جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
النفیسه

حوزه/ یکی از مواردی که درهای رحمت دنیا و آخرت را به روی انسان می گشاید، صله رحم است، که رفیق بازی و تجمل گرایی، مانع انجام آن شده است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، حجت الاسلام مرتضوی پناه، در نشست اخلاقی با موضوع «خیر دنیا و آخرت» که در سالن اجتماعات مرکز تخصصی فقه و اصول النفیسه اصفهان برگزار شد، با اشاره به حدیثی از حضرت علی(علیه السلام) گفت: حضرت فرمودند: خیر دنیا و آخرت در هفت چیز است: اول آن احسان کردن است، طالب خیر دنیا و آخرت باید روح بخشندگی را در خود بالا ببرد.

وی افزود: ارزش واژه محسنین در قرآن زمانی مشخص می شود که خداوند پنج معامله با محسنین می کند، افزود: خداوند دوستدار محسنین(یحب المحسنین)، بشارت دهنده(بشر المحسنین)،حافظ اجر (لایضیع اجر المحسنین)، همراه( ان الله لمع المحسنین) و نزدیک بودن رحمت خداوند(ان رحمت الله قریب من المحسنین) است.

استاد حوزه اذعان کرد: اگر خداوند بخواهد در عالم معنا، به بنده ای خیری برساند، بر اساس لیاقت و شایستگی فرد به او عنایت می کند. برخلاف عالم ماده که شایستگی فرد، ملاک  اعطای موهبت های الهی نیست.

وی گفتار نیکو را ویژگی دوم دانست و اظهار کرد: خوب بگویید تا خوب بشنوید، همان گونه که امیرالمومنین علیه السلام در روایات به حفظ زبان تاکید کرده اند که ملاک و معیار هر انسانی را به کلامش مرتبط کردند.

این استاد حوزه در اهمیت گفتار نیک، روایتی از امام رضا(علیه السلام) بیان کرد و افزود: از امام رضا (علیه السلام)  علت زندانی شدن حضرت یوسف(علیه السلام) را سؤال کردند در صورتی که مقصر نبود و ایشان علت را درخواست خود حضرت یوسف علیه السلام از خداوند متعال، دانست، همانطور که در آیه 33 سوره یوسف «قال رب السجن احب الی مما یدعوننی الیه» به آن اشاره شده است.

وی افزود: امام رضا علیه السلام در پاسخ آن سوال، به دعای حضرت موسی نیز اشاره نمودند و فرمودند: حضرت موسی بعد از فرار از مصر، دچار سختی های زیادی شد و در هنگام ورود به شهر مدین دعا کرد و اینگونه گفت :«رب انی لما انزلت الی من خیر فقیر»، خداوند همانگونه که دعای حضرت یوسف را اجابت نمود، دعای حضرت موسی را نیز اجابت کرد و خیر برایش رقم زد که در آن شرایط، خير حضرت موسی، ازدواج با یکی از دختران حضرت شعیب بود.

استاد حوزه، ویژگی سوم را صله رحم دانست و گفت: یکی از مواردی که درهای رحمت دنیا و آخرت را به روی انسان می گشاید، صله رحم است، که رفیق بازی و تجمل گرایی، مانع انجام آن شده است.

وی، چهارمین صفت طالب خیر دنیا و آخرت را حسن خلق معرفی و تصریح کرد: کسی که حسن خلق دارد دارای سه ویژگی است؛ خوش رویی، خوش گویی و خوش خویی. همانطور که در روایت آمده (مال شما آنقدر وسعت ندارد که همه را  از خود راضی کنید ولی خُلق شما این توانایی را دارد که همه را راضی نگه دارید.)

حجت الhسلام مرتضوی پناه، ویژگی پنجم را ترک غیبت برشمرد و افزود: عمل صالح با دو چیز از بین می رود یکی غیبت و دیگری منت گذاشتن است.

وی، ویژگی ششم را رحم کردن به دیگران عنوان نمود و اظهار داشت: حضرت موسی علیه السلام در زمانی که چوپان بود، به یک گوسفند گم شده، رحم کرد و خداوند او را تا مقام «کلم الله موسی تکلیما» بالا برد.

استاد  حوزه در پایان، هفتمین مورد از طالب خیر دنیا و آخرت بودن را پذیرش ولایت  یعسوب الدین امام المؤمنین علی بن ابی طالب علیه السلام دانست و گفت: یکی از چیز هایی که پرونده اعمال را در روز قیامت سنگین می کند همین ولایت پذیری امیر مؤمنان است و همانطور که در آیه «مَن ثَقُلَتْ مَوَازِينُهُ» به فرموده ی پیامبر(ص) منظور کسی است که ولایت علی بن ابیطالب علیه السلام را بپذیرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha