پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
خواهران

حوزه/ امام جمعه شهر خورزوق در جمع طلاب مدرسه علمیه حضرت نرجس خاتون (س) دولت آباد گفت: خوف ما از خداوند متعال به خاطر گناهانمان است، خشیت همان ترس و هراس به خاطر احساس کوتاهى در انجام وظیفه است و هراس قلب به خاطر ترک خدمت است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از  اصفهان، نشست اخلاقی با موضوع «حقیقت بندگی» با سخنرانی حجت الاسلام  اصغر حق شناس، امام جمعه شهر خورزوق برخوار، در مدرسه علمیه حضرت نرجس خاتون(س) دولت آباد برگزار شد.

امام جمعه شهر خورزوق برخوار با استناد به آیه 28 سوره فاطر « وَمِنَ النَّاسِ وَالدَّوَابِّ وَالْأَنْعَامِ مُخْتَلِفٌ أَلْوَانُهُ كَذَٰلِكَ ۗ إِنَّمَا يَخْشَى اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ ۗ إِنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ غَفُور» و از مردم و جنبنده‌ها و چهار پايان به رنگ‌هاى گوناگون(آفريديم)؛ از ميان بندگان او تنها دانشمندان خشيت الهى دارند، بى شك خداوند، عزيز و آمرزنده است، گفت: طبق آیه شریفه تنها بندگان دانا و عالم نسبت به خدا خشیت دارند و آن هم به خاطر معرفت آنها به خدا و علم به صفات و افعال الهی است.

استاد حوزه ادامه داد: طبق نظر مرحوم شیخ صدوق در کتاب خصال، خوف از نظر قرآن 5 گونه خوف، خشیت، وجل، رهبت و هیبت است که خوف براى گناهکاران است، خشیت ‏براى عالمان است، وجل(هراس دل) براى تسلیم شدگان متواضع است و  رهبت براى عابدان و هیبت براى عارفان می ‏باشد

وی افزود: خوف ما از خداوند متعال به خاطر گناهانمان است، خشیت همان ترس و هراس به خاطر احساس کوتاهى در انجام وظیفه است و هراس قلب به خاطر ترک خدمت است

امام جمعه شهر خورزوق برخوار تصریح کرد: رهبت ‏به خاطر احساس تقصیر در عبادت می ‏باشد و هیبت ترس و هراس از شکوه نامتناهى الهى به خاطر شهود حق هنگام کشف اسرار است.

وی با اشاره به حدیث شریف امام صادق(ع) که می فرمایند:  علم نوری است که خداوند به قلب هر کس که بخواهد می افکند، گفت: اگر فقط علم را زیاد کنیم بدون اینکه بندگی را تقویت کنیم، باعث حجاب می شود.

امام جمعه خورزوق، حقیقت بندگی را این گونه عنوان کرد: انسان بداند که هرچه دارد خدا به او بخشیده و از آن خداست و اگر باور یافت به هنگام دستور خدا داشته هایش را خرج می کند، آنچه نزد عبد است همه مال مولا است.

وی در پایان گفت: اگر انسان به حقیقت بندگی رسید، حتی مصیبت برایش گوارا می شود، با مردم جدل نمی کند، دنیا در نظرش نظرش کوچک می شود و دنبال جمع مال و تفاخر نمی رود، شیطان بر او مسلط نمی شود.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha