنر است و توانایی ویژه ای می خواهد.

وی در ادامه با اشاره به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که مدتی طولانی از نگارش آن می گذرد، آن را به عنوان یک سند از تجربه های چهل سال کشور دانست و ابراز کرد: این سند می تواند به عنوان سند کلان در سطوح مختلف کشوری، استانی و منطقه ای مورد بررسی قرار گیرد و برای معلمان یک راهنمای مهم می‌باشد.

آیت الله اعرافی، مطالعه و فرهنگ سازی نسبت به سند را مدنظر قرار داد و اظهار کرد: قاعدتا فرهنگ سازی از روی لوایح سند در برنامه شوراهای آموزش و پرورش امر مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد و از سوی دیگر، شورای عالی انقلاب فرهنگی باید برای پیشبرد سند و تامین نیازها، اقتضائات، سخت افزار و نرم افزارهای آن بیش از گذشته کمک کند و اهتمام بیشتری داشته باشند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اهمیت نکات تربیتی این سند گفت: براساس نگاه اجتهادی و عقلانی که در سند وجود دارد، دانش آموزان با فراگیری یک تربیت خوب اجتماعی می توانند در سایر عرصه های سیاسی، هنری، پژوهشی و... موفق عمل کنند.

مدیر حوزه های علمیه کشور با اشاره به جایگاه خانواده در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، گفت: یکی از مفاهیم مهم این سند آن است که فرزندان تعلق به نظام خانواده را در عمق جان احساس کنند و با این نگاه، در آینده خانواده خود را تشکیل دهند.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه کشور به اهمیت هویت ملی، اسلامی و انقلابی اشاره کرد و افزود: نکته مهم و حذف نشدنی این سند آن است که هویت اسلامی، انقلابی و ملی در گفتمان‌های غیر اصیل و بیگانه حفظ شود.

آیت الله اعرافی در ادامه یکی از نکات مهم دیگر سند یادشده را نگاه جامع، مبتکر و خلاقانه علمی و پژوهشی بیان کرد و گفت: آموزش و پرورش، حوزه و دانشگاه می‌بایست با تربیت نیرو از مرزهای دانش های عبور کرده و رشد علمی کشور را شتاب دهند.

وی از دیگر نکات کلیدی سند تحول بنیادین در آموزش و پرروش را توانمندسازی نقش اجتماعی و برخورداری از مهارت های لازم زندگی و فسلفه تربیتی عنوان و خاطر نشان کرد: در مقام عمل باید به این نکات توجه کنیم و آموزش وپرورش را در اولویت های مسائل کشور بدانیم و از همین رو حوزه های علمیه به آموزش و پرروش توجه دارد، زیرا باید حامی و همراه این نهاد باشیم.

مدیر حوزه های علمیه تاکید کرد: روحانی و طلبه باید این حمایت تبلیغی و نرم افزاری را داشته و در همه ابعاد در کنار آموزش و پرورش و حامی و همراه باشد و این امر را با  همراهی و همدلی در صدر اولویت ها قرار دهیم.

وی در ادامه با این توصیه که حوزه های علمیه به نیازهای آموزش پرورش در زمینه تئوری های فلسفی و بنیادی تا  موضوعات روزمره در سطوح گوناگون توجه کنند، افزود: رویکرد تعاملی تعلیم و تربیت عمیق و پیچیده است و برای تامین نیازها باید نسبت به مقوله تربیت دقت و نگاه جدی داشت که البته حوزویان نسبت به این امر اهتمام دارند.

آیت الله اعرافی با اشاره به طراحی رشته هایی که به حوزه تربیت و اخلاق، مشاوره و علوم اجتماعی پرداخته، یادآور شد: علاوه بر اینکه چند رشته با نگاه درون حوزوی، در زمینه تربیت اسلامی و مشاوره مسیر اجرا را طی می کند، در قسمت کارویژه های آمایش نظام و پژوهش توجهاتی به مقوله نیازهای آموزش و پرورش و تربیت شده است که به زودی در عرصه عمل وارد می شود و در آینده تاثیرگذار خواهد بود.

وی در ادامه به سایر فعالیت ها و همکاری‌های حوزه علمیه با آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: با توجه به نیازهایی که در حوزه آموزش‌ها و مباحث تبلیغی وجود دارد، طرح‌هایی مانند امین، حبل المتین و روشنا ارائه و اجرا شده است.

مدیر حوزه های علمیه کشور با بیان اینکه در برنامه 5ساله به مقوله آموزش و پرورش توجه ویژه ای شده، بر برجسته شدن نقش مدیران کل و مدارس تاکید و ابراز امیدواری کرد که تلاش کمیته‌های استانی و مدیران و معلمان در زمینه مسائل تربیت و اخلاق باشد زیرا تنها حضور یک روحانی در مدارس نمی تواند نقش تربیتی و تاثیرگذار ایفا کند بلکه باید همه بخش ها در این عرصه تلاش کنند.

وی با این توصیه که حوزه‌های علمیه در مدارس و همه بخش ها نسبت به آماده سازی و توانمندسازی آموزش و پرورش اهتمام ورزند، افزود: در برخی استان ها شاهد پیشرفت چشم گیر فعالیت ها و مشارکت حوزه و آموزش و پرورش بیش از مصوب‌ها هستیم و آتش به اختیار فعالیت می کنند.

آیت الله اعرافی با اشاره به اینکه می توان منابع مردمی در حوزه تعلیم و تربیت را افزایش داد، اظهار کرد: امیدواریم منابع حمایتی گسترش پیدا کند و البته استان های سمنان، تهران، بوشهر، آذربایجان و مرکزی در این زمینه به طور برجسته‌ای ورود پیدا کرده‌اند. 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه گروه های علمی تفسیر در مدارس مهم کشور تشکیل شده، اضافه کرد: گروه های های اندیشه ورز در مدارس ایجاد کرد تا نسبت به مسائل آموزش و پرورش و مطالعات آسیب شناسانه، تربیت اسلامی و دینی توجه ویژه ای داشته باشند.

مدیر حوزه های علمیه کشور در پایان با ابراز اینکه امیدواریم همکاری آموزش و پرورش و حوزه های علمیه الگویی برای سایر بخش های کشور باشد، گفت: می‌بایست جایگاه، منزلت و نقش آموزش و پرورش را صیانت و با اهتمام روز افزون و حمایت و همراهی در چارچوب قانون و مقررات عمل کنیم.

 

انتهای پیام/313/24

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha