جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام و المسلمین عاملی

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خراسان نقشه راه، هدف و شیوه عمل را سه رکن مدیریت راهبردی برشمرد و تصریح کرد: فعالیت های تحولی قائل به شخص نیست و مدیریت تحول در حوزه، حضور همگان را به صورت جهادی طلب می کند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین سیدمصباح عاملی در اجلاس سراسری مدیران مدارس علمیه برادران استان های خراسان رضوی، شمالی و جنوبی که در مدرسه علمیه سلیمانیه مشهد در حال برگزاری است، با اشاره به گفتمان و هم‌اندیشی تحولی در فرمایشات رهبر مظعم انقلاب به بحث مدیریت تحول و سرعت و شتاب در فعالیت ها به ویژه در شرایط کنونی پرداخت.

مدیر حوزه علمیه خراسان با اشاره به گذشت بیش از دو سال از حکم انتصاب اعضای شورای عالی این حوزه توسط رهبر معظم انقلاب، گفت: تا امروز در حد توان به مطالبه معظم له در مدیریت تحول، پاسخ مثبت داده شده است.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی با بیان اینکه یک حرکت تحولی و رو به جلو در حوزه علمیه خراسان در حال اجرا است، ادامه داد: البته نگاه ها و نظرات تحولی متفاوت است، اما مابه‌اشتراک در همه، اعتقاد به ضرورت تحول و اجرای آن است.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با اشاره به اینکه نگاه تحولی در فضای معطر حوزه های علمیه پراکنده و ایجاد شده، خاطرنشان کرد: تدوین منشور حوزه انقلابی و راه اندازی گفتمان تحولی، یکی از فعالیت های این حوزه است.

زیرساخت های منشور حرکت تحولی

حجت الاسلام و المسلمین عاملی، سرآمد منشور حرکت تحولی را حوزه علمیه ای انقلابی مبتنی بر اصول ارزش های نظام و انقلاب اسلامی برشمرد و ابرازکرد: آنچه که امروزه نیاز می باشد و در منشور تحول به آن پرداخته شده است، اقدام و عمل در راستای خدامحوری، عدالت خواهی، ستم ستیزی، کرامت انسانی، عدالت مداری با هدف حاکمیت دینی، عینیت بخشیدن به ارزش های والای انسانی با وسیله حرکت علمی و اجتهادی تمدن ساز و پاسخ گو است.

مدیر حوزه علمیه خراسان به 6زیرساخت در منشور حرکت تحولی اشاره کرد و گفت: حرکت تحولی با توجه به منویات رهبر معظم انقلاب، حرکتی وسیع و تاریخ ساز است که زیرساخت و الزامات خاص خود را دارد، لذا ضعف ها را باید برطرف و قوت ها را نیز، ایجاد کنیم.

وی، «داشتن برنامه جامع نظام مند»، «متون درسی به روز و باکیفی»، «فناوری پیشرفته»، «عامل انسانی»، «تعامل»، «فضای مناسب و امکانات لازم» را از زیرساخت های منشور حرکت تحولی برشمرد و اضافه کرد: باید با برنامه ای روزآمد، کارآمد و روش مناسب در مسیر تحول گام برداشت.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با اشاره به متون قدیم، گفت: پیشرفت، عاملی مثبت است و توقف در متون در زمان خود خوب بوده، اما امروزه باید با توجه به مسائل روز و متناسب با آن، مباحث را بازنگری و تدوین کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی تصریح کرد: جامعه نظام مند، بیست ویژگی دارد که در این مسیر کارهای خوبی تاکنون در حوزه علمیه خراسان صورت گرفته و مجموعه آن، رویکرد، حرکت و هدفی تحولی است.

وی، بیست ویژگی تحولی را لازمه مدیریت مدارس خواند و تاکید کرد: با توجه به افزایش نیازهای عمومی و درخواست و مطالبه از حوزه، باید با مدیریتی جهادی در مسیر تحول حرکت کنید.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان بیان کرد: فعالیت های تحولی قائل به شخص نیست و مدیریت تحول، حضور همگان را به صورت جهادی طلب می کند.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی در ادامه به پیشرفت در حوزه فناوری اطلاعات اشاره و ابراز کرد: فناوری حوزه علمیه خراسان، روزآمد و کارآمد در حرکت است و با توجه به نیازهای حوزه، در بخش های مختلف به صورت فنی در حال اجرا است.

مدیر حوزه علمیه خراسان اظهار کرد: مدیر برجسته، استاد توانمند و طلبه مستعد و معتقد، سه رکن اصلی عامل انسانی در حوزه های علمیه هستند.

وی با اشاره به تعامل با حوزه های علمیه، بخش ها، نهادها و سازمان های برون حوزوی، گفت: حرکت تحولی و گام برداشتن در این مسیر، در خارج از حوزه علمیه خراسان نیز لمس و این باعث درخواست و مطالبات بیشتر شده است.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با تاکید بر اینکه نگاه تحولی و بازخوانی منشور تحول ضرورت امروز حوزه علمیه است، مطرح کرد: عمل تحولی‌ای مهم است که با نگاه و عمل مثبت، سازنده و روبه جلو در حرکت باشد.

اصول و فروع تحول

وی به راه اندازی 7 قرارگاه دانشی و 6 هیئت اندیشه ورز در این حوزه علمیه کهن و انقلابی اشاره کرد و گفت: اصول تحول درون حوزوی با تاسیس قرارگاه های هفت گانه "فقاهت و مجتهدپروری"، "قرآن و عترت"، "حکمت و کلام"، "تبلیغ"، "ادبیات"، "اخلاق و تربیت"، "سیاست و جامعه" و فروع تحول نیز با ایجاد هیئت های اندیشه ورز در راستای فعالیت های برون حوزوی و بحث پاسخ گویی اجتماعی، تدوین شده است.

مدیر حوزه علمیه خراسان ادامه داد: 6 هیئت اندیشه ورز "اقتصاد و الگوی اسلامی پیشرفت"، "اسلام، ادیان و ارتباطات میان فرهنگی"، "هنر، رسانه و فضای مجازی"، "خانواده، تعلیم و تربیت"، "دین و سبک زندگی" و "حوزه، جامعه و تمدن اسلامی" با توجه به نیازهای جامعه و پاسخگویی اجتماعی، راه اندازی شده است.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی، همکاری فضلا و علمای حوزه را در تکمیل ساختاری قرارگاه ها و هیئت های اندیشه ورز به عنوان پیشگامان تحول در این حوزه علمیه برشمرد و افزود: فعالیت های تحولی با حرکت های جمعی و هم اندیشی گروهی، نتیجه مثبت خواهد داد.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان تاکید کرد: هر فعالیت تحولی باید مبتنی بر اصول حرکتی قرارگاه های هفت گانه باشد تا حوزه علمیه ای نظامند، هدفمند و منسجم را به عنوان الگوی حرکت‌های تحولی، صادر کند.

وی، تحلیل و ارزیابی فعالیت ها را لازمه هر فعالیتی دانست و خطاب به مدیران مدارس علمیه برادران گفت: با هم اندیشی در چنین جمع هایی نسبت به نقاط قوت و ضعف کار خود، تنظیم برنامه هدفمند و تحولی را در دستور کار خود قرار دهید.

اخلاق و تهذیب و سیاست لازمه مدیریت تحولی

مدیر حوزه علمیه خراسان، نقشه راه، هدف و شیوه عمل را سه رکن مدیریت راهبردی برشمرد و خاطرنشان کرد: اخلاق و تهذیب و سیاست، به عنوان اولویت در رأس همه امور مدیریتی باید قرار بگیرد.

وی ابرازداشت: امروز حوزه را با اخلاق، رفتار و زی طلبگی محک می زنند، لذا با توجه به اینکه در حوزه های علمیه مشکل اخلاقی نداریم باید در ارتقا آن به عنوان یک هدف، تلاش کنیم.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان مطرح کرد: مدیر، استاد و طلبه انقلابی باید با تعامل و با هدف توسعه و ایفای نقش دانش محور و پاسخگو، نقش آفرینی کند.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی، اسلامی سازی علوم انسانی را یکی دیگر از فعالیت های حوزه علمیه خراسان در تعامل با سایر دستگاه ها و سازمان ها معرفی و تصریح کرد: فعالیت های تحولی علمی، دانشی و عمیق در حوزه علمیه خراسان، زمینه فعالیت های برون حوزوی را ایجاد کرده است.

وی، طرح آمایش طلاب کل کشور، همکاری در اجرایی شدن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و ... را از جدیدترین تعاملات حوزه علمیه خراسان در نقش برون حوزوی خود برشمرد و بیان کرد: تعاملات سازنده، زیربنا، تعیین کننده و پاسخ دهنده به مطالبات رهبر معظم انقلاب در حوزه تحول و مدیریت تحولی خواهد بود.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۵

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha