جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تولیت آستان قدس رضوی

حوزه/ تولیت آستان قدس رضوی، حوزه علمیه را تئوریسین نظام اسلامی خواند و گفت: حوزه باید تامین کننده کادر اجرایی نظام اسلامی، تئوری جایگاه های مختلف در نظام اسلامی، شناخت مبانی و اولویت های نظام و ولایت فقیه و همچنین حفظ کننده کیان نظام اسلامی باشد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین سیدابراهیم رئیسی، در اجلاس سراسری مدیران مدارس برادران حوزه علمیه خراسان که در مدرسه علمیه سلیمانیه مشهد برگزار  شد، با بیان اینکه شریعت نورانی ما احکام و آیاتی دارد، گفت: تزکیه و هدایت جامعه از آیات شریعت است و اساس در نظام اسلامی، الگوی رسیدن به این آیات است.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه این بحث در دولت نظام اسلامی به معنای عام و خاص مطرح می شود، افزود: دولت می تواند، دولت رفاه اجتماعی یا دولت هدایت باشد، اما آنچه که در نظام اسلامی مطرح است، تامین رفاه اجتماعی در ضمن هدایت بشر است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: اگر جامعه ای مبتنی بر دین بنا شود و عدالت خواهی، اخلاق، معنویت و... در آن ترویج گردد، جامعه ای عادل برپا شده است.

تولیت آستان قدس رضوی با تاکید بر اینکه دولت و حکومت اسلامی، وظیفه هدایت جامعه را دارند، به نقش حوزه های علمیه در شکل دادن جامعه هدایت شده پرداخت و گفت: حوزه های علمیه برپایه عدل می توانند جامعه ای سالم از لحاظ فکر، اخلاق، عمل و... را با توجه به تمام لایه های مبتنی بر عدالت اجتماعی در سه حوزه جَزمیت علمی، عَزم عملی و دوراندیشی، بنا کنند.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی تشریح کرد: در نگاه اسلامی، مَدَنیتی به عنوان دین در حال اجرا است که حوزه های علمیه نقش بسیار تاثیرگذاری در آن دارند.

عضو خبرگان رهبری با بیان اینکه تولید علم مبتنی بر مبانی مستحکم، وظیفه اصلی حوزه های علمیه است، ادامه داد: با توجه به اینکه امروز فقه، حکومت می کند لذا باید در حوزه های مختلف فقهی، به مسائل مستحدثه و روز در موارد اجتماعی، فضای مجازی، اقتصاد، فرهنگ و... پاسخ گو بود.

وی اضافه کرد: در این رابطه کارهای زیادی وجود دارد که در حوزه کهن خراسان و با تدبیر مدیریت عالی آن، کارهای اثرگذاری صورت گرفته است.

مرجعیت علمی حوزه خراسان

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه نگاه انقلابی به حوزه این است که مرجعیت علمی پیدا کند، تشریح کرد: مرجعیت علمی در حوزه علمیه کهن خراسان با وجود اساتید، محققان و پژوهشگران و ظرفیت های بالقوه و بالفعل آنان، امری دست یافتنی و نزدیک است.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی با اشاره به حضور دبیرشورای عالی مدیر حوزه علمیه خراسان قبل از انقلاب در کنار مقام معظم رهبری و بعد از آن در عرصه حمایت از نظام جمهوری اسلامی، ابرازکرد: حوزه علمیه خراسان با نگاه به اندیشه رهبری و عمل به منشور انقلاب، همچنان که منشا انقلاب بوده، حمایتگر آن است.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه حوزه های علمیه با اندیشه و عمل انقلابی فعالیت می کنند، مطرح کرد: حوزه باید تامین کننده کادر اجرایی نظام اسلامی، تئوری جایگاه های مختلف در نظام اسلامی، شناخت مبانی و اولویت های نظام و ولایت فقیه و همچنین حفظ کننده کیان نظام اسلامی باشد.

بدون باور قلبی، روحیه انقلابی ایجاد نمی شود

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی با اشاره به اینکه بدون باور قلبی، روحیه انقلابی ایجاد نمی شود، مطرح کرد: برای مصون داشتن مردم از مسائل مختلفی که مستکبرین و زیاده خواهان ایجاد می کنند، شناخت دین، ایمان و باور قلبی به آن، مهم است.

تولیت آستان قدس رضوی، فضای امروز جامعه را میدانی برای اقدام و عمل اجتماعی برشمرد و گفت: برای ایجاد ارتباط عاطفی بین مردم و نظام اسلامی باید در شناخت و نقش تاثیرگذار دین در جامعه، تلاش کرد.

وی با بیان اینکه ما طلبه ها در حوزه علمیه وظیفه علم آموزی و علم افزایی داریم، ادامه داد: در مقام اجرای دین باید حاضر شویم و در حوزه علم، تبلیغ و عمل باید نقش آفرینی کنیم.

عضو خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: امروز با توجه به امپراطوری رسانه ای دشمن، سخنان مقام معظم رهبری پوشش داده نمی شود، بنابراین بیداری اسلامی با تلاش در جهت روشنگری جمعی، پدید می آید.

مدیر باید رصدکننده شرایط جامعه باشد

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی در ادامه بصیرت را حُسن فعلی و فاعلی که باید شکل دهنده باشند، معرفی کرد و با اشاره به نقش اساتید و مدیران گفت: مهمترین نقش بر دوش مدیر است که باید با روحیه، اندیشه و عمل انقلابی، به عنوان راصدین شرایط جامعه، نسبت به مسائل روز، اقدام کند.

تولیت آستان قدس رضوی، سیاست را به عنوان رکن مدیریتی برشمرد و افزود: فرد سیاسی، یعنی کسی که جامعه را خوب بشناسد و متناسب با نیازهای آن، عمل کند.

عضو خبرگان رهبری، انقلابی بودن را لازمه ی جامعه امروز خواند و گفت: حوزه و دانشگاه هر دو در جریان انقلاب تاثیرگذار بودند، اما امتداد انقلابی گری در حوزه، تفاوت حائز اهمیت این دو جریان تا کنون است.

وی، شناخت و دفاع از گفتمان انقلاب اسلامی را به عنوان ضرورت حضور حوزه های علمیه در جامعه برشمرد و در پایان گفت: حوزه علمیه خراسان و مدیریت عالی آن، زمینه رشد و شکوفایی محققان و اساتید را در راستای تحقق این گفتمان بیشتر خواهد کرد.

گفتنی است، اجلاس سراسری مدیران مدارس علمیه برادران سه استان خراسان شمالی، جنوبی و رضوی، 23 و 24 آبان در مدرسه علمیه سلیمانیه مشهد به منظور هم اندیشی و تبادل نظر در حال برگزاری است.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۵

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha