شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
ملک شهر

حوزه /قبل از سلطنت پهلوی ۳۳۳ حوزه علمیه در اصفهان بود و در آخر سلطنت رضا خان و اوایل سلطنت پسرش تعداد حوزه ها به ۲۳ حوزه رسید، این تعداد هم به لحاظ باستانی بودن خراب نشدند و فقط مدرسه صدر و جده بود که تعدادی طلاب مشغول تحصیل داشتند. چون در آن زمان شرایط وجود نداشت و عمامه از سر مردان و چادر از سر زنان بر می داشتند.

به گزارش خبرنگار «حوزه» از اصفهان، نشست اخلاقی با حضور حجت الاسلام اسدالله جوادی گورتانی، با موضوع «سیر تحول حوزه ها و نقش  احترام به استاد در عملکرد اخلاقی طلبه»، با حضور اساتید، طلاب و کارکنان، در مدرسه علمیه خواهران اهل البیت(ع) ملک شهر برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین جوادی در سخنانی گفت: خداوند بر ما منت گذاشته که در مسیر طلبگی قرار گرفته ایم، مصلح الدین مهدوی در تاریخ اصفهان نوشته که در زمان قبل از سلطنت پهلوی 333 حوزه علمیه در اصفهان بود و در آخر سلطنت رضا خان و اوایل سلطنت پسرش تعداد حوزه ها به 23 حوزه رسید، این تعداد هم به لحاظ باستانی بودن خراب نشدند و فقط مدرسه صدر و جده بود که تعدادی طلاب مشغول تحصیل داشت. چون در آن زمان شرایط وجود نداشت و عمامه از سر مردان و چادر از سر زنان بر می داشتند.

این استاد حوزه ادامه داد: باید قدردان نفس مسیحایی امام راحل باشیم که آن همه فجایع را تبدیل به مملکت جمهوری اسلامی کرد، اوایل انقلاب به دلیل تبلیغات امام، مردم گرایش به اسلام داشتند. آن روزها طلبه خواهر نداشتیم، بله اگر چندتا خواهر مانند بانو علوی به مراحل علمی رسیدند، خصوصی درس می خواندند.

وی ادامه داد: طلاب باید قدردان این موقعیت باشند و سجده شکر به جا آورند، اکنون که حوزه علمیه به دست شما رسیده، استفاده کنید و به مقام اجتهاد برسید. اگر خانمی به اجتهاد رسید می تواند به فتوای خود عمل کند، ولی دیگران نمی توانند چون یکی از شرایط مرجعیت و مقلد بودن، مرد بودن است.

حجت الاسلام والمسلمین جوادی خطاب به طلاب گفت: به شما سفارش می کنم بیش از پیش قدردان حوزه و اساتید باشید، اگر انسان استاد نداشته باشد به جایی نمی رسد؛ یکی از مسائلی که به انسان ترقی می دهد احترام به استاد است،

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha