پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام قاصری

حوزه/ رئیس اداره اوقاف و امورخیریه شهرستان بیرجند با بیان این‌که در سال گذشته ۲ وقف در بحث قرآن در شهرستان بیرجند داشته‌ایم، گفت: از روحانیون و مبلغین امور دینی تقاضا می‌شود که بازوان اداره اوقاف باشند و به واقفین مشاوره بدهند.

حجت الاسلام علی قاصری رئیس اداره اوقاف و امورخیریه شهرستان بیرجند در گفت و گو با خبرنگار «حوزه» در بیرجند، و با اشاره به آیه 46 سوره کهف "الْمَالُ وَالْبَنُونَ زِينَةُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا ۖ وَالْبَاقِيَاتُ الصَّالِحَاتُ خَيْرٌ عِنْدَ رَبِّكَ ثَوَابًا وَخَيْرٌ أَمَلًا"، اظهارکرد: مسئله وقف دارای قدمت و پشتوانه تاریخی بسیار طولانی است وهمواره از تاکیدات قرآن، پیامبر(ص) و اصحاب گرانقدرش بوده است.

وی ضمن اشاره به سبقه تاریخی وقف، تصریح کرد: اولین وقف، خانه کعبه در اسلام بوده که توسط حضرت ابراهیم(ع) و حضرت اسماعیل(ع) ساخته شده است.

رئیس اداره اوقاف و امورخیریه شهرستان بیرجند با اشاره به این‌که شارع مقدس اسلام و ائمه اطهار(ع) همه واقف بودند، ادامه داد: در زمان اسلام، وقف رنگ و بوی تازه‌ای گرفت.

حجت الاسلام قاصری از وقف به عنوان باقیات الصالحات و چشمه همیشه جاری یاد کرد و افزود: بسیاری از مشکلات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی جامعه به وسیله وقف درجامعه حل می‌شوند.

وی اضافه کرد: در حقیقت وقف کردن یکی از مهمترین ذخیره‌ها برای قیامت است که نباید از اهمیت آن غفلت شود.

رئیس اداره اوقاف و امورخیریه شهرستان بیرجند با اشاره به اینکه برخی افراد ادعا می‌کنند که وقف در جامعه کمرنگ شده است، عنوان کرد: در حقیقت این‌طور نیست؛ بلکه امروزه وقف رنگ و بوی تازه‌ای گرفته، چرا که در گذشته بیشتر وقفیات در مبحث مساجد و زیارت سیدالشهدا(ع) انجام می‌شد، ولی امروزه علاوه بر موارد فوق، وقفیات به سوی تامین هزینه‌های دارو و درمان، ساخت بیمارستان‌ها، ساخت مدارس، تامین مایحتاج دانش‌آموزان بی بضاعت، تجلیل از نخبگان علمی، حفظ قرآن و...هدایت شده است.

حجت الاسلام قاصری به خدمات نهادهای حمایتی همچون کمیته امداد و بهزیستی در بحث کمک به نیازمندان اشاره‌ کرد و گفت: اینها همه مصادیق وقف هستند.

وی ضمن تاکید ویژه در خصوص امانتداری موقوفات، متذکرشد: خدمتگزاران سنت حسنه وقف بایستی در راستای حفظ حق و حقوق موقوفات عزم و اهتمام جدی داشته باشند تا خدای نکرده تصرفی بر اراضی موقوفه شکل نگیرد.

نیازسنجی وقف مورد توجه واقفان قرار گیرد

رئیس اداره اوقاف و امورخیریه شهرستان بیرجند با بیان این‌که واقفان جدید حتما باید در بحث نیازسنجی در زمینه وقف توجه کافی و وافی داشته باشند، بیان کرد: مراکز مشاوره وقف در اداره‌های اوقاف، به همین منظور راه‌اندازی شده که خوشبختانه تاثیرات بسیار خوبی نیز در راهنمایی واقفان داشته است.

حجت الاسلام قاصری ازوجود تعداد 2 هزار و 265 موقوفه در شهرستان بیرجند ودرمیان خبر داد و گفت:عمده موقوفات در زمینه مساجد و بحث عزاداری سیدالشهدا(ع) هستند.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته 32 وقف جدید در بیرجند و درمیان داشته‌ایم، یادآور شد: از ابتدای سال جاری نیز تعداد 8 وقف جدید و تعدادی وقف نیز دردست اقدام است و انتظار می‌رود تعداد وقفیات ما تا پایان سال جاری به 30 وقف برسد.

روحانیت بازوان اداره اوقاف باشند

رئیس اداره اوقاف و امورخیریه شهرستان بیرجند با بیان این مهم که در سال گذشته 2 وقف در بحث قرآن در شهرستان بیرجند داشته‌ایم، تبیین کرد: از روحانیون و مبلغین امور دینی تقاضا داریم که بازوان اداره اوقاف باشند و به واقفین مشاوره بدهند که در بحث وقفیات به مسائلی همچون اشتغال جوانان، دارو درمان، تحصیل، رشدعلم، قرآن و...توجه کافی و وافی را داشته باشند.

حجت الاسلام قاصری در ادامه به مدارس علمیه اشاره‌ داشت و افزود: بر کسی پوشیده نیست که فقه شیعه پویا است و این پویایی مربوط به حوزه‌های علمیه است؛ مدارس علمیه همواره بدون هیچ کمک دولتی و با کمک‌های مردمی و همچنین وقف‌های مرتبط با آن زنده بوده‌اند و به فعالیت پرداخته‌اند و وقفیات واقفیان در بحث مدارس علمیه و طلاب علوم دینی از ضروریات است.

وی با بیان این مطلب که متاسفانه امروزه در جامعه شبهات زیاد شده‌اند، ادامه داد: به همین دلیل نیاز است که طلبه‌های حوزه‌های علمیه هم خودشان را به علم روز مجهزکنند و بایستی از طرفی دیگر این حوزه‌ها مورد حمایت جدی نیز قرار بگیرند.

رئیس اداره اوقاف و امورخیریه شهرستان بیرجند گفت: یکی از بزرگ‌ترین برنامه‌های اداره اوقاف بیرجند در سال جاری،میزبانی مسابقات قران کریم بوده است.

حجت الاسلام قاصری ابراز کرد: تایید اطلاعات کلیه رقبات موقوفات و ساخت 5 محل سقاخانه از محل آبلوله در شهرستان بیرجند از دیگر اقدامات اداره اوقاف و امورخیریه شهرستان بیرجند در سال جاری بوده است.

وی ضمن اشاره به نقش موثر رسانه‌ها دربحث فرهنگ‌سازی وقف، بیان کرد: اگر رسانه‌ها در این خصوص با اداره اوقاف و امورخیریه همکاری کنند بدون شک در ثواب واقفان سهیم خواهند بود؛ رسانهها بایستی به معرفی موقوفات پرداخته، با واقفین جدید و شاخص مصاحبه کنند و از طریفی دیگر به بیان آثار و برکات وقف در جامعه بپردازند.

انتهای پیام/ا

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha